شما اینجا هستید
اسلایدر » توسعه بزرگراه سبزوار – خوشاب – قوچان، پروژه ناتمام ۱۳ کیلومتری با عمر بیش از یک دهه در غرب خراسان رضوی!

جاده سبزوار – خوشاب – قوچان، کابوس وحشتناک رانندگان

رانندگی در مسیر سبزوار – خوشاب – قوچان، برای بسیاری از رانندگان به کابوسی وحشتناک و تلخ تبدیل شده است؛ برخی از رانندگان بدون در نظر گرفتن عرض کم جاده، با سبقت از پشت خودرو های سنگین، احتمال بروز تصادفات رانندگی در این جاده پر پیج و خم را، چند برابر می‌کنند.

رضا نیکی، یکی از رانندگانی که در مسیر خوشاب – سبزوار، دچار سانحه تصادف شده است، در این باره گفت: نه تنها تمام سرمایه زندگی‌ام را برای پرداخت دیه مسافر اضافی و هزینه‌های تصادف دادم، بلکه بعد از گذشت چندین سال، همچنان در حال پرداخت اقساط خودرویی هستم که قسطی خریده بودم و دیگر هیچ وقت وجود ندارد.

علی سبزواری یکی دیگر از قربانیان حوادث تلخ جاده سبزوار – خوشاب نیز، تصریح کرد: از رانندگی در این مسیر وحشت دارم و هر زمان در این مسیر رانندگی می‌کنم، خاطرات تلخ آن در ذهنم مرور می‌شود و ترس در دلم می‌افتد.

جاده بین‌المللی و ترانزیتی که کشش حجم زیاد مسافر را ندارد!

جاده ترانزیتی سبزوار – خوشاب – قوچان جاده‌ای بین المللی و محل عبور خودروهای ترانزیت است؛ اما به گفته پلیس راه سبزوار، جاده‌ای فرعی به محسوب شده و کشش این همه مسافر و خودرو را ندارد.

رئیس سابق پلیس راه غرب خراسان رضوی در این زمینه گفت: جاده سبزوار – خوشاب – قوجان مسیری پر رفت‌وآمد است که اکثر کارمندان ادارات دولتی، خصوصی و مردم شهرستان خوشاب برای کارهای شخصی و اداری در سبزوار از این جاده استفاده می‌کنند.

راهی فرعی با عبور بیش از ۴۰۰ تریلی در روز!

سرهنگ علی فتحی با بیان اینکه این جاده بین‌المللی کشش این همه وسیله نقلیه را ندارد و فقط برای رفت‌ و آمد جمعیت مردم شهرستان خوشاب کافی است، افزود: جاده سبزوار – خوشاب، به یک جاده ترانزیتی، استانی، کشوری و بین‌المللی تبدیل شده که روزانه بیش از ۴۰۰ تا ۶۰۰ دستگاه تریلی در این محور از کشورهای مختلف، در حال رفت و آمد هستند.

وی اظهار داشت: از طرف دیگر این جاده، از طریق شهرستان بردسکن، به شهرهای بنادری ایران، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان وصل می‌شود و از سوی دیگر به گمرک لطف‌آباد و ترکیه نیز متصل است که اگر عرض جاده را زیاد کنند و به ۷/۵ متر مجاز و مفید برسد، از راه فرعی به یک راه اصلی تبدیل خواهد شد.

رئیس سابق پلیس راه غرب خراسان رضوی با تاکید بر اینکه خط کشی، نصب تابلو و نصب دست انداز در جاده برای کاهش حوادث خوب است، یادآور شد: هنوز کار خاصی برای این جاده انجام نشده است، اصلاح هندسی پیچ‌های جاده، تعریض جاده و دو بانده کردن جاده باید هر چه سریع‌تر انجام شود؛ چرا که این جاده بیشتر از این کشش وسیله نقلیه را ندارد.

ساخت و توسعه باند دوم محور سبزوار – خوشاب – قوچان، در دولت نهم کلنگ آن به زمین خورد و بعد از ساخت چند پل در مسیر ۱۰ کیلومتر اول این مسیر در نزدیکی سبزوار، با روی کار آمدن دولت یازدهم به مدت حدود ۷ سال تعطیل شد. همچنین در ابتدای سال ۱۳۹۸، مجدداً توسط دولتمردان کلنگ توسعه اول آن را به طول ۱۳ کیلومتر به زمین زده شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در مراسم آغاز پروژه دوبانده کردن جاده سبزوار – خوشاب – قوچان در اوایل سال ۹۸، گفت: این محور در کامل شدن و همچنین کوتاه شدن کریدورهای شمال – جنوب و شرق – غرب نقش کلیدی و مهمی ایفا می‌کند.

محمدرضا اخوان عبداللهیان افزود: این محور در تکمیل کریدور شرق به غرب از گمرک مرزی لطف آباد – درگز – کبکان – دوغایی – خوشاب و سبزوار و در کریدور شمال – جنوب از آب‌های آزاد از طریق بندرعباس – کرمان – بردسکن – سبزوار – خوشاب لطف آباد، ایفای نقش می‌کند.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی محور سبزوار – سلطان آباد به طول حدود ۱۳ کیلومتر، ادامه داد: این پروژه شامل احداث باند دوم با مشخصات راه اصلی درجه اول در کنار محور موجود است که در ادامه پس از احداث باند دوم، این موقعیت به وجود می‌آید که بهسازی باند موجود جهت افزایش مشخصات فنی محور موجود به راه اصلی درجه یک، در دستور کار قرار گیرد.

اخوان عبداللهیان محور قوچان – خوشاب – سبزوار را یکی از پرترددترین محورهای غرب استان و منتهی به سبزوار معرفی کرد و تصریح کرد: در ادامه با احداث کمربندی شرق سبزوار (غیر از هشت بهشت) محور مذکور به بزرگراه سبزوار – مشهد، متصل خواهد شد و از بار ورودی ترافیک به سبزوار نیز، کاسته می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی

خراسان رضوی اظهار داشت: پروژه دوبانده سازی محور سبزوار – خوشاب – قوچان، با اعتبار ۱۷ میلیارد و ۱۱۳ میلیون تومان با مشخصات ۱۳ کیلومتر در دو باند رفت و برگشت شامل زیر اساس ۱۵ سانتیمتر، اساس ۱۵ سانتی متر و آسفالت به ضخامت ۱۸ سانتی متر، به اجرا در می‌آید.

اما سال ۹۸ به اتمام رسید و این مسیر ۱۳ کیلومتری که جزو وعده‌های مکرر مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس غرب خراسان رضوی بود، به سرانجام نرسید.

معارض زمین یکی دیگر از مشکلات تکمیل این پروژه

عضو شورای اسلامی شهر سلطان آباد، مرکز شهرستان خوشاب، در این باره گفت: از ۱۵ میلیارد تومان اعتبارات سفر ریاست جمهوری برای این پروژه، تاکنون ۱۰ میلیارد تومان آزاد شده است ولی مشکل اصلی این پروژه معارضین زمین است که حدود پنج کیلومتر از ادامه مسیر را به تعطیلی کشانده است.

علی رباط جزی با انتقاد از اینکه تکمیل این پروژه از طرف مسئولان سبزواری با جدیت پیگیری نمی‌شود، افزود: در یکی از جلسات، فرماندار ویژه سبزوار در این رابطه گفته است، تکمیل و ساخت پروژه دوبانده کردن محور سبزوار – خوشاب – قوچان، اولویت دهم ماست!

در ادامه معاون مدیرکل و رئیس اداره راه و شهرسازی غرب خراسان رضوی نیز، درباره علت تکمیل نشدن قطعه ۱۳ کیلومتری از پروژه دوبانده کردن جاده سبزوار – خوشاب – قوچان گفت: کار قفل نشده است، ولی مشکلاتی در بین راه وجود دارد که پیگیر حل آنها هستیم.

علی اصغر استیری با اشاره به اینکه با شروع پروژه، برخی از افراد در بعضی از قسمت‌ها ادعای مالکیت زمین‌های موجود را کردند، افزود: محدوده اراضی ملی از منابع طبیعی استعلام شده و در حال جانمایی و پیگیری هستیم که با مشخص شدن جانمایی‌ها، با ناظر پروژه نیز جلساتی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در گذشته پروژه ۱۶ درصد پیشرفت داشت که در سفر ریاست جمهوری به غرب خراسان، ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این مسیر ۱۳ کیلومتری اعتبار اختصاص یافت و با توجه به پیشرفت پروژه، جذب اعتبار خواهد شد.

استیری با اشاره به قرار گرفتن امامزاده عین علی (ع) در این مسیر، تصریح کرد: این امامزاده از طرف اداره اوقاف تأیید نشده است ولی به دلیل موضوعات اجتماعی و اعتقادی که ممکن به وجود آورد، این بحث به شورای تأمین سبزوار ارسال شده و منتظر نتیجه آن هستیم.

آنچه که واضح و روشن است بیش از ۱۰ سال انتظار برای تکمیل یک قطعه ۱۳ کیلومتری و روی کار آمدن دولت‌های مختلفی که پروژه را تعطیل و دوباره شروع کرده‌اند، زمان کمی نیست.

امیدواریم مسئولان هر چه زودتر با تکمیل این قطعه ۱۳ کیلومتری را در دستور کاری خویش قرار دهند. با طولانی شدن اجرای پروژه‌ها هزینه‌های ساخت و توسعه افزایش پیدا می‌کند و اعتباراتی که تعیین شده کفاف پروژه را نخواهد داشت./مهر

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

عصر سبزوار | رسانه ی مردمی