شما اینجا هستید
اسلایدر » مشق عشق در جغتای/ این آقا معلم هر روز به مدرسه می‌رود

به گزارش عصر سبزوار، معلمان همان قشر زحمتکش در این روزها که ایام و احوال خوش نیست به خاطر عشق و علاقه به آموزش و پرورش دانش‌آموزان، درس ومشق را تعطیل نکردند، در شغل و حرفه خود هرچه در توان داشتند برای یادگیری بهتر دانش آموزان به کار بردند.

در روزهای کرونایی مدارس تعطیل شدند، آموزش تعطیل نشد و همه معلمان از جمله معلم‌های حق التدریس که  بی‌چشمداشت با حقوق و مزایای ناچیز در این روزهای کرونایی به سنگر ایثارگران جبهه سلامت پیوستند، آنها با تلاش و پشتکار شرایط سختی را برای تدریس تجربه می‌کنند تا نقش خود را در این روزهای سخت به خوبی ایفا کنند.

سید مهدی خاتمی یکی از معلمان حق التدریس جغتایی که در مدارس غیرانتفاعی جغتای به تدریس مشغول است از این جهاد علمی معلمان کشور غافل نمانده و در ساعت‌های مختلفی از روز مشغول تدریس آنلاین، ضبط فیلم و ارسال صوت بوده، با جهاد در راه علم سپر بلایی  در راستای  انتقال آگاهی و دانش به دانش‌آموزان جغتای است.

هفته معلم فرصت مناسبی است تا بنشینیم پای صحبت‌های این معلم زحمتکش که با تلاش‌های بی‌دریغ خود کاری کرده تا هر خانه یک مدرسه باشد.

تهیه کلیپ‌های آموزش ریاضی در مدرسه

طبق قرار قبلی، با کمی تأخیر نزدیک به مدرسه رسیدم، به محض اینکه وارد محوطه شدم، صدای خنده‌ای سکوت مدرسه را شکسته، با کنجکاوی قدم به داخل ساختمان مدرسه گذاشتم و به محض ورود به کلاس درس با معلم در حال تدریس و فردی که با گوشی در حال فیلمبرداری است رو به‌رو می‌شوم.

بر روی یکی از صندلی‌ها که جای  خالی دانش‌آموزان است، می‌نشینم و با آنها گپ و گفت صمیمی را آغاز می‌کنم، وقتی علت خنده‌های بلندشان را جویا می‌شوم، معلم داستانمان می‌گوید: نزدیک چهارساعت است که مشغول تدریس هستم، نزدیک افطار هم شده و اینقدرحواس پرت شدم که ضرب ۲ در ۲ را پنج نوشتم.

سید مهدی خاتمی معلم حق التدریس مدرسه غیرانتفاعی جغتای است که حالا سه سالی می‌شود در این شهرستان محروم و دورافتاده به صورت حق التدریس به دانش‌آموزان جغتایی خدمت می‌کند و در این دو ماهی که مدارس بر اثرشیوع ویروس کرونا تعطیل شده‌اند او دلتنگ مدرسه و تدریس و دانش‌‌آموزان است، به گونه‌ای که هر روز به محل تدریس دبیرستان غیرانتفاعی صدراندیشان می‌رود با کمترین امکانات بیش از چهار ساعت از وقت خود را برای تهیه کلیپ‌های آموزش ریاضی صرف می‌کند.

آغاز راه آموزش در فضای مجازی 

او از آغاز این مسیر این‌گونه سخن می‌گوید: باتوجه به شیوع کرونا و تعطیلی مدارس و اینکه این روند تا کی ادامه دارد، فعالیت خود را با امتحان کردن روش‌های مختلف از جمله تدریس آنلاین و استفاده از نرم افزارهای مختلف، با تمام دشواری‌های موجود در اینترنت، در فضای مجازی آغاز کردیم.

خاتمی اعتقاد دارد، تدریس و یادگیری درس ریاضی با این روش‌ها برای دانش‌آموزان مناسب نیست و دانش‌آموز باید روند حل سوال را ببیند، در حالی که از پشت میز بلند می‌شود و پنجره کلاس را باز می‌کند، اضافه می‌کند: به دلیل نداشتن برخی از امکانات و اینکه فرزند خردسال دارم در خانه نمی‌توانم فیلم بگیرم، بنابراین، هر روز عصر به همراه یکی از همکارانم به مدرسه‌ای که در آن تدریس می‌کردم آمده، با استفاده ازگوشی، اقدام به ضبط فیلم‌های تدریسم می‌کنم، البته می‌توانستم تدریس را به صورت صوتی انجام دهم، اما دانش‌آموزانم با تصویر ارتباط بهتری برقرار می‌کنند.

عشق به کار معلمی از عقب افتادن دانش‌آموزانم از تحصیل جلوگیری می‌کند

به تخته سفید کلاس می نگرم، پر از مسائل ریاضی است، با توضیحات این معلم جوان متوجه می‌شوم، او با انتشار اولین کلیپ‌های آموزشی‌اش برای پایه های تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم در فضای مجازی، بین دانش‌آموزان جغتایی و حتی شهرستان‌های مجاور بازخورد بالایی دریافت کرده و حتی مدیران مدراس نیز متقاضی کلیپ‌های او برای ارائه به دانش‌آموزان خود بودند.

خاتمی از عشق و علاقه‌اش  به شغل معلمی، دانش‌آموزان و اینکه نمی‌تواند نسبت به عقب افتادن تحصیل آنها با تعطیلی مدارس بی‌تفاوت باشد این‌گونه توضیح می‌دهد: شغل معلمی را فقط برای اینکه شاغل بوده و منبع درآمد داشته باشم انتخاب نکردم، عشق به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان سبب شد که در این وادی قدم بگذارم وبرای تهیه این کلیپ‌ها اصلا انگیزه مالی ندارم.

او اضافه می‌کند: من یک معلم حق التدریسی هستم و حتی استخدام آموزش و پرورش هم نیستم، همکارم که تصویربرداری می‌کند هم استخدام نیست، ما با علاقه و اینکه کمکی به دانش‌آموزان منطقه کرده باشیم، این اقدام را انجام دادیم، با این امکانات کم در تلاش هستیم که  بیشتر فیلم بگیریم و در قالب سی دی و دی وی دی‌های آموزشی به صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم.

از ادامه صحبت های این معلم به این نکته پی می‌برم  که کلیپ‌های آموزشی زیادی در کشور توزیع و برخی ازاین دی وی دی‌ها با قیمت بالایی فروخته می‌شود که همه دانش‌آموزان قادر به تهیه آن نیستند.

خاتمی در حالی که پشت میز خود می‌نشیند بیان می‌کند: البته ما نمی‌خواهیم بگوییم که فیلم‌های ما در حد کیفیت کلیپ‌های داخل بازار است، ولی در هر صورت وقتی به صورت رایگان در اختیار بچه‌های منطقه قرار بگیرد که در میان آنها افراد کم بضائت هم برخوردار شوند،  فکر می‌کنم حتی بعد از ماجرای کرونا هم از فیلم ها می‌شود استفاده مناسبی کرد.

او برایمان از خاطراتش دررزمان تدریس آنلاین می‌گوید: زمانی که کلیپ‌ها را در گروه دانش‌آموزان بارگذاری می‌کردم و کلاس آنلاین شروع می‌شد، مواقعی که منزل بودم دخترم برگه‌هایم را  خط خطی می‌کرد و من مجبور می‌شدم دوباره  برگه‌ها را بنویسم و حتی  صدای بابایی گفتن‌های دخترم در بیشتر ویس‌های آموزشی شنیده می‌شود، زمان فیلم گرفتن هم داستان‌های خودش را داشت، یک روز  کلید مدرسه نداشتیم و بعضی اوقات یک  کلیپ ۱۰ دقیقه ای را  چند بار از اول تهیه می‌کردیم.

وقتی این معلم جوان به این جمله رسید، از او خواستم برای اینکه در قاب تصویر و فیلم نیز بخش‌هایی از تدریس ریاضی را دوباره انجام دهد تا با تماشای این فیلم یادمان نرود، معلمان سرزمین ما برای اینکه دانش آموزان آینده کشور را بهتر رقم بزنند، تلاش بسیاری برای آموزش داشتند.

/ خبرگزاری فارس

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

عصر سبزوار | رسانه ی مردمی