رفتن به بالا

بزرگترین مجموعه خبری غرب خراسان

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹
  • الخميس ۱۳ صفر ۱۴۴۲
  • 2020 Thursday 1 October

اجرای خط آهن آنتنی ۴۵ کیلومتری برای اتصال شهر #سبزوار به شبکه ریلی کشور که از ایستگاه فعلی سبزوار در شهرستان #خوشاب منشعب می شود، از سال ۱۳۹۰ شروع گردیده است و طبق برآوردها، نیاز به ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری دارد. به گزارش عصر سبزوار به نقل از تین نیوز، تاکنون با صرف نزدیک […]

اجرای خط آهن آنتنی ۴۵ کیلومتری برای اتصال شهر #سبزوار به شبکه ریلی کشور که از ایستگاه فعلی سبزوار در شهرستان #خوشاب منشعب می شود، از سال ۱۳۹۰ شروع گردیده است و طبق برآوردها، نیاز به ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری دارد.

به گزارش عصر سبزوار به نقل از تین نیوز، تاکنون با صرف نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان هزینه، این مسیر آنتنی دارای ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی کل شامل ۷۱ درصد پیشرفت زیرسازی و ۷ درصد پیشرفت ساختمان ایستگاه) بوده است. این طرح با مشکلات متنوع کمبود تخصیص اعتبار، خرید اراضی مسیر و جابجایی لوله آب شهر سلطان آباد خوشاب مواجه است.

مسیر چابهار – زاهدان – سه راهی دشتک محور مشترک چهار دالان مهم آتی راه‌آهن ایران خواهد بود؛ ۲ خط آهن به سمت افغانستان (در جنوب، میلک زابل و در شمال شمتیغ هرات) و ۲ خط آهن به سمت ترکمنستان (به سمت سرخس خراسان رضوی در جنوب شرقی و اینچه برون گلستان در جنوب غربی آن).

از طرف دیگر با اتصال زاهدان به یونسی #بجستان، به فاصله ۱ یا ۲ ایستگاه راه‌آهن، چهار راهی بسیار مهم ایجاد می‌شود که خطوط ریلی منتهی به آن عبارتند از ۱- خط آهن کالشور مه ولات – کاشمر – #خلیل_آباد – #بردسکن – #سبزوار – #جوین – بجنورد – گرگان/ ۲- خط آهن تربت حیدریه – کال شور/ ۳- خط آهن یونسی #بجستان – بافق یزد و ۴- خط آهن #بجستان – گناباد – بیرجند – زاهدان – ایرانشهر – چابهار

از یک دهه گذشته طرح‌های متفاوتی برای اتصال شمال شرقی کشور به شبکه ریلی پیشنهاد شده است. ۲ خط مختلف، یکی اتصال گرگان به شبکه از ایستگاه شاهرود‌ و دیگری اتصال راه آهن گرگان – بجنورد به راه آهن تهران – مشهد از ایستگاه جاجرم به شبکه مطرح گردیده است.

به دلیل وجود تونل‌ها و پل‌های طویل و حجم بالای سرمایه گذاری های مورد نیاز، هر ۲ طرح مزبور رد شده و در نهایت احداث محور #جوین – اسفراین – بجنورد، بهترین گزینه اتصال این دو محور بزرگ (تهران – مشهد و گرگان – مشهد) شناخته شده است. این محور آنتنی، شامل ۳ بخش #جوین – قاسم خان و قاسم خان – اسفراین و اسفراین – بجنورد است.

مطالعات مرحله دوم مسیر ریلی #جوین – اسفراین – بجنورد در سال ۹۳ به اتمام رسیده، ولی مانند بسیاری از طرح های دیگر، اجرای زیر سازی آن بر اثر فشار سیاسی در سال ۹۰ شروع گردیده بود و طول مسیر فاز اول آن شامل قطعه #جوین – اسفراین، ۱۶۱ کیلومتر، طول تونل‌ها ۶۰۰ متر و طول پل‌ها ۳۰۰ متر است.

این طرح به اعتباری به مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد و تاکنون بابت آن ۷۵ میلیارد تومان هزینه صرف شده است. از ۵۷ کیلومتر زیرسازی قطعات ۱ و ۲ آن، حدود ۳۴ کیلومتر انجام شده و مجموعاً ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی این دو قطعه بوده است.

بر مبنای سیاست اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی، مقرر شده که خط آهن اسفراین به بجنورد نیز متصل گردد که مطالعات آن انجام پذیرفته است. این مسیر دارای ۶ قطعه است که به ۳۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد. در صورت احداث این مسیر، کل مسیر بجنورد – اسفراین – #جوین از کارآیی بسیار بالاتری برخوردار می شود.

۳ طرح ریلی مصوب و مجزای گرگان – بجنورد، #جوین – اسفراین – بجنورد و #خوشاب – #سبزوار، چنانچه با یکدیگر ادغام شده و در قالب یک «دالان شبکه ای» مطرح گردند، از بازدهی و اثر بخشی اقتصادی فوق العاده ای برخوردار می شوند. این دالان جدید ریلی، مسیرهای گرگان – بجنورد – اسفراین – #جوین – #سبزوار- #بردسکن – کاشمر – کالشور مه ولات را در بر می گیرد.

در این مسیر ریلی، باید دو قطعه دیگر یعنی اسفراین – بجنورد و #سبزوار – #بردسکن – کاشمر – کالشور مه ولات نیز احداث شوند. بخشی از مسیر مزبور، از شبکه ریلی موجود (حد فاصل ایستگاه های #حکم_آباد تا خوشاب) می گذرد که شاید لازم باشد که این قطعه سه خطه شود.

برای اجرای این دالان ریلی شمالی – جنوبی، لازم است که شهر #سبزوار از بن بست ریلی خارج شده و با ساخت مسیر #سبزوار – #بردسکن – کاشمر – کالشور مه ولات، به منطقه راه آهن شرق متصل شود. در این صورت محمولات ترانزیتی پس از #سبزوار، به سوی ایستگاه کالشور در محور مشهد – جنوب ادامه یافته و از آنجا به بندرعباس حمل می‌شوند.

البته بر اساس طرحی دیگر، قرار است شبکه ریلی از ایستگاه یونسی #بجستان به گناباد، قاین، بیرجند، نهبندان و زاهدان متصل گردد. بدین ترتیب ارتباط راه آهن شمال شرقی ایران از دو سوی اینچه برون و سرخس، مستقیماً به چابهار برقرار می شود. نکته مهم اینست که طول این دالان جدید (برکت – اینچه برون – بجنورد – #جوین – #سبزوار – #بردسکن – کاشمر – کالشور) از دالان قبلی یعنی مسیر برکت – عشق آباد ترکمنستان – سرخس – کاشمر (دیزباد) – کالشور مه ولات، کمتر است.

اخبار مرتبط