رفتن به بالا

بزرگترین مجموعه خبری غرب خراسان

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹
  • الأحد ۸ ربيع أول ۱۴۴۲
  • 2020 Sunday 25 October
فرودگاه بین المللی شهدای سبزوار چشم به راه تحول

ضعیف ترین عملکردهای مدیریتی گریبانگیر فرودگاه غرب خراسان

هر چند به طور کل شیوع بیماری کرونا در ماه های ابتدایی امسال منجر به کاهش مسافرت ها و پروازها در همه فرودگاههای کشور شد، اما در مرداد ماه گذشته تقریبا عملکرد اکثر فرودگاه های کشور به حالت عادی بازگشته و پروازهایشان به رقمی نزدیک به مدت مشابه در سال گذشته رسیده است. با این […]

هر چند به طور کل شیوع بیماری کرونا در ماه های ابتدایی امسال منجر به کاهش مسافرت ها و پروازها در همه فرودگاههای کشور شد، اما در مرداد ماه گذشته تقریبا عملکرد اکثر فرودگاه های کشور به حالت عادی بازگشته و پروازهایشان به رقمی نزدیک به مدت مشابه در سال گذشته رسیده است. با این حال، فرودگاه بین المللی شهدای سبزوار نتوانست به دوران قبل از کرونایی خود بازگردد و اکنون در یکی از پایین ترین سطوح عملکردی اش از لحاظ مسافربری به سر می برد.
در مقایسه ای گذرا بین عملکرد چند فرودگاه مشابه سبزوار می توان پی برد که تنها فرودگاه غرب خراسان نیاز به توجه مدیریتی جدی دارد تا با ایجاد تحولی مثبت، میلیاردها تومان سرمایه مردم به این شکل بلااستفاده باقی نماند. آن هم در حالی که همه روزه تعداد زیادی از مردم شهرستانهای غرب خراسان از سبزوار، بردسکن، کاشمر، جوین، جغتای، خوشاب، فیروزه، داورزن، ششتمد، خلیل آباد، کوهسرخ، بجستان و همچنین از سایر استانهای مجاور و شهرهای نیشابور، اسفراین، میامی، دستگردان، گرمه و جاجرم برای انجام سفرهای هوایی به مشهد عزیمت می کنند.
بر اساس آمار ارائه شده توسط شرکت فرودگاههای کشور، فرودگاه بجنورد که به سبب حوزه جمعیتی تحت پوشش خود، معمولا فعالیتی همتراز با فرودگاه سبزوار داشته و گاهی حتی عملکرد فرودگاه سبزوار از آن پیشی می گرفته است، در مرداد ۹۹ با انجام ۴۰ فروند پرواز، فاصله زیادی با سبزوار گرفته است.
حتی برخی فرودگاههای همتراز سبزوار در دیگر نقاط کشور، مانند فرودگاههای بیرجند، یاسوج، جیرفت، رامسر، زابل، بندرلنگه، پارس آباد مغان و…، شاهد رونقی بیشتر از قبل کرونا هستند. اما در این بین فرودگاه بین المللی شهدای سبزوار یکی از پایین ترین سطوح عملکردی خود را تجربه می کند که این احتمالا نشان دهنده غفلت و مدیریت ضعیفی است که چه از ناحیه اداره کل فرودگاههای خراسان رضوی، چه از ناحیه مسئولین غیرپیگیر سبزوار و چه از طریق مدیر غیربومی و ضعیف سابق این فرودگاه نسبت به آن روا شده است.
امید می رود با توجه به تحول اخیری که در فرودگاه سبزوار اتفاق افتاد و مدیریت جدیدی برای آن معرفی شد، در دوران فعالیت حسین شادمان، مدیر جدید فرودگاه، شاهد پیگیری و اجرای پروژه های توسعه ای و نیز افزایش پروازها در مقاصد پر تردد و دارای توجیه اقتصادی برای جمعیت ۱/۵ تا ۲ میلیون نفری شهرستان های غرب خراسان باشیم تا این سرمایه عظیم ملی در سالهایی که باید بر اساس اصول اقتصاد مقاومتی نهایت استفاده را از همه ظرفیت های داخلی ببریم، بلااستفاده و در حالت نیمه تعطیلی باقی نماند.
گفتنی ست؛ در حال حاضر تنها دو فرودگاه در استان پرجمعیت و پهناور خراسان رضوی فعالیت دارند که یکی در مشهد مرکز استان و دیگری در سبزوار، مرکز منطقه غرب استان قرار دارد. فرودگاه مشهد از پرتردد ترین فرودگاه های کشور است که مسافرت مردم از دیگر شهرهای استان به مشهد برای استفاده از پروازهای فرودگاه شهید هاشمی نژاد بر حجم شلوغی، ترافیک و معضلات عمومی این کلانشهر کشور اضافه می کند.
از طرفی دیگر استفاده بیشتر از ظرفیت مردم شهرستانهای استان از فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد، باعث اتلاف بیشتر وقت و سرمایه مردم می شود. حال آنکه اگر فرودگاه بین المللی شهدای سبزوار که در شهری خلوت تر از مشهد واقع شده، بتواند پروازهای مستمری به برخی مقاصد پر تردد کشور داشته باشد، حداقل مسافران شهرهای غرب استان که به سبزوار نزدیک تر هستند، برای انجام سفرهای هوایی نیازمند سفرهای پرخطر و پرهزینه به مشهد نخواهند بود.
امید برومندی

اخبار مرتبط