رفتن به بالا

بزرگترین مجموعه خبری غرب خراسان

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹
  • الأربعاء ۶ جماد ثاني ۱۴۴۲
  • 2021 Wednesday 20 January

علی نورآبادی – امروز پنج شنبه، راه آهن خواب – هرات افتتاح شد. با افتتاح این خط آهن، شهر کوچک خواف را که تاکنون کمتر اسمش به گوشها می خورد از این به بعد بسیار  خواهیم شنید. با افتتاح این خط آهن، قطعا “آسبادهای نشتیفان” خواف هم که از یکی دو سال پیش مقدمات ثبت آنها در […]

علی نورآبادی – امروز پنج شنبه، راه آهن خواب – هرات افتتاح شد. با افتتاح این خط آهن، شهر کوچک خواف را که تاکنون کمتر اسمش به گوشها می خورد از این به بعد بسیار  خواهیم شنید. با افتتاح این خط آهن، قطعا “آسبادهای نشتیفان” خواف هم که از یکی دو سال پیش مقدمات ثبت آنها در میراث جهانی یونسکو انجام شده بود به جریان خواهد افتاد و زودتر تصویب خواهد شد. بنابراین خواف، آینده روشن و روزهای پررونقی خواهد داشت و به سرعت رشد و پیشرفت خواهد کرد. این در حالی که خط ۴۵ کیلومتری سبزوار بیش از ۱۰ است که در جریان است و هنوز به نتیجه نرسیده و هنوز هر مسئولی که از آن بازدید می کند آمار متفاوتی از پیشرفت آن می دهد. بیش از ۵۰ سال پیش به خاطر غفلت و کوتاهی مسئولان وقت، سبزوار یکی از بزرگترین شهرهای استان از راه آهن محروم شد. این محرومیت تاریخی، رشد و پیشرفت اقتصادی، صنعتی و تجاری سبزوار را سالها عقب انداخت. غفلت و کوتاهی در یکی از بزنگاهها چنین اثرات ناگوار و بلکه جبران ناپذیری دارد. ما نمونه زیادی از این غفلت ها و کوتاهی ها داشتیم و آسیب های زیادی از این نظر دیدیم. نمونه بارز این عقب ماندگی آن است که سبزوار دومین شهر استان است اما  گمرک آن به بعنوان یازدهمین دفتر گمرک استان ، تازه هفته پیش افتتاح شد و تا  این دفتر سر و سامان بگیرد و کارها روی روال بیفتد حتما یکی دو سالی طول می کشد. اگر سبزوار مانند دیگر شهرهای منطقه به خط آهن سراسری وصل می شد با توجه به ظرفیت های زیاد منطقه در حوزه های اقتصادی و تجاری قطعا بسیار جلوتر بودیم. 

در حالی که تقریبا همه طرح های زیربنایی سبزوار نیمه کاره مانده و برخی از آنها بعد از دو سه دهه هنوز به نتیجه نرسیده است نمایندگان وعده های سر خرمن تازه می دهند؛ راه آهن، کتابخانه مرکزی، پردیس فرهنگی بیهقی، ساماندهی کوی گلستان، زیر ساخت های گردشگری، نیروگاه سیکل ترکیبی، ورزشگاه، وغیره. راه آهن یکی از این طرح های نیمه کاره سبزوار است که بعد از سالها هنوز به نتیجه نرسیده است. اشتباه نشود ما مخالف اجرای طرح های جدید نیستیم اما در این شرایط که وضع اقتصادی کشور خوب نیست، مطرح کردن طرح های بزرگ، تنها به عنوان وعده های جدید به نظر می رسد.

اگر راه آهن به نتیجه نرسد خود منطقه ویژه اقتصادی هم رونقی نخواهد گرفت ته چه برسد به پالایشگاه. همان پالایشگاهی که نمایندگان مجلس نهم هم وعده داده حتی عکس های آن را در ایام تبلیغات انتخاباتی خود منتشر کردند اما نه از پالایشگاه خبری شد و نه از وعده دهندگان. 

مسئولان سبزواری بویژه نمایندگان بارها وعده شنیدن سوت قطار را دادند و رفتند اما از قطار خبری نشد. به هر حال گوش مردم از وعده های جور وا جور پر است اما هنوز صدای سوت قطار را نشنیدند.// پنج شنبه ۲۰ آذر ۹۹

اخبار مرتبط