رفتن به بالا

بزرگترین مجموعه خبری غرب خراسان

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
  • الأحد ۶ رمضان ۱۴۴۲
  • 2021 Sunday 18 April
  • چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
  • کد خبر : 27294
  • مشاهده : 56 بازدید
  • گزارش
  • چاپ خبر : تعطیلی راه آهن مسیر امن تردد مردم جغتای را غیرممکن کرده است

حمل و نقل در سطوح مختلف دریا، آسمان، زمین و در برخی از کشورها در زیر زمین از مهمترین راههای ارتباطی میان شهرها است که هر چقدر این خطوط ارتباطی مسیر سهل و بی خطری را برای رفت و آمد مردم فراهم کنند میزان دسترسی افراد به خدمات مختلف و همچنین خدمت رسانی در شهرها […]

حمل و نقل در سطوح مختلف دریا، آسمان، زمین و در برخی از کشورها در زیر زمین از مهمترین راههای ارتباطی میان شهرها است که هر چقدر این خطوط ارتباطی مسیر سهل و بی خطری را برای رفت و آمد مردم فراهم کنند میزان دسترسی افراد به خدمات مختلف و همچنین خدمت رسانی در شهرها در زمان کمتر و با کیفیت بهتری ارایه می شود.

به گزارش عصر سبزوار، شهرستان جغتای در شمال شرق کشور و شمال غربی خراسان رضوی قرار دارد و از جمله مناطقی است که هنوز مردم آن برای رفت و آمد میان این شهر با شهرهای اطراف و مرکز استان با مشکلات زیادی مواجه هستند و متاسفانه در سوانح دلخراش جاده ای در مواردی نیز جان خود را از دست می دهند.

در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام جواد تقی پور، امام جمعه جغتای، در مورد مشکل مردم این شهر برای عبور و مرور بین شهرهای اطراف و بسته بودن ایستگاه راه‌آهن این شهرستان به شرح زیر ارائه می شود.

مهمترین مشکل مردم جغتای را بفرمایید؟

یکی از راههای مواصلاتی شهرستان ما با شهرستانهای اطراف، راه‌آهن است. تقریبا این مسیر، یک مسیر امن برای رفت و آمد مردم منطقه است. شهرستان جغتای در یک موقعیت جغرافیایی است که دو مسیر ورود و خروج دارد. یکی وارد شهرستان می‌شود و یکی دیگر از این مسیرها به سمت شهرستان جاجرم می‌رود.

متاسفانه هر دو راه به‌ دلایل مختلف نامناسب بوده و مشکلاتی زیادی دارند. به دلیل مشکلات جاده اتفاقات و حوادث زیادی افتاده است. در حقیقت این جاده، جاده‌ای پر خطر است. البته با شهرستان جوین نیز بخشی از آن مشترک است.

مسئولین مربوطه در جوین نیز برای حل این مشکلات کاری نمی‌‌کنند. چون این منطقه، انتهای محدوده آن‌ها بوده و منطقه‌ای روستایی است و نسبت به آن اهمیت چندانی نمی‌دهند. بخشی که مربوط به شهرستان جغتای بوده حدود ۱۰ کیلومتر است و کیفیت آن بد نیست. حدود ۳۵ کیلومتر دیگر آن که مربوط به شهرستان جوین است، کیفیت خوبی نداشته و از استانداردهای لازم برخوردار نیست.

حتی این جاده بین مردم محلی به قتلگاه معروف است. با توجه به اینکه ۴۲ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد نیاز است این کار مهم برای مردم منطقه صورت پذیرد. مردم و امام ‌جمعه قبلی نیز در این‌باره درخواست‌های مکرری به مسئولین داشته‌اند. متاسفانه هنوز این کار به سرانجام نرسیده است.

شیوع بیماری کرونا چه تاثیری در حمل و نقل ریلی داشته است؟

هزینه‌های حمل و نقل در شهرهای استان زیاد است، یکی از مشکلات مردم کرایه‌های زیاد این مسیر است. اگر مردم بخواهند در این مسیر رفت و آمد کنند باید هزینه‌های زیادی را بپردازند. چون خط اتوبوس هم نداریم مجبورند از همین خودروهای تاکسی یا دیگر خودروهای سواری استفاده کنند که هزینه‌های روزانه مردم را زیاد می‌کند.

تنها مسیری که برای مردم منطقه مطمئن است مسیر ریلی است. از ایستگاه آزادوار یک قطار محلی به سمت مشهد داشتیم که برای رفت و برگشت مردم بسیار مناسب بود. اما متاسفانه از ابتدای شروع کرونا به بهانه نداشتن مسافر، خط تعطیل شد!

البته قول‌هایی برای را‌ه‌اندازی مجدد خط داده بودند ولی با وجود همه پیگیری‌ها تا به امروز قریب به یک سال است که خط تعطیل است. بنده بازدیدی میدانی از این ایستگاه‌ها داشتم. بخاطر نبودن قطار محلی سوار قطار بین راهی شدم.

از همان ابتدا به خاطر وضع نامناسب ایستگاه شاهد مشکلات زیادی بودم؛ مشکلاتی چون نبود سالن انتظار، نبود سالن استراحت، سرویس بهداشتی، نبود سکوی نامناسب جهت پیاده شدن و… که موجب اذیت مردم شده است.

ایستگاههای قبل از منطقه جغتای، در چه وضعیتی قرار دارند؟

ایستگاههای قبل از شهرستان نیز وضیعتی اسفباری پیدا کرده‌اند. همین نبود سکوی مناسب برای پیاده شدن از قطار، چندی پیش موجب شده بود یکی از مردم شهر که همسرش کسالت داشته و تحت درمان نیز بوده هنگام پیاده شدن از قطار دچار حادثه شود.

در مورد جاده هم باید بگویم به طور مثال یک بار بارش نزولات آسمانی داشتیم و بنده به همراه برخی از بزرگواران در جاده بودیم. ماشین در برف‌گیر کرد و همه ما مجبور شدیم از ماشین پیاده شویم و ماشین را هُل دهیم.

پیش خودم فکر می‌کردم ما یکی دو روز در هفته برای رسیدگی به امور رفت و آمد می‌کنیم، ولی مردم روزانه مجبور به تردد در این مسیر هستند و این موضوع به خاطر سردسیر بودن و کوهستانی بودن منطقه کار را برای مردم سخت می‌کند.

چه اقداماتی برای حل مشکل حمل و نقل مردم جغتای انجام شده است؟

من به درخواست مردم خیلی برای بهبود شرایط سه ایستگاه جوین (جغتای)، آزادوار و سنخواست که جزو محدوده غرب استان خراسان رضوی است تلاش کردم، اما این منطقه زیر نظر راه‌آهن شمال شرق و در حوزه استان سمنان است.

وقتی به برخی مسئولین استان خراسان رضوی مراجعه می‌کنیم، می‌گویند مال ما نیست! وقتی به برخی از مسئولین استان سمنان مراجعه می‌کنیم، گفته ‌می‌شود مسافر نداریم و بهانه‌های زیادی آورده می‌شود. هیچکدام از این بهانه‌ها قانع کننده نیست.

البته قول‌هایی به مسئولین شهرستان جغتای داده شده اما متاسفانه تاکنون هیچ یک از این قول‌ها عملی نشده است. این اوضاع واقعا مردم را در مضیقه قرار داده است. از شهر ما تا مرکز شهر سبزوار، حدود ۹۵ کیلومتر راه است و چون مردم مجبورند با خودروی سواری عبور و مرور کنند، هزینه‌های زیادی به آن‌ها تحمیل می‌شود تا به مشهد یا شهرهای دیگر بروند.

من جزو وظیفه‌های خودم دانستم که زبان مردم باشم و این نکته را به مسئولین برسانم تا مشکل این مردم ولایتمدار حل شود. حدود ۹۵ درصد از این مردم کشاورز هستند و باید برای این عزیزان کاری صورت می‌گرفت.

مشکل حمل و نقل ریلی مردم را در نماز جمعه عنوان کردید؟

مسئولین استانی بعد از عنوان شدن این موضوع در خطبه‌ها هنوز عکس‌العملی نشان نداده‌اند. اما برخی از مسئولین شهرستان مانند فرماندار محترم، برخی از نمایندگان مجلس، شورای شهر و…، پیگیری‌هایی کرده‌اند و با مدیرعامل رجا در تهران جلسه خوبی داشته‌اند، امیدواریم نتیجه جلسه خوب باشد./ فرزانه تهجا – شبستان

اخبار مرتبط



وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
115
روز گذشته
پیگیری نمایندگان منطقه برای عدم ادغام دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار با دانشگاه حکیم سبزواری و عدم حذف ردیف بودجه آن
115
روز گذشته
افزایش اعتبارات دانشگاه حکیم سبزواری در بودجه ۱۴۰۰
115
روز گذشته
اختصاص مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان از سوی سازمان بازآفرینی شهری ایران جهت احداث حسینیه شهدا در گلزار شهدای سبزوار
115
روز گذشته
اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه تکمیل سالن اجتماعات ۱۱۰۰ نفری دانشگاه حکیم سبزواری از محل اعتبارات متمرکز در اختیار وزیر علوم با ارسال نامه از سوی دانشگاه
115
روز گذشته
احیای ردیف اعتباری تکمیل سالن اجتماعات ۱۱۰۰ نفری دانشگاه حکیم سبزواری در بودجه ۱۴۰۰
44
روز گذشته
پوشش کامل تلفن همراه در بزرگراه سبزوار – نیشابور تا نیمه اسفند ۹۹
115
روز گذشته
سرمایه گذاری و مشارکت ایدرو در ۹ طرح و ایمیدرو (توسعه و نوسازی صنایع معدنی ایران) در ۴ طرح صنعتی و معدنیِ غرب خراسان و پیگیری این موضوعات توسط مدیران این دو مجموعه
100
روز گذشته
بررسی سرمایه گذاری شرکت توسعه و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در حوزه احداث کارخانه ۵۰ هزار تنی لاستیک در جغتای و اعلام نتیجه به مجلس تا ۱۵ روز آینده