رفتن به بالا

بزرگترین مجموعه خبری غرب خراسان

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
  • الأحد ۶ رمضان ۱۴۴۲
  • 2021 Sunday 18 April

به گزارش عصر سبزوار و به نقل از تین نیوز، مهمترین عاملی که می تواند رشد و توسعه اقتصادی در یک کشور را تضمین کند، شتاب در توسعه زیرساخت های اقتصادی است. به بیان دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند در راه توسعه اقتصادی گام بردارد، مگر آنکه سرعت تکمیل پروژه‌های زیرساختی در آن معقول و منطقی […]

به گزارش عصر سبزوار و به نقل از تین نیوز، مهمترین عاملی که می تواند رشد و توسعه اقتصادی در یک کشور را تضمین کند، شتاب در توسعه زیرساخت های اقتصادی است. به بیان دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند در راه توسعه اقتصادی گام بردارد، مگر آنکه سرعت تکمیل پروژه‌های زیرساختی در آن معقول و منطقی باشد.

تا چند سال اخیر، ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم در حال توسعه در سطح جهان مطرح بود و این موضوع از اهمیت و تمرکز ویژه کشور بر تکمیل و بهره برداری از پروژه های زیربنایی ناشی می‌شد. در سال های اخیر به واسطه به وجود آمدن مشکل در فرایند فروش نفت و همچنین تکانه های اقتصادی ناشی از تحریم های بین المللی، فرایند ساخت و توسعه زیربناهای اقتصادی در کشور با چالش مواجه شده و از سرعت آن کاسته شده است.

۴۷۵ میلیارد تومان؛ پولی که نیست!

بعنوان مثال، پروژه اتصال سبزوار به شبکه ریلی بطول ۴۵ کیلومتر و با برآورد هزینه ۴۷۵ میلیارد تومانی، همانگونه که در پیوست شماره یک لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اعلام گردیده است، از سال ۱۳۸۹ شروع به دریافت ردیف اعتباری کرده و تا امروز، بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال، تنها ۱۷۵ میلیارد تومان از اعتبار مورد نیاز، به آن اختصاص داده شده است.

مطابق جداول اعتبار طرح های تملک سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۰، بناست این پروژه تا سال ۱۴۰۵، باقی مانده مبلغ مورد نیاز خود، یعنی ۳۰۰ میلیارد تومان را دریافت کند و در صورتی که همه چیز مطابق با پیش بینی‌ها صورت پذیرد، بعد از گذشت ۱۶ سال، این پروژه تکمیل گردد.

در اردیبهشت سال ۹۷ که رئیس جمهور به سبزوار سفر کرده بود، تکمیل پروژه راه آهن این شهر به عنوان مطالبه دیرینه و نافرجام مردم، از آقای روحانی مطرح‌ شد‌ که با پیگیریهای صورت گرفته، اعتباری از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری به آن اختصاص یافت.

عباس آخوندی وزیر سابق راه و‌ شهرسازی نیز، در مرداد ۹۷ در محل اجرای پروژه راه آهن سبزوار حضور یافت و در خصوص وضعیت پروژه گفت که این پروژه از سال ۸۹ آغاز شده و تا سال ۹۵ اعتبار جدی نداشته و کار خاصی انجام نشده بود. وی اعلام کرد که پروژه راه آهن سبزوار از سال ۹۵ فعال شده و سال ۹۷ به میزان ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه در نظر گرفته شده است.

پیمانکار مشغول بکار، ایستگاه در حال ساخت، ریل در حال خرید

معاون فنی و عمرانی فرمانداری ویژه سبزوار نیز با بیان اینکه پروژه راه آهن سبزوار سه بخش دارد، گفت: در بخش تاسیسات و زیرساخت مسیر این پروژه، پیمانکار مشغول بکار است و زیرساخت شامل عملیات خاکبرداری، تاسیسات فنی و تحصیل اراضی بطول ۴۸ کیلومتر، پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی دارد.

حسین شاد افزود: در بخش احداث ایستگاه راه آهن سبزوار به مساحت حدود ۶ هزار متر مربع و ۴۲ میلیارد تومان اعتبار در مجاورت کمربندی شرقی سبزوار، پیمانکار آن شرکت بتن و ماشین آستان قدس رضوی است که قسمتهای زیادی از سایت و عملیات خاکی پروژه، انجام شده است.

وی در خصوص روند پروژه احداث ایستگاه راه آهن سبزوار، ادامه داد: فونداسیون سالن های اصلی اجرا شده و ساخت اسکلت و ستون های پروژه در کارگاه پیمانکار در خارج از پروژه به پایان رسیده و مراحل انتقال و نصب ستون ها و اسکلت به زودی انجام می شود که این بخش، پیشرفت فیزیکی حدود ۲۰ درصدی دارد.

معاون فنی و عمرانی فرمانداری ویژه سبزوار بخش سوم پروژه راه آهن سبزوار را، بحث ریل گذاری آن عنوان و تصریح کرد: ریل گذاری به عنوان یک بخش پروژه خرید ریل، توافق با خرید و انتقال و نصب ریل گذاری است که بخش خرید دو هزار کیلومتر ریل در کشور که شامل پروژه راه آهن سبزوار هم می‌شود، صورت گرفته است.

شاد با بیان اینکه هم اکنون ریل های پروژه در مجتمع ذوب آهن اصفهان در حال ساخت است و پس از ساخت، بصورت مرحله‌ای مسیر پروژه از ریل ساخته شده برخوردار می شود، اظهار داشت: اگر بخواهیم درباره‌ پیشرفت پروژه راه آهن صحبت کنیم، اعداد ۳۰ یا ۴۰ درصد قابل اعلام نیست؛ چرا که این موضوع، بحث پیشرفتهای فیزیکی و پیشرفت ریالی است.

سال ساخت و ۱۴ سال بهره‌ برداری، یا ۱۶ سال ساخت؟

سوالی که مطرح می‌شود، این است که آیا واقعاً باید ساخت یک خط آهن ۴۵ کیلومتری در کشور، ۱۶ سال طول بکشد؟ در حالی که اکثر کشورهای دنیا احداث، تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌ های زیرساختی خود را، به بخش خصوصی واگذار کرده اند و دولتها با رها کردن زمینه تصدی‌گری، در جهت ایجاد بسترهای سرمایه گذاری و تشویق بخش خصوصی فراغ بال پیدا کرده‌اند، در ایران همچنان بر اجرا، تکمیل و بهره برداری از تمامی پروژه ها، حتی پروژه های کوچک مقیاس و کم اولویت تر، توسط دولت اصرار می‌شود.

اخبار مرتبط



وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
115
روز گذشته
پیگیری نمایندگان منطقه برای عدم ادغام دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار با دانشگاه حکیم سبزواری و عدم حذف ردیف بودجه آن
115
روز گذشته
افزایش اعتبارات دانشگاه حکیم سبزواری در بودجه ۱۴۰۰
115
روز گذشته
اختصاص مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان از سوی سازمان بازآفرینی شهری ایران جهت احداث حسینیه شهدا در گلزار شهدای سبزوار
115
روز گذشته
اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه تکمیل سالن اجتماعات ۱۱۰۰ نفری دانشگاه حکیم سبزواری از محل اعتبارات متمرکز در اختیار وزیر علوم با ارسال نامه از سوی دانشگاه
115
روز گذشته
احیای ردیف اعتباری تکمیل سالن اجتماعات ۱۱۰۰ نفری دانشگاه حکیم سبزواری در بودجه ۱۴۰۰
44
روز گذشته
پوشش کامل تلفن همراه در بزرگراه سبزوار – نیشابور تا نیمه اسفند ۹۹
115
روز گذشته
سرمایه گذاری و مشارکت ایدرو در ۹ طرح و ایمیدرو (توسعه و نوسازی صنایع معدنی ایران) در ۴ طرح صنعتی و معدنیِ غرب خراسان و پیگیری این موضوعات توسط مدیران این دو مجموعه
100
روز گذشته
بررسی سرمایه گذاری شرکت توسعه و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در حوزه احداث کارخانه ۵۰ هزار تنی لاستیک در جغتای و اعلام نتیجه به مجلس تا ۱۵ روز آینده