• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

به مجلس یازدهم نمره خوبی نمی دهم

  • کد خبر : 1472
  • 13 خرداد 1401 - 0:52

 

👤 علی‌اصغر عنابستانی نماینده غرب خراسان در مجلس:

🔹می‌توان در دو سال گذشته نمره قبولی را به مجلس یازدهم داد، اما ارزیابی بنده این است که با توجه‌ به هدف‌گذاری که آغاز این دوره داشتیم، در بعضی موارد نتوانستیم به اهداف برسیم یا در جهت رسیدن به آنها عمل نکرده‌ایم. اصلاح و تحول در مجلس، یکی از اهداف مهم مجلس یازدهم بود.

🔹متأسفانه باید بگویم در دو سال گذشته در مسیر اصلاح فرآیندهای حاکم بر مجلس، موفق نبوده‌ایم؛ باید بپذیریم مسیر قانون‌گذاری در کشور غلط، کم‌بازده و پیچیده است. در هرم قانون‌گذاری هر چه از پایین به بالا می‌رویم باید همه‌ چیز تخصصی‌تر، منسجم‌تر و دقیق‌تر شود اما آنچه در عمل می‌بینیم این است که همه‌چیز غیرمنسجم‌تر، احساسی‌تر و سیاسی‌تر می‌شود.

🔹باید هرم قانون‌ را تغییر دهیم و آن را اصلاح کنیم. هنوز مجلس در زمینه اصلاح فرآیند قانون گذاری موفق نبوده است. علی‌رغم اینکه چندین بار طرح‌های مختلفی برای اصلاح فرآیند قانون‌گذاری به صحن آمده، اما هنوز رأی نیاورده است. سیستم نظارت مجلس کامل نبوده و بصورت صفر و صدی است؛ یعنی یا هیچ و یا بسیار سخت‌گیرانه است.

🔹اگر واقع‌بین باشیم، تذکر، سوال، کارت زرد و این قبیل اقدامات، در عمل هیچ است؛ چرا که صرفا جنبه بیان در افکار عمومی را دارد و در عمل، نتیجه‌ای ندارد. این یعنی نمایندگان مجلس یا تذکر می‌دهند و سوال می‌پرسند که در عمل «صفر» است یا استیضاح می‌کنند که «صد» است.

🔹این نوع از نظارت صفر و صدی از سوی مجلس، میزان اثرگذاری در این زمینه مهم را کاهش داده است، این باید اصلاح شود؛ چرا که خودمان در مجلس یازدهم قول داده بودیم که این اقدام را انجام دهیم. در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس، بارها در این زمینه تلاش کردیم.

🔹علی‌رغم اینکه طرح‌های متعددی در این زمینه ارائه دادیم، متأسفانه در صحن رأی لازم داده نشد. لذا مجلس در زمینه اصلاح هنوز به اهداف خود نرسیده و موفق نبوده است. باید به یاد داشته باشیم مجلس اگر نتواند خودش را اصلاح کند، طبیعی است که کشور را نیز نمی‌تواند اصلاح کند.

🔹اما مجلس یازدهم‌با همین شرایط نسبت به دوره‌های گذشته، مجلس، موفق و انقلابی بوده است که توانسته اصول و چارچوب انقلاب را حفظ کند. نمایندگان توانستند طرح‌های بسیار خوبی را، به قانون تبدیل کنند. طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، یکی از بهترین اتفاقاتی است که شاهد آن بودیم و در آینده می‌تواند گره‌های اصلی این حوزه را، باز کند.

🔹همچنین طرح جهش تولید دانش‌بنیان که ابلاغ هم شد، از مهم‌ترین اقداماتی بود که در این زمینه انجام شد. همانطور که می‌دانید شعار سال ۱۴۰۱ درباره تولید دانش‌بنیان انتخاب شد، اما مجلس سال گذشته قانون آن را تصویب کرده است. طرح جهش تولید مسکن نیز به دولت کمک خواهد کرد تا در این حوزه عملکرد بهتری داشته باشد.

🔹طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که امروز عصای دست تیم مذاکره‌کننده ما در وین است نیز، از قوانین خوب مجلس یازدهم بود. همه این‌ها طرح بود و دولت گذشته هیچ همکاری و همراهی با مجلس نداشت و همه این قوانین، توسط نمایندگان ارائه و به قانون تبدیل شد.

🔹اگر بخواهیم به مجلس امروز در قیاس مجلس گذشته نمره بدهیم، نمره خیلی خوب و بالایی باید داد، اما اگر بخواهیم به مجلس یازدهم به نسبت خودش و انتظاری که خودمان از خودمان داشتیم نمره بدهیم، شخصاً نمره خوبی نمی‌دهم. ما می‌توانستیم عملکردی به مراتب بهتر از این‌ها داشته باشیم و فرآیند اصلاح در مجلس را جدی‌تر پیگیری کنیم.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰بزرگترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar
🔹ارتباط با ما:
@asrsabzevar_admin
🔹آدرس ما در اینستاگرام:
https://instagram.com/_u/asr.sabzevar1

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=1472

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 4انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.