• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

موافقان و مخالفان منطقه ویژه اقتصادی چه می گویند؟

  • کد خبر : 1541
  • 21 خرداد 1401 - 21:24

‍ #مسیر_توسعه

🔹بخش اول( بررسی اظهارات موافقان)

🔹#مناطق_آزاد و ویژه اقتصادی پس از پایان جنگ تحمیلی با این نگاه که میدانی برای تمرین رقابت صنایع ایران، برای پیوستن به اقتصاد و صنعت جهانی باشد، شکل گرفته اند. این مناطق به واسطه ی حضور مبادی گمرکی دارای مزایا و استثنائاتی قانونی می باشند.

🔹در حال حاضر تعداد ۷۹ منطقه ویژه اقتصادی در کشور مصوب شده است. که ۳۲ منطقه عملیاتی شده و گمرک در آنها مستقر است.

🔹#منطقه_ویژه_اقتصادی _سبزوار که در سال ۱۳۹۹ عملیات عمرانی فاز اول آن به پایان رسیده است، سی و سومین منطقه ویژه اقتصادی در کشور باشد که در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ طرح جامع آن تصویب شد.

🔹 با این وجود، همواره دو دیدگاه موافق و مخالف، در مورد عملکرد این مناطق وجود داشته است، که در این گفت و گوی کارشناسانه، به بررسی آن می‌پردازیم.

🔹#محسن_کسرایی دانش آموخته ی حقوق و علوم سیاسی و پژوهشگر مطالعات انقلاب اسلامی، در تعریف منطقه ویژه اقتصادی گفت:
🔹طبق قانون ایجاد و اداره مناطق اقتصادی، اذنی به دولت ها داده شده است که درشهرستان هایی که پتانسیل، استعداد و توانایی پشتیبانی فعالیت های اقتصادی را دارند برای ایجاد و برقراری روابط تجاری بین المللی، جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی، تولید و صادرات بیشتر و اشتغال مولد، مناطقی را با مزایای خاص برای رسیدن به این اهداف ایجاد کنند.

🔹موافقان تشکیل #مناطق_ویژه_اقتصادی به دو گروه اصحاب قدرت ( منظور مسئولین شهری) و اصحاب ثروت ( منظور سرمایه گذاران) تقسیم می شند.

🔹به علت محدود بودن منابع دولت در بحث اشتغال و تولید، باید قسمتی از این فعالیت ها را به بخش خصوصی و تعاونی ها واگذار کند که البته استدلال درستی است. مسئولین شهری هم برای این که منطقه ی شهرستان خود را به رشد و توسعه برسانند و ایجاد اشتغال کنند از استقرار مناطق ویژه اقتصادی استقبال می کنند زیرا دارای مزایایی است که سبب جذب سرمایه گذار می شود.

🔹در حالت عادی بروکراسی اداری و ناکارآمدی مدیران در جذب سرمایه گذار انگیزه ی لازم را برای شروع کار تولیدی از بین می برد از سوی دیگر وجود مزایایی قانونی در مناطق ویژه اقتصادی از قبیل ده سال معافیت های مالیاتی برای سرمایه گذارانی که مبادله کالا و خدمات را با مناطق ویژه ی اقتصادی و آزاد دیگر یا خارج کشور انجام می دهند، عدم پرداخت عوارض گمرکی، مبرا بودن مناطق ویژه از قانون کار، به کار گیری اتباع خارجی بدون مجوز، انگیزه لازم را به سرمایه گذار می دهد که در این مناطق سرمایه گذاری کند.

ما را در اینستا گرام دنبال کنید

https://instagram.com/masire_tovsee_sab?igshid=YmMyMTA2M2Y=

ادامه دارد…

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=1541

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.