• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

موافقان و مخالفان منطقه ویژه اقتصادی چه می گویند؟(بخش سوم)

  • کد خبر : 1546
  • 21 خرداد 1401 - 21:27

‍ #مسیر_توسعه

💢

بخش سوم و پایانی ( ارائه راه حل)

♦️#محسن_کسرایی، دانش آموخته حقوق و علوم سیاسی و پژوهشگر مطالعات انقلاب اسلامی، پس از بیان دیدگاه های موافقان و مخالفان، راه حل پیشنهادی خود را ارائه داد.

♦️زمانی که به علت کمبود امکانات و ایجاد رونق اقتصادی طرحی مثل #منطقه_ویژه_اقتصادی مطرح می شود، با یک اشتباه و فقدان فهم و خرد درست از طرف سیاستگذار مواجه هستیم. نمی شود بدون در نظر گرفتن پیوست های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی فقط اقتصاد را اصل قرار داد. قبل از اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد مسئولین باید برای آن پیوست فرهنگی و اجتماعی و سیاسی در نظر بگیرند. به جای این که اقتصاد اصل و مبنا قرار بگیرد سامانه باید اصل و مبنا باشد.

♦️مخالفینی که عملکرد مناطق ویژه اقتصادی را نقد می کنند هیچ مدل جایگزینی ندارند.
اما راه حل چیست؟ راه حل این است که به جای یک نگاه کمی به منطقه ویژه اقتصادی، نگاهی کیفی به این مناطق داشته باشیم. باید همین تعداد مناطق ویژه اقتصادی و آزادی که وجود دارد را به عنوان پایلوت انتخاب کرده، و تئوری های مد نظر را با توجه به حوزه ی فعالیت در آن اجرا کرد و بعد خروجی ها را سنجید و در صورت تایید و مثمر ثمر بودن آنرا به کل کشور تسری داد. به علت مشکل در همین تئوری پردازی، بهره برداری از این مناطق ویژه پایین آمده است. پس طرح منطقه ی ویژه اقتصادی بد نیست، نداشتن ایده و سیاستگذاری سطحی مشکل دارد.

♦️کسرایی در مورد موفقیت طرح منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان سبزوار گفت: باید دید آیا مسئولان و طراحان منطقه ویژه اقتصادی غیر از مباحث اقتصادی پیوست های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را رعایت کرده اند یا به تعبیر دیگر توانسته اند ارتباط را برای آن مناطق ،درست ساماندهی کنند یا خیر. چند فاکتور را باید بررسی کرد. مثلا قیمت زمین در اطراف منطقه ویژه اقتصادی…

♦️آیا برای کارگرانی که قرار است آن جا کار کنند خدمات اجتماعی، بیمه، حداقل دستمزد و امنیت شغلی، بهداشت و درمان و مکانی برای سکونت در نظر گرفته شده است یا خیر؟

♦️اگر امثال این فاکتور ها رعایت شود می توان بهترین بهره برداری را از مناطق ویژه اقتصادی برد اما اگر بدون توجه به این مسائل این طرح را اجرا کنیم نباید انتظار موفقیت داشت.

ما را در اینستا گرام دنبال کنید

https://instagram.com/masire_tovsee_sab?igshid=YmMyMTA2M2Y=

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=1546

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.