🔺کاهش سرویسدهی با فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی
🔹با فروکش کردن تب کرونا در کشور، سبک زندگی به حالت عادی برگشته و مجدداً برخی از عادتهایی که قبل از کرونا افراد از آن بهعنوان سبکی برای زندگی خود استفاده میکردند را، پیش گرفتهاند.
🔹یکی از این عادتها، استفاده افراد از وسایل حملونقل عمومی بود که بهواسطه شیوع بیماری و حفظ فاصله فیزیکی در شهرهایی نظیر سبزوار، افراد سعی در جایگزین کردن دیگر روشها حتی با افزایش هزینهها خود شدند.
🔹از جمله این روشها، استفاده بیشتر از خودروهای شخصی و یا تاکسیهای اینترنتی بود. اما کمکم با افزایش سطح واکسیناسیون عمومی و ایجاد فضای سلامت، استفاده از حملونقل عمومی تقاضای بیشتری، پیدا کرده است.
🔹موضوعی که با این شرایط نمود پیدا کرده است و باعث برخی اعتراضات شهروندان نسبت به آن شده، عدم سرویس دهی خطوط شرکت واحد اتوبوسرانی سبزوار، در زمانهایی از روز است.
🔹در این راستا و بر اساس برخی گزارشها، این روزها با اینکه خطر مرگ و میر کرونا کاهش یافته و خطوط اتوبوس درون شهری دوباره فعالشدهاند، غیر از خطوط شهرک توحید و دانشگاه حکیم سبزواری، مابقی خطوط فقط در نوبت صبح سرویسدهی دارند.
🔹رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر درون شهری شهرداری سبزوار در این زمینه، گزارشهای مردمی مبنی بر عدم سرویس دهی برخی خطوط اتوبوسرانی این شهر در زمان هایی از روز را تایید کرد.
🔹مجید استیری گفت: با شیوع ویروس کرونا، رفته رفته از تعداد مسافرین کاسته شده است و در نوبت صبح، هر دستگاه اتوبوس تنها حدود ۱۰۰ تا ۱۱۵ نفر را جابجا میکند که این آمار، با مقایسه در سالهای گذشته بسیار کاهش داشته است.
🔹وی افزود: متأسفانه در برخی از خطوط اتوبوسرانی، افرادی که در ساعتهای عصر از اتوبوس استفاده میکنند، به بیشتر از ۳۰ نفر هم نمیرسند. از دلایل کاهش مسافران اتوبوسرانی درون شهری سبزوار، افزایش تعداد تاکسیهای اینترنتی به عرصه حمل نقل است.
🔹رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر درون شهری شهرداری سبزوار با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا هم، بیشترین ضربه را به ناوگان ما وارد کرده، ادامه داد: فرسودگی ناوگان حملونقل، بر کاهش سرویسدهی این سازمان در سطح شهر، موثر است.
🔹استیری اظهار داشت: فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی، به مشکل بیشتر شهرهای کشور تبدیل و دولت از سال ۱۳۸۹، هیچ اتوبوسی را برای ناوگان حملونقل عمومی شهرهای میانی مانند سبزوار، در نظر نگرفته است.
🔹وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل نبود اتوبوس در نوبت عصر نیز، مسئله خرابی اتوبوسها در صورت استفاده و عدم ارائه خدمات برای روز بعد است.
🔹رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر درون شهری شهرداری سبزوار با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از اتوبوسهای در حال استفاده در سبزوار فرسوده است، یادآور شد: ۸۵ درصد از اتوبوسهای این شهر، در سن فرسودگی و ۱۵ درصد باقیمانده نیز، در آستانه فرسودگی است.
🔹استیری عنوان داشت: تا زمانی که وسیله جدیدی اعم از مینیبوس، اتوبوس و یا ون به سازمان اتوبوس واگذار نشود و تعداد مسافرین بیشتر نشود، این رویه نبود اتوبوس طی نوبت عصر در سبزوار، ادامه دارد.
🔹رئیس شورای شهر سبزوار نیز با بیان اینکه تأمین بودجه خرید اتوبوس، هزینه گزافی است که نیازمند کمک مستقیم دولتهاست، گفت: یکی از راهکارهایی که برای ادامه فعالیت خطوط در نظر گرفتهشده، اورهال اتوبوسهاست.
🔹امین الله مظلوم افزود: راه حل دیگر، فروش چند دستگاه اتوبوس فرسوده، برای تأمین هزینه خرید چند دستگاه ون است تا بتوان از آنها، در خطوط مرکزی شهر استفاده کرد و از این راه، بخشی از بار ترافیکی هسته مرکزی شهر نیز، کاسته شود.
🔹وی یادآور شد: معضل فرسودگی شبکه حملونقل عمومی، در بیشتر شهرهای کشور گریبان گیر شهرداریها و مردم شده و این موضوع، به علت عدم توجه دولتهای قبل به نوسازی این شبکه بود.
🔹رئیس شورای شهر سبزوار اظهار داشت: اما در حال حاضر، برخی افراد به علت وسع مالی کم، قادر به تهیه اتومبیل شخصی نبوده و بلاجبار، باید از تاکسی و یا اتوبوس استفاده کنند که این موضوع، نباید از نظر دور بماند.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰بزرگترین مجموعه خبری غرب خراسان
@asrsabzevar
🔹ارتباط با ما:
@asrsabzevar_admin
🔹آدرس ما در اینستاگرام:
https://instagram.com/_u/asr.sabzevar1