• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

“بی مهری دولت به ناوگان حمل و نقل عمومی”

  • کد خبر : 1694
  • 04 تیر 1401 - 11:07

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سبزوار گفت: بخش عمده ای از مشکلات سرویس دهی و گلایه‌های به حق مردمی از اتوبوسرانی های کشور در سال‌های اخیر بخاطر کمبود ناوگان است، در حال حاضر ناوگان چه در بخش خصوصی و چه در مالکیت عمومی شهرداری دچار فرسودگی هستند و این فرسودگی مربوط به شش ماه یا یک سال اخیر نیست.
مجید استیری با بیان اینکه در دولت نهم و دهم سیاست های خوبی برای حمل و نقل عمومی در دستور کار بود و یارانه ای جهت خرید اتوبوس به شهرداری ها پرداخت می شد، افزود: در آن زمان قیمت اتوبوس حدود ۱۰۰ میلیون تومان بود که شهرداری ها تنها با پرداخت ۱۷ و نیم درصد از این مبلغ، اتوبوس نو دریافت می کردند و با جایگزینی اتوبوس ها و از رده خارج کردن اتوبوس‌های فرسوده از ناوگان حمل و نقل از یک طرف هزینه های تعمیر و نگهداری کاهش پیدا می کرد و از سویی دیگر با کاهش تعداد خرابی اتوبوس ها حین خدمات رسانی زمان انتظار و رسیدن اتوبوس ها متعادل بود.
وی بیان کرد: اما بیش از یک دهه است که این بخش با بی مهری مواجه شده، به گونه‌ای که از سال ۸۹ به بعد اتوبوس یارانه ای نه تنها به شهر سبزوار که به کل کشور اختصاص پیدا نکرده است.
او اضافه کرد: از حدود ۲۰ هزار اتوبوس فعال درون شهری که در سطح کشور تردد می‌کنند حدود ۱۶ هزار دستگاه آن به سن فرسودگی رسیده است که در این راستا البته نقش تحریم‌ها در واردات اتوبوس و قطعات کلیدی در نتیجه کاهش تولید در داخل کشور بی تاثیر نبوده است.
استیری تصریح کرد: در حال حاضر همکارانم در سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری و بخش خصوصی با تمام توان تلاش می‌کنند که به بهترین شکل به مردم دیارسربداران ارائه خدمت کنند. هر چند که به دلیل فرسودگی بیش از ۸۵ درصد ناوگان و خرابی اتوبوس حین سرویس دهی با چالش های فراوانی روبرو هستیم.
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سبزوار گفت: هنگامی که اتوبوسی دچار نقص فنی می‌شود و از سرویس خارج می‌شود تا جایگزینی اتوبوس کمکی و ارائه خدمات، مدتی طول می کشد که این امر سبب تاخیر در زمان مقرر خدمات می‌شود و از این بابت ما شرمنده مردم صبور شهر هستیم.
وی در خصوص چالش ارائه خدمات در شیفت بعد از ظهر توسط سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری نیز اظهار کرد:. با توجه به تعداد محدود اتوبوس ها و فرسودگی همین تعداد کم، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که از این سرمایه‌های شهر به بهترین نحو استفاده شود و حدالامکان مسافران بیشتری جابجا شوند.
استیری ادامه داد: یادآوری این نکته خارج از لطف نیست که از یک سو طبق پایش صورت گرفته در نوبت بعدازظهر تعداد تقاضای سفر مسافران درون شهری به حدود یک چهارم تا یک سوم تقلیل پیدا می‌کند و از سویی دیگر چنانچه بخواهیم از اتوبوس ها در نوبت بعد ازظهر هم استفاده کنیم به دلیل بروز خرابی و نیاز به سرویس آنها، امکان ارائه خدمات در شیفت صبح ما کاهش پیدا می‌کند. لذا تا زمان نوسازی ناوگان فعلا در همان شیفت صبح که تعداد بیشتری از همشهریان از اتوبوس استفاده می کنند، خدمات ارائه می گردد.
او در خصوص تفاوت بین قیمت کرایه نقدی اتوبوس با پرداخت کرایه از طریق کارت هم اینگونه توضیح داد که : چندین سال است زیرساخت‌های پرداخت کرایه اتوبوس های درون شهری از طریق کارت بلیط فراهم شده و درخواست ما از شهروندان این است که به جای پول نقد از کارت بلیط استفاده کنند چرا که این مهم باعث واقعی تر شدن بانک اطلاعات موجود و افزایش امکان ارائه خدمات کمی و کیفی تر می شود.
وی همچنین بیان کرد: با توجه به تعداد مسافران اتوبوس پرداخت به صورت نقدی یک فرآیند زمان‌بر خواهد شد و نبود پول خرده نیز مشکلاتی به همراه دارد مضاف بر اینکه از نظر بهداشتی باعث انتشار آلودگی می شود.
استیری افزود: در هر حال در شرایط کنونی بهترین گزینه پیش روی مدیریت شهری انجام بازسازی و اورهال ناوگان است که این مهم از سال گذشته با تعمیر و بازسازی ۱۲ دستگاه شروع شده و در سال جاری نیز ملزومات اورهال ۹ دستگاه دیگر آماده شده که امید است بتوانیم تا ابتدای مهرماه نسبت به تکمیل روند بازسازی اقدام نماییم.
وی گفت: بازسازی اتوبوس ها شامل تعمیرات اساسی، رفع عیوب فنی اتوبوس و نیز بازسازی داخل اتوبوس و بدنه خارجی آن است که با انجام آن، بخشی از مشکلات فرسودگی ناوگان جبران خواهد شد.

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=1694

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.