• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

سراهاي سنتي” هم به اندازه خانه هاي تاريخي ارزشمندند

  • کد خبر : 1974
  • 10 مرداد 1401 - 10:46

علی نورآبادی:
“سراهاي سنتي” هم به اندازه خانه هاي تاريخي ارزشمندند

* علي نورآبادي

سبزوار دوران گذار “بکوب و بساز” را مي گذراند. از هر خيابان و کوچه به ويژه در مناطق مرکزي شهر، که مي گذري بنايي، تخريب شده است و حتما تا چندي ديگر ساختماني به جاي آن ساخته خواهد شد. اين بکوب و بسازها براي بازسازي شهر خوب است اما مبادا در هياهوي اين ساخت و سازها بافت سنتي و تاريخي شهر آسيب ببيند.

متاسفانه در سال هاي اخير چند خانه تاريخي، قرباني همين بکوب و بسازها شد که داستان تلخ آن را همه مي دانند. مگر دو سال پيش نبود که در روز روشن و جلو چشم مسئولان محترم خانه تاريخي را فروختند و بعد هم تخريب کردند. از آن خانه تاريخي تنها چيزي که براي شهر و مردمش باقي ماند بهت و حيرت و البته افسوس و تاسف بود. بايد به صورت جدي نگران بود که اين داستان تلخ و غم انگيز براي “سراهاي سنتي” تکرار نشود.

“سراهاي سنتي” هم به اندازه خانه هاي تاريخ ارزشمندند. اين سراها از ميراث هاي ماندگار و بخشي از هويت سبزوار هستند. سبزوار از شهرهاي باسابقه و صاحب نام در عرصه بازرگاني و تجارت است که وجود کاروانسراها و سراهاي متعدد در اين شهر بهترين دليل براي اين امر است. با گذشت چند قرن و چند دهه،‌ اين سراها هنوز هم مرکز جنب و جوش و تحرک و تجارت شهرند. هنوز هم اين سراها فعالند و بسياري از روستائيان محصولات خود را به اين سراها مي آورند و خيلي از مردم از اين سراها خريد مي کنند.

متاسفانه شاهد بوديم که چند سال پيش يکي دو سرا در فلکه پست و تلگراف و خيابان بيهق را تخريب و با خاک پر کردند و به جاي آن پاساژ ساختند. اين پاساژها اگر چه شيک و پيک است اما روح ندارند. نور شديد و تند اين پاساژها بيشتر از آن که چشم را بنوازند آن را مي زنند. مجموعه مديريت شهري (شوراي شهر، شهرداري، فرمانداري، ميراث فرهنگي و غيره) خيلي بايد مواظبت کند که سراهايي که در هسته مرکزي شهر از جمله در خيابان هاي بيهق، اسرار شمالي و جنوبي، عطاملک، مدرس، رضوي و جاهاي ديگر وجود دارد، آسيب نبينند.

درست است که اين سراها خيلي فرسوده و کلنگي شده اند اما بايد با همان معماري و شکل و شمائل بازسازي شوند. مرمت و بازسازي اين سراها بايد فکر شده و بر اساس برنامه ريزي و با صبر و حوصله باشد نه اين که همين فردا بيل و کلنگ بردارند و به بهانه بازسازي، به جان اين سراها بيفتند و آنها بکوبند که بعد هم معلوم نيست چه بسازند و چه دربيايد.

روح و سرزندگي اي که در حجره هاي تنگ و کوچک اين سراها هست اصلا در مغازه ها و پاساژهاي شيک و پيک نيست. حتي صرف قدم زدن در اين سراها هم آدم را سر حال مي آورد. حتي خود مسئولان هم وقتي براي خريد به اين سراها مي روند حس و حال ديگري دارند. اين سراها علاوه بر جايگاه تجاري و اقتصادي شان، از نظر گردشگري هم براي شهر مهمند.

مسافران و گردشگران براي بازديد و خريد بيشتر دوست دارند به اين سراهاي سنتي بروند تا به پاساژهاي شيک؛ سوپرمارکتها و پاساژهاي شيک که در همه شهرها وجود دارد. سوپرمارکتها و پاساژهاي ما هر چه هم که شيک باشد باز تقليدي دستِ چندم و مضحک از پاساژهاي شهرهاي بزرگ خواهد بود. فروشگاه هاي زنجيره اي، هايپر مارکت و سوپرمارکت به اندازه کافي در مناطق تازه ساز شهر وجود دارد و ساخته مي شود، پس به اين سراهاي سنتي رحم کنيم و آنها را را بعنوان ميراث سنتي و تاريخي و فرهنگي شهر حفظ نماييم.

ساخت و سازهاي بي قواره جديد، شبيه جراحي پلاستيک است که مي خواهيم چهره زشت شهر را مثلا زيباتر کنيم اما غافليم از اين که با دستکاري هاي فکر نشده و بي حساب، آن صورت را زشت تر کرده ايم؛‌ به عبارت ديگر مي خواهيم ابرويش را درست کنيم اما چشمش را کور مي کنيم.

بنا به اعلام مسئولان، خيابان بيهق قرار است پياده راه شود و چندي است که نماسازي اين خيابان آغاز شده است. خيابان بيهق با آثار تاريخي و فرهنگي متعددي که در آن هست، ظرفيت دارد که به بزرگترين خيابان گردشگري کشور تبديل شود. اما نبايد فقط به اين جداره سازي و نماسازي هاي ظاهري اکتفا شود بلکه بايد نگاهي هم به بناهاي پشت اين نماها انداخت. بايد همه آثاري که در اين خيابان هست مرمت و احيا شود. کارونسراها و سراها سنتي هم از جمله اين آثار ارزشمند تاريخي هستند که بايد با همان معماري سنتي، مرمت و احيا شوند.

تاکيد مي شود، مرمت و بازسازي اين سراها ضروري است اما بايد با همان معماري و شکل و شمايل سنتي باشد. مسافر و گردشگر وقتي در اين خيابان قديم مي زند دوست دارد که از اين سراها خريد کند نه از پاساژها و مغازه هاي جديد. مرمت و احياي اين سراها بايد با نظارت متخصصان اما با همکاري و همياري مالکان اين سراها و صاحبان حجره ها صورت گيرد. مرمت و احياي اين سراها بدون مشارکت صاحبان و مالکان آنها ممکن نيست.

به هر حال سراهاي سنتي هم به اندازه خانه هاي تاريخي، ارزشمندند و بايد قدر آنها را دانست. همچنين تاکيد مي شود که کاربري اين سراها اصلا نبايد تغيير يابد. بدون شک هر گونه تغيير و دستکاري در کارکرد اين سراها به بي رونق شدن و مرگ آنها منجر خواهد شد.

بگذار خيال همه راحت شود که سبزوار با کار اداري و بودجه هاي قطره چکاني دولتي پيشرفت نمي کند بايد خود مردم آستين هاي همت را بالا بزنند و وارد گود شوند. نه تنها در سبزوار که در هيچ شهري، پيشرفت و رونق با کارهاي اداري و دولتي حاصل نشده است و نمي شود.

براي پيشرفت منطقه سبزوار بايد خلق ثروت کرد. وقتي خلق ثروت اتفاق بيفتد مردم، آرام آرام به سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف روي مي آورند و شهر رونق مي گيرد. با رونق گرفتن شهر است که پيشرفت حاصل مي شود. گردشگري يکي از سالم ترين، زيباترين و پايدارترين عرصه هاي خلق ثروت است و در اين ميان ميراث فرهنگي از جمله خانه هاي تاريخي و سراهاي سنتي نقش مهمي در رونق گردشگري دارند.

گردشگري، بازرگاني و تجارت و تقويت صنايع تبديلي سه پايه اصلي خلق ثروت در منطقه بزرگ سبزوار است و اين سه مانند حلقه هاي يک زنجير به هم پيوسته اند.

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=1974

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.