• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

روز مهمِ نویسنده‌ای مهم !

  • کد خبر : 1986
  • 12 مرداد 1401 - 11:27

 

✍ مهدی مقصودی

🔹امروز دهم مردادماه زادروز ابوالحسن علی‌بن زید بیهقی، تاریخ‌نگار معروف قرن ششم و نویسندۀ کتاب گران‌سنگ «تاریخ بیهق» است. از او به‌عنوان اولین شارح نهج‌البلاغه هم یاد می‌شود.

🔹به دلیل اهمیت و جایگاه مهم بیهقی در تاریخ و ادبیات ایران‌زمین، بخش اعظم اولین شمارۀ بیهق نامه را ـ که در سال ۹۶ منتشر شد ـ به معرفی و بررسی آثار و اندیشه‌های او اختصاص دادیم.

🔹آخرین تصحیحی که از تاریخ بیهق منتشر شده است، ۸۳ سال پیش توسط استاد احمد بهمنیار بوده است و در حال حاضر پیدا کردن این کتاب مهم، برای علاقه‌مندان به‌راحتی ممکن نیست.

🔹قرار است تا چند هفتۀ آینده، تصحیح تازه‌ای از این کتاب که توسط دکتر سلمان ساکت، استاد دانشگاه فردوسی انجام گرفته است به همّت نشر میراث مکتوب به بازار نشر عرضه گردد.

🔹امیدوارم این توفیق را داشته باشیم که مراسمی با کمک سمن‌ها و فرهنگ‌دوستان سبزواری جهت رونمایی از این تصحیح مهم با حضور مصحّح اندیشمند این اثر در سبزوار برگزار کنیم.

🔹به شورای فرهنگ عمومی شهرستان ششتمد هم پیشنهاد می‌کنم که نام‌گذاری روزی در تقویم ملی را به‌نام ابوالحسن بیهقی به شورای فرهنگ عمومی استان، جهت طی کردن مراحل اداری، هر چه زودتر در دستور کار قرار دهند تا با ثبت دهم مردادماه به‌نام آن بزرگ‌مرد عرصۀ قلم، زمینۀ مناسب جهت معرفی بهتر ایشان به عموم مردم انجام شود.

🔹در حالیکه بسیاری از شهرها، در حال تاریخ سازی برای خود هستند، ما مردمان دیار بیهق، بر خود می‌بالیم که در سرزمین ادیب پروری زندگی می‌کنیم که ۸۰۰ سال پیش، فرزندی از این دیار، تاریخ محلیِ آن را به رشتۀ تحریر درآورده و میراث مکتوبی را برای ما بجا گذاشته است؛ امید آنکه شأن و جایگاه او بیش از پیش نکو داشته شود.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰بزرگترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar
🔹ارتباط با ما:
@asrsabzevar_admin
🔹آدرس ما در اینستاگرام:
https://instagram.com/_u/asr.sabzevar1

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=1986

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.