• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

عنابستانی: تلاش میکنم نقش آفرینی ام ملی باشد!

  • کد خبر : 2688
  • 25 آبان 1401 - 0:57

👤 علی اصغر عنابستانی، نماینده غرب خراسان و عضو هیات رئیسه کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس:

🔹قانون انتخابات خصوصاً انتخابات مجلس شورای اسلامی، باید به صورت جامع اصلاح شود؛ زیرا این مهم، مطالبه رهبر انقلاب بوده و در سیاست‌های کلی انتخابات نیز، مورد تاکید قرار گرفته است.

🔹کلیات اصلاح این قانون، تصویب شد و مجدداً به کمیسیون بازگشت. باید یادآور شد این اصلاح در دو بخش، یکی از شعارهایی بود که نمایندگان مجلس یازدهم از ابتدا، بر آن تاکید کردند.

🔹نخست، بخش اصلاح فرآیندهای قانون‌گذاری است که در کمیسیون آئین‌نامه باید دنبال شود، اما تاکنون در این بخش موفق نبودیم؛ در واقع چند بار اصلاح فرآیندهای حاکم بر قانونگذاری را به صحن آوردیم ولی چون دوسوم رای می‌خواهد، موفق به اصلاح نشدیم.

🔹اصلاح فرآیند ورود به مجلس، بخش دوم است؛ ساختار ورودی به قوه مقننه نیز، باید اصلاح شود تا سطح نمایندگان مجلس بالاتر برود؛ به عبارتی اگر قرار باشد مجلس مطابق سخن امام خمینی در رأس امور و عصاره فضائل ملت باشد، این ساختار باید به شکلی باشد که مردم بتوانند فضائل و افضل ها را، انتخاب کنند.

🔹پیشنهادهای مختلفی مانند انتخابات استانی مطرح است؛ این در حالی‌ست که اگر شکل آن از شهرستانی به استانی تبدیل شود، کاندیداها در یک روند بهتر انتخاب می‌شوند. در بسیاری از شهرستان‌ها، قومیتِ افراد، در آرا تاثیر زیادی دارد.

🔹در حالی که کاندیداها وقتی وارد مجلس می‌شوند، باید بر اساس سابقه اجرائی، توانمندی و تجربه در معرض رای مردم قرار گرفته باشند. اگر کاندیداها بدون این تجارب بخواهند برای مصالح کلان کشور تصمیم بگیرند، مشکلاتی ایجاد می‌شود که در نظام انتخاباتی باید این موارد لحاظ شود.

🔹اگر انتخابات استانی شود، حداقل افرادی در معرض انتخاب مردم قرار می گیرند که آنقدر تجربه دارند که یک استان، آنها را بشناسد. ممکن است آسیب چنین روشی این باشد که وابستگی محلی، از بین برود؛ لذا می توان ترکیب را به استانی-محلی تبدیل کرد.

🔹باید یادآور شد وقتی قانون اساسی به خوبی در حوزه شوراها اصولی دارد، باید شوراها به عنوان پارلمان محلی تقویت شوند و سپس پارلمان ملی با تمام خصوصیتش، ملی بماند.

🔹شخصاً تلاش می کنم نقش آفرینی‌ام ملی باشد، اما ۸۰ درصد توانمندی من در حوزه محلی صرف شده و نهایتاً ۲۰ درصد این ظرفیت، به مسائل کلان کشور می رسد. این در حالیست که اگر رویه بالعکس شود و ۸۰ درصد توانمندی نمایندگان در سطح کلان و ملی باشد، زمان بیشتری برای اصلاح و رفع مشکلات، در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد.

🔹اگر منِ نماینده در انتخاب از سوی جامعه، آن فردی نباشم که صرفاً براساس آرای محلی روی کار آمده بلکه دارای خصوصیات مناسبی باشم، حتما در تصمیم‌گیری‌ها بهتر عمل می‌کنم، بنابراین شرایط کاندیداتوری نیز باید تغییر کند.

🔹باید شرایطی پیش‌بینی کنیم تا کاندیداها دارای تجربه‌هایی باشند؛ یعنی دوره‌های مدیریتی گذرانده یا بتوانند تعداد امضاهایی جمع کنند و نهایتاً یکسری بزرگان، آنها را تایید کنند.

🔹یکی از پیشنهاد انتخابات صنفی و تخصصی است. نخستین مجلس که با عنوان مجلس شورای ملی در ایران بعد مشروطه تشکیل شد، مجلس صنفی محسوب می‌شد و جغرافیایی تشکیل نشده بود. بنابراین باید اذعان کرد چاره‌ای نداریم جز اینکه ساختار ورود به مجلس را، تغییر دهیم و توان تخصصی کاندیداها را نیز لحاظ کنیم.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar
🔹ارتباط با ما:
@asrsabzevar_admin
🔹آدرس ما در اینستاگرام:
https://instagram.com/_u/asr.sabzevar1

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=2688

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.