👤 علی اصغر عنابستانی، نماینده غرب خراسان و عضو هیات رئیسه کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس:
🔹قانون انتخابات خصوصاً انتخابات مجلس شورای اسلامی، باید به صورت جامع اصلاح شود؛ زیرا این مهم، مطالبه رهبر انقلاب بوده و در سیاستهای کلی انتخابات نیز، مورد تاکید قرار گرفته است.
🔹کلیات اصلاح این قانون، تصویب شد و مجدداً به کمیسیون بازگشت. باید یادآور شد این اصلاح در دو بخش، یکی از شعارهایی بود که نمایندگان مجلس یازدهم از ابتدا، بر آن تاکید کردند.
🔹نخست، بخش اصلاح فرآیندهای قانونگذاری است که در کمیسیون آئیننامه باید دنبال شود، اما تاکنون در این بخش موفق نبودیم؛ در واقع چند بار اصلاح فرآیندهای حاکم بر قانونگذاری را به صحن آوردیم ولی چون دوسوم رای میخواهد، موفق به اصلاح نشدیم.
🔹اصلاح فرآیند ورود به مجلس، بخش دوم است؛ ساختار ورودی به قوه مقننه نیز، باید اصلاح شود تا سطح نمایندگان مجلس بالاتر برود؛ به عبارتی اگر قرار باشد مجلس مطابق سخن امام خمینی در رأس امور و عصاره فضائل ملت باشد، این ساختار باید به شکلی باشد که مردم بتوانند فضائل و افضل ها را، انتخاب کنند.
🔹پیشنهادهای مختلفی مانند انتخابات استانی مطرح است؛ این در حالیست که اگر شکل آن از شهرستانی به استانی تبدیل شود، کاندیداها در یک روند بهتر انتخاب میشوند. در بسیاری از شهرستانها، قومیتِ افراد، در آرا تاثیر زیادی دارد.
🔹در حالی که کاندیداها وقتی وارد مجلس میشوند، باید بر اساس سابقه اجرائی، توانمندی و تجربه در معرض رای مردم قرار گرفته باشند. اگر کاندیداها بدون این تجارب بخواهند برای مصالح کلان کشور تصمیم بگیرند، مشکلاتی ایجاد میشود که در نظام انتخاباتی باید این موارد لحاظ شود.
🔹اگر انتخابات استانی شود، حداقل افرادی در معرض انتخاب مردم قرار می گیرند که آنقدر تجربه دارند که یک استان، آنها را بشناسد. ممکن است آسیب چنین روشی این باشد که وابستگی محلی، از بین برود؛ لذا می توان ترکیب را به استانی-محلی تبدیل کرد.
🔹باید یادآور شد وقتی قانون اساسی به خوبی در حوزه شوراها اصولی دارد، باید شوراها به عنوان پارلمان محلی تقویت شوند و سپس پارلمان ملی با تمام خصوصیتش، ملی بماند.
🔹شخصاً تلاش می کنم نقش آفرینیام ملی باشد، اما ۸۰ درصد توانمندی من در حوزه محلی صرف شده و نهایتاً ۲۰ درصد این ظرفیت، به مسائل کلان کشور می رسد. این در حالیست که اگر رویه بالعکس شود و ۸۰ درصد توانمندی نمایندگان در سطح کلان و ملی باشد، زمان بیشتری برای اصلاح و رفع مشکلات، در اختیار نمایندگان قرار میگیرد.
🔹اگر منِ نماینده در انتخاب از سوی جامعه، آن فردی نباشم که صرفاً براساس آرای محلی روی کار آمده بلکه دارای خصوصیات مناسبی باشم، حتما در تصمیمگیریها بهتر عمل میکنم، بنابراین شرایط کاندیداتوری نیز باید تغییر کند.
🔹باید شرایطی پیشبینی کنیم تا کاندیداها دارای تجربههایی باشند؛ یعنی دورههای مدیریتی گذرانده یا بتوانند تعداد امضاهایی جمع کنند و نهایتاً یکسری بزرگان، آنها را تایید کنند.
🔹یکی از پیشنهاد انتخابات صنفی و تخصصی است. نخستین مجلس که با عنوان مجلس شورای ملی در ایران بعد مشروطه تشکیل شد، مجلس صنفی محسوب میشد و جغرافیایی تشکیل نشده بود. بنابراین باید اذعان کرد چارهای نداریم جز اینکه ساختار ورود به مجلس را، تغییر دهیم و توان تخصصی کاندیداها را نیز لحاظ کنیم.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان
@asrsabzevar
🔹ارتباط با ما:
@asrsabzevar_admin
🔹آدرس ما در اینستاگرام:
https://instagram.com/_u/asr.sabzevar1