👤 محمود امانی بنی، مدیرکل فرودگاههای استان:
🔹فرودگاههای مشهد، #سبزوار و گناباد در مالکیت دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار دارند. مالکیت فرودگاه سرخس مربوط به آستان قدس رضوی است و فرودگاههای گلبهار و #کاشمر نیز، کوچک و آموزشی هستند که در اختیار بخش خصوصی، قرار دارند.
🔹فرودگاه سبزوار، یکی از فرودگاههای مرز هوایی کشور است که میتواند پروازهای داخلی و خارجی، داشته باشد. در حال حاضر، این فرودگاه هفتهای ۲ پرواز دارد که ظرفیت آن نیز، افزایش یافته است.
🔹با شرایط جدید و توافقی که با دیگر شرکت های هواپیمایی صورت گرفته است، فرودگاه شهدای سبزوار از هفته آینده، ۴ پرواز ورودی و ۴ پرواز خروجی خواهد داشت.
🔹پروازهای این فرودگاه بعنوان تنها فرودگاه در غرب استان، فقط به تهران انجام میشود. فرودگاه سبزوار جایگزین فرودگاه مشهد شده و از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ شب، خدمات میدهد.
🔹باند و پارکینگ هواپیما و راه دسترسی بین پارکینگ هواپیما و باند در فرودگاه گناباد، کاملاً آماده شده است. ترمینال آن نیز حدود ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. دستگاههای کمک ناوبری و کمک بازرسی این فرودگاه نیز، در فرودگاه مشهد آماده شدهاند.
🔹دیوار فرودگاه گناباد ۴۰ درصد تکمیل شده و مابقی آن در ۲ ماه آتی نیز، تکمیل خواهد شد. فرودگاه تا پایان سال قطعا به بهرهبرداری میرسد و در اختیار شرکتهای هواپیمایی قرار خواهد گرفت.
🔹کلنگ فرودگاه شهید مدرس #کاشمر، در سال ۸۹ زده شده که سایت خوبی برای آن، پیش بینی شده است و باند آن، برای امداد و نجات در نظر گرفته شده بود.
🔹اطراف رودخانه فرودگاه زیرسازی شده، اما در حال حاضر مسکوت مانده و هیچ برنامه اعتبارات ملی برای آن، دیده نشده است. در حال حاضر نیز، برنامه ادارهکل فرودگاههای استان، تکمیل و بهره برداری فرودگاه گناباد است.
🔹تمام پروازهای فرودگاه مشهد، با ظرفیت کامل جابجا میشود. این فرودگاه به بیشتر مراکز استانها که دارای فرودگاه هستند، پرواز دارد. تنها به فرودگاه بجنورد که نزدیک است و تعدادی از فرودگاههای جنوب غرب به دلیل نبود تقاضا و به شهرهایی که به فرودگاههای بزرگ نزدیک هستند، پرواز نداریم.
🔹جابجایی فرودگاه مشهد در کوتاهمدت و میانمدت امکان پذیر نیست، اما در بلندمدت و چشمانداز دور سیاست شرکت فرودگاهها، دولت، مقامات استانی و مصوبه هیات وزیران، جابجایی آن در نظر گرفته شده است
🔹مطالعات جابجایی این فرودگاه تمام شده و چند گزینه وجود دارد که در غرب، جنوب و شرق مشهد باشد که بیشترین نظر ما، روی غرب و شرق مشهد است.
🔹سیاست دولت و استان، این است که فرودگاه جایگزین، فرودگاهی باشد تا حملونقل ترکیبی انجام دهد. یعنی راهآهن نزدیک آن باشد و بزرگراه در کنار آن قرار گرفته باشد. مطمئنا سرمایه گذاری که انجام میشود، باید جایی باشد که به شهر مشهد نیز نزدیک باشد.
🔹امسال به جمع بندی محل ساخت این فرودگاه، خواهیم رسید و مابقی تصمیمات آن، در اختیار استان است که کارهای تملک زمین را انجام دهد. پس از تملک زمین، به سراغ جانمایی ترمینال و باندها میرویم، اما زمان دقیق احداث فرودگاه، پس از انتخاب کامل مشاور مشخص میشود.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان
@asrsabzevar
🔹ارتباط با ما:
@asrsabzevar_admin
🔹آدرس ما در اینستاگرام:
https://instagram.com/_u/asr.sabzevar1