• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

در دل دومین داستان بلند دنیا چه می گذرد؟

  • کد خبر : 2723
  • 02 آذر 1401 - 9:05

🔹«کلیدر» مهم‌ترین و معروف‌ترین اثر محمود دولت‌آبادی، نویسنده برجسته سبزواری و معروف به آقای رمان ایران، داستانی با خطوط پر هیجان و شخصیت‌های واقعی همراه است.

🔹رمان «کلیدر»، یکی از بلندترین داستان‌های ادبیات کشورمان است که در فاصله زمانی میان سال‌های ۵۷ تا ۶۳، منتشر شد. این داستان روایتگر واقعه‌ای تاریخی است که در سال‌های بین ۱۳۲۵ تا ۱۳۲۷ رخ داد.

🔹داستان کلیدر از مارال، شروع می‌شود. دختری که پس از فوت مادر و به زندان افتادن پدر و نامزدش، مجبور می‌شود به‌ناچار برای زندگی به محل زندگی ایل پدری خود برگردد.

🔹کلمیشی‌ها، اقوام پدری مارال از کرد‌هایی هستند که در خراسان زندگی می‌کنند. این اقوام که کرمانج نامیده می‌شوند، اصالت مارال را شکل داده‌اند.

🔹مارال، ناامید از همه‌جا و دلزده از بی‌کسی، نزد عمه‌اش بلقیس که هرگز او را ندیده بود می‌رود. عمه بلقیس، سه پسر و یک دختر دارد که خان‌محمد، گل‌محمد، بیگ محمد و شیرو نام دارند.

🔹ورود مارال به منطقه زندگی کلمیشی‌ها که از عشایر سبزوار محسوب می‌شوند، با عشق طوفانی او به گل‌محمد، پسر دوم عمه بلقیس همراه است.

🔹گل‌محمد که همسری نازا دارد، در نهایت با مارال ازدواج می‌کند و این ازدواج، به دلیلی برای کینه دلاور، نامزد سابق مارال نسبت به او تبدیل می‌شود.

🔹مثلث عشقی مارال، گل‌محمد، دلاور تنها خط داستان نیست. البته که کتابی به این حجم هرگز نمی‌تواند تنها یک روایت را جلو ببرد.

🔹در خلال داستان، خطوط داستانی زیادی باز می‌شوند و دولت‌آبادی، داستان‌های زیادی را پیش می‌برد. از عشق شیرو و فرار او از خانه تا داستان پسران خان و کشته شدن یکی از ملاکین منطقه توسط گل‌محمد.

🔹گل‌محمد پس از پیدا شدن توسط مامورین امنیه، به جرم قتل به زندان می‌افتد و پس از آزادی توسط ستارخان، وارد حزب توده می‌شود. آزادی او از زندان با آغاز فعالیت‌های سیاسی این شخصیت همراه است.

🔹وی به یکی از رهبران مهم جنبش چپ مبارزات علیه حکومت تبدیل می‌شود. روایت زندگی گل محمد، از واقعیت برگرفته شده و به قیام شخصیتی به نام گل محمد در منطقه سبزوار اشاره دارد. شخصیتی که در نهایت توسط حکومت دستگیر و تیرباران می‌شود.

🔹محمود دولت‌آبادی، از بزرگترین و به‌نام‌ترین نویسندگان ایرانی در دنیای ادبیات، محسوب می‌شود. این نویسنده صاحب سبک در ۱۰ مرداد ۱۳۱۹ در سبزوار متولد شد. او در دهه‌های ابتدایی زندگی در حوزه سینما، تئاتر و نمایش فعال بود و در این حوزه کار می‌کرد.

🔹او در سال‌های جوانی از اعضای حزب توده بود و به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی چند مرتبه به زندان افتاد. دولت‌آبادی تدوین و نوشتن کتاب کلیدر را در زندان شروع کرد.

🔹رمان کلیدر که دومین رمان بلند دنیا پس از در جستجوی زمان از دست رفته مارسل پروست است، حتی تا یک قدمی دریافت جایزه نوبل هم رفت. در واقع زمانی کلیدر نامزد جایزه نوبل شد.

🔹در همان دوران به دولت آبادی پیشنهاد شد که در دانشگاه میشیگان آمریکا بورسیه تحصیلی بگیرد و کتاب خود را به زبان انگلیسی برگرداند و به او اطمینان داده شد که در صورت ترجمه، حتما خواهد توانست نوبل را از آن خود کند.

🔹البته دولت‌آبادی، به‌خاطر گرایش‌های سیاسی خاص خود و احساسی که نسبت به کتاب داشت، این پیشنهاد را رد کرد. کلیدر از سال ۵۷ تا همین امروز، بار‌ها و بار‌ها تجدید چاپ شد.

🔹این کتاب حتی در همان سال‌های ابتدای انتشار، توانست رکورد پرفروش‌ترین رمان ایرانی بشکند. این کتاب به زبان‌های زیادی در دنیا، منتشر شده است.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar
🔹ارتباط با ما:
@asrsabzevar_admin
🔹آدرس ما در اینستاگرام:
https://instagram.com/_u/asr.sabzevar1

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=2723

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.