رفتن به بالا

بزرگترین مجموعه خبری غرب خراسان

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • الجمعة ۲ شوال ۱۴۴۲
  • 2021 Friday 14 May

محمد عبدالله زاده ثانی، پژوهشگر و رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن؛ شروع ماه مبارک رمضان تا قبل از آمدن تلویزیون به خانه ها، در هاله ای از ابهام قرار داشت. لذا مردم روز قبل از ماه رمضان را روزه می گرفتند و این روز را «یوم الشک» می نامیدند. بخاطر نبود […]

محمد عبدالله زاده ثانی، پژوهشگر و رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن؛

شروع ماه مبارک رمضان تا قبل از آمدن تلویزیون به خانه ها، در هاله ای از ابهام قرار داشت. لذا مردم روز قبل از ماه رمضان را روزه می گرفتند و این روز را «یوم الشک» می نامیدند.

بخاطر نبود ساعت زنگدار و تلفن برای بیدار کردن مردم، در ایام سحر فردی به نام «طبال» یا «طبل زن» بدون اینکه مزد و مواجبی از مردم بگیرد، یک ساعت مانده به اذان صبح کارش را با صلوات بر محمد وآل محمد(ص) و چاووشی و مدح علی بن ابی طالب(ع) شروع و سپس صدای خود را بلند تر می کرد.

او آرام آرام بر طبل می کوبید و با آهنگ خاصی طبل می زد که با این قطعه شعر محلی که ‘آی وَخِزِه، آی وَخِزِه، وَخِزِه سحر رَف، وَخِزِه كه دِر رَف، آی وَخِزِه، آی وَخِزِه، وَخِزِه سحر رَف، اِفتاو بدَر رَف بابا آوگوش وِسَر رَف’.

معنی این كلام آهنگین این است كه ‘آی برخیزید، برخیزید كه سحر شد، برخیزید كه دیر شد، آی برخیزید، آی برخیزید، برخیزید كه سحر شد، آفتاب بالا آمد و آبگوشت سرریز شد’ كه هم اكنون نیز با طراوت خاصی در بسیاری از روستاهای غرب خراسان خوانده می شود.

روزه داران در این منطقه در ماه مبارک رمضان غذای اصلی خود را در سحر می خوردند. برخی مردم غذایی به نام «قابلی» می خوردند که از گورس که گیاه کوهی است، تهیه می شود؛ بدین صورت که آن را می جوشاندند سپس دم می کردند و می خوردند.

مردمان غرب خراسان علاقه خاصی به اشکنه داشتند. در این منطقه بیش از ۹۰ نوع اشکنه تهیه می شد که مشهورترین آن ها «اشکنه ی قورمه» می باشد. بعضی ها ماست و دوغ و خیاری به همراه کشمش و بادام و گردو تناول می کردند.

بعضی ها هم تخم مرغ شیره می خوردند و بعدها که اوضاع مردم بهتر شده بود، برنج همراه «خوشتلی» که همان رشته می باشد، با کوکوی سبزی می خوردند.

در این منطقه قرآن خوانی بین همسایه ها به نوبت انجام می گرفت و هر شب در یک خانه مراسم برگزار می شد. خانواده ای که سوره «یس» را تلاوت می کرد باید افراد قرآن خوان را افطاری می داد.

مردمان غرب خراسان در شبهای قدر پس از نماز و دعای جوشن، قرآن بر سر می گذارند. در قدیم در شب ۲۷ ماه رمضان که مصادف با کشته شدن ابن ملجم است، مراسم «ملاقه زنی» بود و معمولاً پسرها صورت خود را می پوشاندند و به درب منازل برای گرفتن طعام و آجیل و خوردنی می رفتند و این شب را مردم جشن می گرفتند بعضی ها روی آنها آب می پاشند و بعضی ها خرما می دهند.

در روز عید فطر در قدیم رسم بر آن بود که مردم قبل از طلوع آفتاب نماز عید را در محلی به نام «عیدگاه» یا «مصلی تاریخی» برگزار می کردند و بعد از نماز عید فطر برای تبرک و تیمن، بر سر مزار اهل قبور می رفتند و با پخش خرما و حلوا، طلب مغفرت برای مردگان می کردند.

اخبار مرتبط



وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
141
روز گذشته
پیگیری نمایندگان منطقه برای عدم ادغام دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار با دانشگاه حکیم سبزواری و عدم حذف ردیف بودجه آن
141
روز گذشته
افزایش اعتبارات دانشگاه حکیم سبزواری در بودجه ۱۴۰۰
141
روز گذشته
اختصاص مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان از سوی سازمان بازآفرینی شهری ایران جهت احداث حسینیه شهدا در گلزار شهدای سبزوار
141
روز گذشته
اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه تکمیل سالن اجتماعات ۱۱۰۰ نفری دانشگاه حکیم سبزواری از محل اعتبارات متمرکز در اختیار وزیر علوم با ارسال نامه از سوی دانشگاه
141
روز گذشته
احیای ردیف اعتباری تکمیل سالن اجتماعات ۱۱۰۰ نفری دانشگاه حکیم سبزواری در بودجه ۱۴۰۰
70
روز گذشته
پوشش کامل تلفن همراه در بزرگراه سبزوار – نیشابور تا نیمه اسفند ۹۹
141
روز گذشته
سرمایه گذاری و مشارکت ایدرو در ۹ طرح و ایمیدرو (توسعه و نوسازی صنایع معدنی ایران) در ۴ طرح صنعتی و معدنیِ غرب خراسان و پیگیری این موضوعات توسط مدیران این دو مجموعه
126
روز گذشته
بررسی سرمایه گذاری شرکت توسعه و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در حوزه احداث کارخانه ۵۰ هزار تنی لاستیک در جغتای و اعلام نتیجه به مجلس تا ۱۵ روز آینده