👤 جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری:
🔹یک اصلاح «واریانت» در نقشه پروژه آزادراه حرم تا حرم انجامشده که بسیار حائز اهمیت است. ایرادی که پیشاز این وجود داشت، این بوده که شبکه آزادراهی مشهد به هم «متصل» نبودهاند.
🔹یعنی آزادراه های مشهد چناران، کنارگذر شمالی، حرم تا حرم و مشهد – باغچه، هیچ نقطه اتصالی به همدیگر نداشتند و هرکدام مسیر مجزایی داشتند.
🔹درحالیکه آزادراهها نه به لحاظ ترافیکی بلکه به لحاظ «ترانزیتی» باید یک شبکه داشته باشند و این زیرساخت تا الان در شبکه آزادراههای مشهد نبوده، هرچند دیر اما باید در اسناد آزادراهی مشهد ایجاد میشد که این کار، عملیاتی شد.
🔹آزادراه مشهد چناران از نقطه تبادل، در یک فاصله ۲/۵ کیلومتری به آزادراه کنارگذر شمالی، متصل می شود. در پروژه آزادراه حرم تا حرم نیز، بر اساس واریانتی که به تصویب رسید، آزادراه کنارگذر شمالی به آزادراه حرم تا حرم متصل خواهد شد.
🔹با این اصلاح واریانت ها، ما یک شبکه بههمپیوسته آزادراهی پیرامون مشهد خواهیم داشت و در آینده مرز ورودی به شهر مشهد، همین شبکه آزادراهی خواهد بود.
🔹این مسئله به این دلیل مهم است که جایگاه مشهد در ترانزیت بهعنوان چهارراه شمال به جنوب و شرق به غرب، با توجه به تغییرات و تحولات ژئوپلیتیکی، برجسته است.
🔹برای تأمین اعتبار اجرای پروژه آزادراه حرم تا حرم، تاکنون جلساتی پیرو مصوبات سفر استانی هیات دولت، برگزار و بنا شد که وزارت راه، وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه درباره تأمین اعتبار این پروژه، یک برنامه ارائه کنند.
🔹طبق برنامه بنا بود بخشی از سهم آورده دولت برای اجرای این پروژه از طریق «تهاتر نفت» انجام شود. بحث دیگر، تأمین سرمایه پروژه از طریق جذب مشارکت بانکهاست که تاکنون جلساتی هم با بانکهای عامل در این باره، برگزار کردیم.
🔹بحث سوم هم، تهاتر زمین توسط وزارت راه و شهرسازی است تا تأمین اعتبار موردنیاز پروژه انجام شود و ظرفیت بودجه هم برای این مباحث، وجود دارد.
🔹مطالبه استان، این است که مرحله اول این پروژه یعنی حدفاصل مشهد تا بینالود که ۳۲ کیلومتر است، به بهره برداری برسد که تکمیل این قطعه، حداقل به ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد.
🔹وقتی این پروژه کلید خورد، به طور منطقی باید از دو طرف مبدأ و مقصد عملیات اجرایی داشته باشد. اما تا الان در قسمت غربی ۲۰۰ کیلومتر از مسیر از قم تا گرمسار به بهرهبرداری رسید.
🔹الان وقت آن است که از این طرف، یعنی از طرف حرم مطهر رضوی نیز، اقدام جدی انجام شود. اینکه تکمیل قطعات آزادراه حرم تا حرم در استانمان، در این ۱۰ سال اولویت دولت نبوده، مسئله گذشته است.
🔹اما الان که تکمیل این قطعات در اولویت کار دولت قرار گرفته، ما انتظار داریم و میخواهیم تا پایان سال ۱۴۰۲، قطعه اول مسیر به بهرهبرداری برسد.
🔹طبق مصوبه سفر استانی هیات دولت در فروردین، وزارت راه و شهرسازی ۶ ماه مهلت داشت که این پروژه را تعیین تکلیف و به هیئت دولت اعلام کند، اما تا الان خروجی نداشته است.
🔹انتظار داریم این وزارتخانه سریعتر مشخص کند که بناست از چه راهی، ساخت آزادراه حرم تا حرم تأمین اعتبار شود. البته ما با بانک ملی برای جذب همکاری در اجرای این پروژه مذاکراتی داشتهایم.
🔹پیگیریهای دیگری هم داشتیم که ممکن است ذاتاً وظیفه استان نباشد. آزادراه حرم تا حرم به دلیل ظرفیت ترانزیتی که خواهد داشت، ۱۰۰ درصد برای سرمایه گذار به صرفه است.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان
@asrsabzevar
🔹ارتباط با ما:
@asrsabzevar_admin
🔹آدرس ما در اینستاگرام:
https://instagram.com/_u/asr.sabzevar1