• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

محقق نشدن ارتقای همه ادارات سبزوار به معاونت اداره کل

  • کد خبر : 2797
  • 28 آذر 1401 - 22:34

👤 احسان ارکانی، نماینده نیشابور در مجلس:

🔹رئیس مجلس گفت که در برنامه هفتم توسعه، تصدی‌گری امور استانی باید به شورای برنامه‌ریزی استان‌ها واگذار شود و همچنین آقای رئیسی در مورد تمرکززدایی، مکرر تاکید کرده است.

🔹تاکنون دولت‌های مختلفی در مورد تمرکززدایی و تفویض اختیارات از نهادهای حاضر در پایتخت به استان‌ها سخن گفته‌اند، اما متاسفانه هیچ کدام محقق نشد و کماکان در مورد بسیاری از امور مربوط به استان‌ها و شهرستان‌ها، در پایتخت و در وزارتخانه‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

🔹حتی در بودجه ۱۴۰۱ هم که در سازمان برنامه و بودجه تدوین شد، سرفصل‌ها و ردیف‌های بودجه دستگاه‌های استانی که پیش از این مستقل بودند، زیرمجموعه دستگاه مادر در تهران قرار گرفتند؛ با این هدف که پاسخگویی تنها توسط یک مجموعه در تهران، انجام شود.

🔹هرچند بر تمرکززدایی تاکید می‌شود، اما تفکری در قوه مجریه وجود دارد مبنی بر اینکه در صورت افزایش اختیارات استان‌ها، ممکن است وابستگی استان‌ها به پایتخت و دستگاه‌های مرکزی، به شدت تضعیف و باعث شود قیمومیت پایتخت نسبت به استان‌ها، از بین برود.

🔹این موضوع، خوشایند برخی از مسئولینی که دارای اختیارات طلایی هستند، نیست. تا زمانی که این تفکر وجود داشته باشد، تمرکززدایی هرگز محقق نخواهد شد. وضعیت فعلی، مانند حالت ارباب رعیتی بین استان‌ها و تهران و همچنین بین مراکز استان‌ها و شهرستان‌هاست.

🔹این مسئله باعث می‌شود شکاف طبقاتی بودجه‌ای بین شهرستان‌ها، مراکز استان‌ها و پایتخت، روزبه‌روز افزایش یابد. بحث اعتبارات و بودجه‌های شهرستان‌ها و همچنین ساختار اداری آنان، مهم‌ترین موضوعاتی است که باید در اولویت تمرکززدایی، قرار گیرد.

🔹در حال حاضر، هر کدام از شهرستان‌های استان باید چشم انتظار باشند تا ببینند مدیران استانی، تمایل دارند چه مقدار از اعتبارات استانی را به آن شهرستان اختصاص دهد و معمولاً هم معیار تخصیص بودجه، مشخص نیست.

🔹باید سهم هر شهرستان از بودجه استان، بر اساس معیارهایی شفاف، دقیق و غیرقابل تفسیر، مشخص شود و این اعتبارات، به کمیته برنامه ریزی شهرستان‌ها داده شود و نه شورای برنامه‌ریزی استان.

🔹یعنی اعتبارات هر سال به صورت شهرستانی توزیع شود و سپس در کمیته برنامه‌ریزی و توسعه شهرستان که متشکل از مقامات شهرستان است، بودجه شهرستان بر اساس اولویت‌ها بین بخش‌های مختلف آن، توزیع شود که متاسفانه تاکنون اقدامی در این زمینه، صورت نگرفته است.

🔹حتی در شهرستان‌هایی مانند سبزوار، نیشابور و تربت حیدریه که دارای فرمانداری ویژه هستند و ادارات این شهرستان‌ها می‌بایست به معاونت اداره کل ارتقا پیدا می‌کرد و روسای ادارات، اختیارات مدیرکل را در شهرستان‌ می‌داشتند، این امر بسیار کم و برای ۷ اداره در هر شهرستان، محقق شد.

🔹در بحث تخصیص بودجه نیز، مسئولین شهرستان‌ها همچنان باید کلی دوندگی کنند تا بتوانند حق شهرستان متبوع خود را، از بودجه استانی دریافت کنند. این الگوی توزیع بودجه، مربوط به ۱۰۰ سال قبل است که کماکان در حال پیاده شدن است.

🔹مجلس در بحث اصلاح ساختار بودجه، اقدامات زیادی انجام داده است. در ساختار بودجه‌نویسی، ما ده‌ها مشکل وجود دارد، چراکه همچنان بر اساس رویه‌های بسیار قدیمی، قانون بودجه را می‌نویسیم. قانون اصلاح ساختار بودجه در مجلس یازدهم تصویب شد.

🔹بحث اصلاح قانون بودجه‌نویسی نیز، در کمیسیون برنامه و بودجه در حال رسیدگی است. همچنین بررسی و تصویب لایحه بودجه به صورت دو شوری نیز، اخیراً در مجلس تصویب شد؛ یعنی بر خلاف ادوار گذشته، امسال اول کلیات لایحه بودجه بررسی می‌شود.

🔹سپس اگر کلیات تصویب شد، از دولت خواسته می‌شود جزئیات آن را به مجلس بیاورد. اینها همه اقدامات مجلس در مورد بودجه‌ است، اما باید توجه داشت اگر بهترین قوانین هم تصویب شود، در صورت بی‌توجهی مجری، به نتیجه نخواهد رسید؛ لذا دولت باید اراده لازم برای اجرای این قوانین را، داشته باشد.

🔹اکنون نمایندگان منتظر ارسال لایحه برنامه هفتم توسعه از سمت دولت به مجلس هستند و باید موضوع تمرکززدایی، در این برنامه مورد توجه قرار گیرد. البته در برنامه ششم هم دولت ملزم به تمرکززدایی بود، اما این اتفاق نیفتاد.

🔹مجلس بر روی تحقق تمرکززدایی نظارت دارد، اما مشکلی که وجود دارد این است که مثلا در قانون برنامه ششم، ضمانت اجرایی وجود نداشت و همین باعث می‌شود مجلس، نتواند نتیجه حاصل از نظارتهای خود را، به خوبی اعمال کند.

🔹اگر در قانون هفتم توسعه چنین ضمانت‌های اجرایی دیده شود، مسئولین هر کدام از دستگاه‌ها خواهند دانست که در صورت تخلف از هر کدام از احکام قانون توسعه، چگونه مجازات خواهند شد.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar
🔹ارتباط با ما:
@asrsabzevar_admin
🔹آدرس ما در اینستاگرام:
https://instagram.com/_u/asr.sabzevar1

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=2797

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.