• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

کودکان برف ندیده در کاشمر

  • کد خبر : 2901
  • 25 دی 1401 - 0:35

🔹شاید کودکان بسیاری در مناطق مختلف ایران باشند که ماه‌های زیادی از سال زمین را سفیدپوش از برف ببینند، اما بیش از یک دهه می‌شود که کودکان شهرنشین کاشمر در غرب خراسان، حتی در زمستان هم برف ندیده‌اند. اگر از سنین سه یا چهار ساله بپرسی که برف چیست، نتوانند پاسخ سوالت را بدهند.

🔹یک شهروند کاشمری در این باره گفت: سال‌هاست که کاشمر به دلیل آنچه کارشناسان تغییر اقلیم می‌گویند، در زمستان سفید پوش نمی‌شود و خبر بارش این نعمت الهی را در شهرهای دیگر، بیشتر از تلویزیون و رادیو می‌بینیم یا می‌شنویم.

🔹محمد ۴۱ ساله افزود: هرچند من و همسرم عاشق برف هستیم، اما هنوز در این روزهای سرد زمستانی احساس نکردم که زمستان فرا رسیده در حالی که قدیم یک ماه مانده به زمستان، شاهد بارش برف‌های سنگین بودیم، این روزها فقط خبرهایی از خشکسالی و کاهش سفره های زیرزمینی در کاشمر، به گوش می‌رسد.

🔹رضا غدیری هم که ۹ سال بیشتر ندارد در خصوص اینکه آخرین بار کی برف دیده است، گفت: از وقتی به دنیا آمده‌ام، در شهر کاشمر برفی که بشود با آن حتی یک آدم برفی کوچک درست کرد، ندیده‌ام.

🔹وی افزود: برخی مواقع برای برف‌بازی، با پدر و مادرم به شهرستان کوهسرخ می‌رویم و برف کاشمر را، بیشتر در عکس‌هایی که پدر و مادرم از زمان کودکی‌شان نشان می‌دهند می‌بینم.

🔹رئیس اداره هواشناسی کاشمر درباره علل این وقایع گفت: افزایش گازهای گلخانه‌ای در چند دهه اخیر، باعث برهم خوردن تعادل اقلیمی کره زمین که به آن پدیده تغییر اقلیم می‌گویند، شده است.

🔹علی اصغرزاده افزایش متوسط دمای کره زمین، افزایش پدیده‌های حدی اقلیمی مانند وقوع سیلاب‌های سهمگین، طوفان‌های مخرب، امواج گرمایی و وقوع سرماهای غیر طبیعی و ناگهانی، ریزش سنگین برف نابهنگام و خشکسالی‌های گسترده و… را، از مهم‌ترین تبعات تغییر اقلیم دانست.

🔹وی افزود: با نگاهی آماری به میکرو کلیما (ریز اقلیم) منطقه جنوب غرب خراسان، به این درک خواهیم رسید که با توجه به افزایش متوسط دما و کاهش متوسط بارندگی، تغییرات اقلیمی کاملاً مشهود به نظر می‌رسد.

🔹اصغرزاده ادامه داد: اگرچه با توجه به تنوع اقلیمی این منطقه و توقعی که حداقل از منطقه سرد این اقلیم داشتیم که بارش‌های برف مانند سالهای قبل به میزان و پایداری بیشتری در زمستان که یکی از ویژگی نمادین اقلیم سرد محسوب می‌شود باشد، اما سال‌هاست شاهد این واقعه نیستیم.

🔹به گفته وی، وضعیت موجود، یکی از آشکارترین شاخص‌های گرم‌تر شدن منطقه است. گرم شدن اقلیم، به تنهایی روی بارش برف تأثیر نمی‌گذارد، گاهی این امر می‌تواند روی شکل و اندازه دانه‌های برف نیز، تأثیرگذار باشد.

🔹این کارشناس هواشناسی اظهار داشت: تغییرات ساختاری دانه های برف به هنگام بارش، می‌تواند موجب شود که دانه‌های برف به آسانی ذوب شوند و قطعات بزرگ پوشش برف ممکن است نسبت به حالت‌های قبلی که در شرایط سردتر وجود داشته‌اند، زودتر ناپدید شوند.

🔹یک کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست هم گفت: زمانی که دمای هوا به شدت کاهش می‌یابد و به حدود صفر درجه سانتی‌گراد می‌رسد، رطوبت موجود در جو به کریستال‌های یخی تبدیل می گردد.

🔹هادی معماریان افزود: از به هم پیوستن این کریستال‌های ریز در ابرها، دانه‌های برف به وجود می‌آیند و وقتی کریستال‌های یخی زیاد شوند، دانه‌های برف به قدری سنگین می‌شوند که به سوی زمین سقوط کرده و بارش برف، آغاز می‌شود.

🔹رئیس سابق مرکز آموزش عالی کاشمر اظهار داشت: مطالعات تغییر اقلیم کاشمر، نشان می‌دهد که مقدار بارش در فصول بهار، تابستان و پاییز در کل دوره زمانی و تمام سناریوهای انتشار، کاهش می‌یابد.

🔹وی ادامه داد: همچنین مقدار دمای متوسط نیز  در تمامی سناریوهای انتشار تغییر اقلیم تا سال ۲۱۰۰، دارای روند افزایشی بوده و دمای کمینه یا حداقل که تأثیر زیادی بر فرآیند تشکیل برف دارد، در کلیه بازه‌های زمانی آینده، دچار افزایش خواهد شد.

🔹به گفته معماریان، در مناطق شهری و پرجمعیت، ساخت و سازهای فراوان، آلودگی هوا، عدم پوشش گیاهی مناسب و حتی آسفالت خیابان‌ها، سبب جذب گرمای خورشید در طول روز و ساطع کردن آن در طول شب می‌شود.

🔹دانشیار دانشگاه بیرجند یادآور شد: این موضوع، سبب ایجاد یک بسته هوای گرم در محیط شهری شده که در علم هواشناسی، به آن «جزیره حرارتی» گفته می‌شود. با تشکیل جزیره حرارتی، دمای مرکز شهرهای صنعتی با محیط پیرامون آن در ساعات شبانه، حتی تا ۵ درجه گرم‌تر پیش بینی می‌شود.

🔹معماریان افزود: جزیره حرارتی به دلیل تغییر اقلیم کره زمین و گرمایش جهانی طی سال‌های اخیر تشدید شده و در شهرهای صنعتی و پرجمعیت به جای بارش برف، بارش باران غلبه بیشتری پیدا می‌کند. بارش برف در مناطق شهری مانند کاشمر نیز، می‌تواند تا حدودی متأثر از جزیره حرارتی باشد.

🆔 @Asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=2901

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.