• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

کشتارگاه صنعتی سبزوار، پروژه‌ای که در انتظار روبان افتتاح پیر شد

  • کد خبر : 3049
  • 18 اسفند 1401 - 22:02

👤 برات الله زیدآبادی، رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار:

🔹حدود دو دهه قبل بود که ۲۰ هکتار زمین برای احداث کشتارگاه صنعتی در سبزوار به بخش خصوصی واگذار شد، اما علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته توسط مسئولان منطقه هنوز این پروژه به سرانجام نرسیده و بلاتکلیف مانده است.

🔹با وجود اینکه سبزوار بارانداز دام منطقه و از قطب‌های تولید گوشت قرمز در استان است، ولی نبود کشتارگاه صنعتی موجب شده تا همچنان دام سبزوار، در کشتارگاه سنتی ۵۰ ساله‌ای کشتار شود که با مشکلات بسیار جدی از جمله کمبود فضا در سالن کشتار و اتاق پیش سرد و فرسوده بودن، مواجه است.

🔹سرمایه گذار اولیه این طرح با وجود دریافت تسهیلات و رساندن طرح تا پیشرفت ۴۰ درصدی، به دلیل عمل نکردن به تعهدات، در سال ۹۶ خلع ید شد. در حال حاضر، فرد دیگری مسائل کشتارگاه صنعتی را پیگیری می‌کند که تاکنون تمامی اقدامات قانونی طی و کمیسیون‌های مختلف برای واگذاری به سرمایه گذار جدید، برگزار شده است.

🔹هم اکنون روزانه ۱۸۰۰ رأس دام از میدان دام سبزوار خارج می‌شود، اگر کشتارگاه صنعتی داشته باشیم میزان کشتار بالاتر می‌رود. کشتارگاه فعلی سبزوار، سنتی بوده و نهایت ظرفیت کشتار ۲۰۰ رأس دام سبک و سنگین را در روز دارد.

🔹با توجه به اهمیت کشتارگاه دام در حفظ سلامت عمومی جامعه و نقش مؤثر آن در جلوگیری از بروز برخی بیماری‌های مشترک میان انسان و دام از طریق مصرف فرآورده‌های دامی، ایجاد کشتارگاه صنعتی در سبزوار بسیار ضروری است.

🔹کشتارگاه فعلی در مواقعی همچون عید نوروز و ماه مبارک رمضان که حجم کشتار زیاد می‌شود، جوابگوی نیاز سبزوار نبوده و مشکلات بهداشتی دارد. برای رفع مشکلات کشتارگاه فعلی، طی یک هفته بیش از ۴ مرتبه کمیته ساماندهی کشتارگاه در سبزوار تشکیل شد و مقرر شد کشتارگاه سنتی بهسازی شود.

🔹برای بهسازی کشتارگاه فعلی سبزوار، علاوه بر اینکه مقرر شده پیمانکار اجاره دو سال را زودتر از موعد هزینه کند، حدود ۷۰۰ میلیون تومان هم از سوی نمایندگان مجلس اختصاص یافت و در مجموع یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای بهسازی کشتارگاه فعلی سبزوار، در نظر گرفته شد.

🔹چون کشتارگاه فعلی سبزوار، سنتی بوده و عمری افزون بر ۵۰ سال دارد، نمی‌توان گوشت را به شهرستان‌ها یا سایر استان‌ها انتقال داد. طبق دستورالعمل سازمانی، فقط از کشتارگاه صنعتی می‌توان گوشت را آن هم با ماشین سردخانه‌دار، به سایر شهرها و استان‌ها انتقال داد.

🔹کشتار دامی که هم اکنون در این کشتارگاه انجام می‌شود، فقط برای نیاز خود سبزوار است. ۱.۵ سال می‌شود که احداث کشتارگاه صنعتی سبزوار، مجدد توسط سرمایه‌گذار جدید پیگیری می‌شود. چون نیاز سبزوار با همین کشتار فعلی برآورده می‌شود، کشتار غیرمجاز نداریم اما در صورت انجام این کار، با متخلفان برخورد قانونی می شود.

🔹اگرچه کشتارگاه فعلی سبزوار سنتی است، اما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا تمام دستورالعمل‌های سازمانی در این کشتارگاه، به طور دقیق رعایت و اجرا می شود و مردم مطمئن باشند که توسط دامپزشکی، بر کشتار دام و اتاق پیش سرد نظارت دقیقی می‌شود. ظرفیت یک شیفت کشتارگاه صنعتی، ۱ هزار رأس گوسفند و ۱۰۰ رأس گاو است.

🔹با وجود اینکه شهرستان جغتای با تعداد کشتار بسیار پائین در روز کشتارگاه صنعتی دارد، ولی سبزوار با این جمعیت بالا، هنوز فاقد کشتارگاه صنعتی است و همچنان کشتار مورد نیازش، در کشتارگاه سنتی انجام می‌شود. با راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی، علاوه بر افزایش و آسان‌سازی دسترسی مردم به پروتئین‌های گوشتی، گوشت کاملاً بهداشتی و کیفی در اختیار شهروندان، قرار می‌گیرد.

🔹ضایعات کشتارگاهی کشتارگاه‌های صنعتی، صرفه اقتصادی زیادی دارد که معمولاً به پودر گوشت تبدیل می‌شود و پساپ و فاضلاب آن نیز پس از مرحله تصفیه، فاقد آلودگی زیست‌محیطی شده و در مصارف کشاورزی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی، علاوه بر تأمین نیاز گوشت مصرفی سبزوار، بخشی از نیازهای منطقه غرب خراسان در این حوزه را، پاسخ خواهد داد.

🔹کشتارگاه‌های صنعتی دام علاوه بر تأمین گوشت سالم و باکیفیت، نقش مهمی در سلامت جامعه و تأمین امنیت غذایی شهروندان دارند. هرچند شرایط کشتارگاه کنونی سبزوار جوابگوی نیاز منطقه نیست، اما تأسیس کشتارگاه صنعتی تحول مهمی در صنعت دامپروری دیار سربداران، به همراه خواهد داشت./ ایسنا

🆔 @Asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3049

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.