• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

صادرات ۴۰ تن گوشت خاویار از سبزوار به پهناور ترین کشور دنیا

  • کد خبر : 3075
  • 29 اسفند 1401 - 11:05

/ تکمیل زنجیره تولید ماهی در سبزوار تا دو سال آینده

👤 علی اصغر امانیان، معاون سازمان استان و مدیر جهاد کشاورزی سبزوار:

🔹۱۲۰ واحد استخرهای دو منظوره آبزیان از جمله سردآبی و گرمابی، در سبزوار وجود دارد. از ابتدای امسال تاکنون، ۲۵۵۰ تن ماهی در سبزوار تولید شده که از این میزان، ۲۳۰۰ تن سردآبی، ۲۴۰ تن گرمابی و۱۰ تن آن نیز، تیلاپیا است.

🔹از ابتدای امسال تاکنون، ۵۲۵۰ قطعه خاویار در ۴ مرکز پرورش ماهیان خاویاری سبزوار، رهاسازی شده که از این تعداد قطعه خاویار، ۵۰ تن گوشت خاویار تولید شده که ۴۰ تن آن به روسیه صادر شده و ۱۰ تن آن نیز، به مصرف داخلی به ویژه بابل رسیده است.

🔹امسال ۱۲۰ کیلوگرم خاویار در سبزوار، تولید شده است. با توجه به اینکه هنوز ماهیان خاویار آماده استحصال در سبزوار وجود دارد، پیش بینی می‌شود تولید خاویار به ۲۰۰ کیلوگرم، افزایش یابد.

🔹در حال حاضر ۴ واحد فعال مرکز پرورش خاویار، با یک سابقه دیرینه در سبزوار فعالیت دارند که علاوه بر تولید گوشت خاویار، خاویار نیز تولید می‌کنند.

🔹۳ مرکز دیگر، طرح پرورش ماهیان خاویار در آب‌های شور سبزوار است که امیدواریم فاز اول آن، تا پایان امسال به بهره برداری برسد. سبزوار تولید ۱۰۰ درصد خاویار و ۲۴ درصد ماهی گرمابی و سردآبی استان را، به خود اختصاص داده است.

🔹ظرفیت بلند مدت سبزوار با توجه به وجود یک مزرعه یک هکتاری که تا پایان سال به رهاسازی ماهی خاویار خواهد پرداخت، به ۱۵۰ تن نیز می‌رسد. براساس برنامه بلند مدت، پیش بینی ۱۵۰ تا ۱۷۰ تن گوشت خاویار را، خواهیم داشت.

🔹بزرگترین محدودیت صنعت پرورش ماهی سبزوار، موضوع منابع آبی، بهره‌وری آب و نصب کنتورهای حجمی است که این مسائل، مانعی جدی بر سر راه توسعه پرورش ماهی هستند.

🔹کیفیت منابع آبی سبزوار کاهش یافته و به سمت شوری رفته است که به همین دلیل، باید در حوزه تولیدات تغییر روش‌هایی داده شود. در حال حاضر، تنها شهرستان استان هستیم که توانستیم مجوز ماهی تولید تیلاپیا را، دریافت کنیم.

🔹اگرچه با ۹۳ هزار قطعه بچه ماهی تیلاپیا ۱۰ تن تیلاپیا تولید شده، اما متاسفانه سازمان محیط زیست مانع صدور مجوز تیلاپیا در کل کشور شد و این محدودیت‌ها، مشکلاتی ایجاد نموده است.

🔹برای ایجاد زنجیره تولید ماهی تیلاپیا در سبزوار، تمام سعی و تلاش خود را به کار گرفته‌ایم. چون ماهی تولید شده در سبزوار به صورت خام‌فروشی صادر می‌شود، ماهی قزل آلا و گرمابی در کشور به نام استان مازندران، شناخته می‌شود.

🔹پیگیری‌های لازم برای تکمیل زنجیره تولید ماهی در سبزوار، انجام شده و تلاش می‌شود تا نیمه اول سال ۱۴۰۲ صنایع سورت، بسته بندی و فیله ماهی در سبزوار، راه اندازی شود.

🔹تکمیل شدن زنجیره تولید ماهی در سبزوار، برای تثبیت قیمت، ذخیره‌سازی و کنترل بازار، ضروری است. با افزایش تولید خاویار در سبزوار، امیدواریم طی یک برنامه زمان بندی شده در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳، تولید خاویار در سبزوار به یک تن برسد.

🔹امکان افزایش بازارهای هدف آبزیان تولیدی سبزوار، وجود دارد. اگرچه کشور آلمان متقاضی ماهی سبزوار است، اما به دلیل سهولت صادرات به روسیه، تاکنون فقط به این کشور صادرات خاویار و گوشت ماهی خاویاری داشته‌ایم.

🔹هدف‌گذاری ما، برای صادرات ماهیان تولیدی سبزوار به کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا است و با ۵ میلیارد تخصیص اعتباری که برای تکمیل زنجیره تولید داشته‌ایم، امیدواریم بازارهای هدف بیشتری را داشته باشیم.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3075

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.