• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

دشت کاشمر، از بحرانی‌ترین دشت‌های ایران

  • کد خبر : 3090
  • 01 فروردین 1402 - 16:19

👤 میثم روشنی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر:

🔹دشت این شهرستان غربی خراسان، بین دو دشت ازغند و دشت بردسکن تا محل رودخانه ششطراز خلیل آباد، واقع‌ شده و یکی از بحرانی‌ترین دشت‌های ایران است. کار و هزینه در حوزه‌های آبخوان و آبخیزداری در واقع هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آینده است.

🔹تغییرات اقلیمی، تمامی حوضه‌های آبخیز کاشمر را درگیر کرده و پروژه‌های آبخیزداری با هدف کنترل سیل و رسوب و تقویت پوشش گیاهی و همچنین تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، اجرایی شده است.

🔹پروژه‌های آبخیزداری، علاوه بر کنترل سیلاب‌های مخرب فصلی و پیشگیری از تخریب زیرساخت‌ها و خسارت‌های احتمالی حاصل از سیل، در تغذیه سفره‌های زیر زمینی چشمه‌ها و قنوات، کنترل فرسایش خاک و حمل رسوب، استحصال آب ناشی از بارش‌های سالانه، افزایش رطوبت سطحی خاک و تقویت پوشش گیاهی تأثیر فراوانی دارد.

🔹امسال ۳/۵ میلیارد تومان از ردیف تعادل بخشی، برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در حوزه کسرینه کاشمر جذب شد که با بهره‌برداری از این طرح‌ها، بخش زیادی از کشاورزان و بهره‌برداران در پایین دست از مزیت‌های طرح‌های مذکور، بهره‌مند می‌شوند.

🔹اجرای یک بند خاکی پخش سیلاب با خاکریزی ۳۸ هزار متر مکعب، اجرای یک سازه ترکیبی گابیون سنگ ملات در خروجی زیر حوزه کلاته نادر با حجم حدود ۱ هزار متر مکعب و تکمیل سرریز سنگ و ملات بند خاکی محمدیه خروجی زیر حوزه شماره ۷ با حجم حدود ۴۰۰ مترمکعب، از جمله طرح‌هایی هستند که همزمان هفته منابع طبیعی، در کاشمر به بهره برداری رسید.

🔹در سال‌های گذشته، سه سازه شامل یک‌بند خاکی با حجم ۱۸ هزار مترمکعب و سرریز سنگ ملات با حجم ۳۵۰ مترمکعب و یک‌بند سنگ و ملات با حجم هزار مترمکعب در بالادست کلاته روحانی و یک سازه گابیونی با حجم ۷۰۰ مترمکعب نیز، اجرا شده است.

🔹بیش از ۹۵ درصد تغذیه سفره آب زیرزمینی دشت کاشمر، از حوزه‌های آبخیز شمالی که شامل ارتفاعات صخره‌ای و منطقه کوهستانی است، انجام می‌گیرد. از ابتدای دهه ۷۰، مطالعه، بررسی و اجرای پروژه‌های آبخیزداری بر روی این حوزه‌های آبخیز، شروع شده است.

🔹در نتیجه این اقدام، مطالعات کامل آبخیزداری در حوزه آبخیز آبخوان بهاریه با سطح حدود ۲۰ هزار هکتار، حوزه شهری کاشمر (شرق سید مرتضی) با وسعت ۶ هزار هکتار، حوزه آبخیز سنگ‏ نصوح با وسعت ۵ هزار هکتار و حوزه کسرینه (غرب کاشمر) به وسعت ۷ هزار هکتار، انجام شده است.

🔹حوزه‌های آبخیز کوچکتری مانند آبخیز فرشه و آبریز قوچ‌پلنگ نیز، به ‌صورت موردی بررسی و عملیات کنترل سیلاب در آن انجام شده است. با اعتباراتی که در سال‌های گذشته تخصیص داده شده، عملیات کنترل سیل پخش و نفوذ سیلاب در ۸۰ درصد این منطقه به‌خصوص منطقه شمال شرق شهرستان کاشمر، به سرانجام رسیده است.

🔹با اقدامات کنترلی انجام گرفته، علاوه بر حفاظت شهر و روستاهای دشت کاشمر، اراضی کشاورزی و باغات، راه‌ها و تأسیسات پایین‌دست از تهدید سیل، هرساله ۹۰ درصد از سیلاب رودخانه‌های غرب و شمال غرب دشت کاشمر مهار و به سفره آب زیرزمینی منطقه تزریق می‌شود.

🔹برای تکمیل عملیات آبخیزداری در این حوزه، آبخیز فاز ۲ پخش سیلاب در بالادست روستای سرحوضک با حجم عملیات خاکی ۴۰ هزار مترمکعب و ۴۰۰ مترمکعب سریز سنگ ملات، یک مورد بند خاکی و یک سازه سنگ ملات در رودخانه سرخرود، اجرا خواهد شد.

🔹پروژه‌های آبخیزداری نه‌ تنها برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی بسیار مفید است و از تبخیر آب جلوگیری می‌‏کنند، بلکه سیلاب‌ها هم ایمن‌سازی می‌شوند و اگر طرح‌های آبخیزداری اجرا نشود، از شمال غرب و شمال شرق کاشمر مورد تهدید سیلاب هستیم.

🔹احداث پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در قالب بندهای سنگ ملاتی یا تور گابیون در سرشاخه‌ها و بالادست حوضه آبریز و احداث بندهای تغذیه مصنوعی در دامنه‌ها و ورودی دشت‌ها، بهترین گزینه است. همچنین مساحت کل مطالعه شده کال دره گرگ و دره گور کاشمر، افزون بر ۵۱۲۶ هکتار است.

🔹این ۲ کال، روان آب‌های بسیار زیادی دارد؛ به ‌طوری‌ که برای کال دره گرگ در بارندگی‌های حداکثری ۵۰ ساله روان آبی ۳۶ متر مکعب در ثانیه و حداکثر سیلابی که برای کال دره گور برآورده شده، ۵۰ متر مکعب در ثانیه است که اگر این سیلاب‌ها در مسیر کال ادامه یابد، در شهر کاشمر و حسین‌آباد تخریب‌های زیادی را، بر جای خواهد گذاشت.

🔹پوشش گیاهی در کنترل روان آب‌ها نقش بسزایی دارد، اما توسط برخی افراد که به ارتفاعات می‌روند، تخریب‌ شده و از بین می‌رود. با توجه به سنگلاخی بودن منطقه، اگر مردم رعایت کنند و گیاهان بالشتکی مانند چوبک، کلاه میرحسن، گون، بادامشک و… را تخریب نکنند و چرای بیش از حد دام‌هایشان را نداشته باشند، این گیاهان در کنترل روان آب‌ها مؤثر است.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3090

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.