• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

برابری قیمت زمین در بسیاری از شهرهای استان با مرکز استان

  • کد خبر : 3106
  • 01 فروردین 1402 - 16:31

👤 عباس یوسف زاده، مدیرکل راه و شهرسازی استان:

🔹هم اکنون در بسیاری شهرستان‌های استان، قیمت زمین با مرکز استان برابری می‌کند و پذیرش این موضوع برای ما به عنوان متولی حوزه مسکن بسیار سخت است. راه حل این موضوع، ایجاد بستر عرضه است تا قیمت‌ها تعدیل و توازن برقرار شود.

🔹با برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی و ابلاغیه سهمیه مسکن استان‌ها، سهم استانمان از ۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن، ۴۰۰ هزار واحد پیش‌بینی شده، یعنی ۱۰ درصد کل تعهد دولت، سهم استان است که این سهم تابعی از وضعیت جمعیت، مساحت و بررسی آماری میزان مستأجرین استان است.

🔹تا امروز در استان حدود ۴۰۵ هزار متقاضی در سامانه نهضت ملی، ثبت نام کرده اند و تعداد متقاضیان تأیید نهایی شده در سامانه، تا امروز ۱۰۲ هزار نفر در استان است. نسبت تایید شدگان به متقاضیان نهضت ملی مسکن در کشور، یک به چهار است. این نسبت در سطح کشور بین ۲۵ تا ۳۰ درصد در استان‌های مختلف است.

🔹تا امروز حدود ۱۸ هزار و ۲۰۰ نفر از متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان، بیش از ۴۰ میلیون تومان واریزی داشتند، یعنی تقریباً یک پنجم و حدود ۴ هزار نفر هم زیر ۴۰ میلیون واریز داشته‌اند؛ بنابراین به طور متوسط ۲۰ میلیون آورده اولیه، واریز شده است.

🔹در خصوص تأمین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن در استان، حدود ۱۴۰ هزار قطعه زمین تامین شده است. امیدواریم در سال آینده، شاهد افتتاح واحدهای نهضت ملی مسکن خواهیم باشیم که یا توسط خود مردم و یا توسط دولت ساخته می‌شود.

🔹دولت سیزدهم عمدتاً رویکرد واگذاری زمین دارد. بخش دولتی شبکه معابر و مانند آن را بسترسازی کرده تا خود مردم برای ساخت اقدام کنند. باورمان این است که اگر بستر را مهیا کرده و خدمات زیربنایی و روبنایی را تامین کنیم، مردم خودشان بهتر از ما مسکن می‌سازند.

🔹در استان تنها ۸ شهر بالای ۱۰۰ هزار نفر شامل مشهد، گلبهار، نیشابور، قوچان، سبزوار، تربت حیدریه، تربت جام و کاشمر وجود دارد که نهضت ملی مسکن در این شهرها، بصورت مجتمعی ساخته می شود. یکی از رویکردهای ما در شورای مسکن استان، پیش رفتن به سمت خانه‌های یک واحدی و دو واحدی در سطح استان است.

🔹از ابتدای سال، به این موضوع ورود یافتیم و علی‌رغم بار مالی برای برخی دستگاه‌های خدماتی همچون آب، برق و گاز به هنگام توسعه افقی شهر، رویکرد بر این است در ۸۸ شهر استان که زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، واحدهای یک واحدی و دو واحدی ساخته شود.

🔹هزینه ساخت هر متر واحد نهضت ملی مسکن، تابع شرایط تراکمی ساختمان است. در واحدهای یک و دو طبقه، قطعا با میزان تسهیلاتی که دولت پیش‌بینی کرده و آورده ۱۰۰ میلیونی خود مالکان، هر واحد در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان تمام خواهد شد.

🔹بر اساس آنچه پیش‌بینی شده و با توجه به قیمت‌های موجود، هزینه ساخت هر متر نهضت ملی مسکن بین ۴.۵ تا ۵ میلیون تومان است. در شرایط عادی و ثبات قیمت‌ها، متوسط ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن همان ۵ میلیون تومان است که مبنای دولت هم پیش بینی شده است.

🔹دولت در حال حاضر برای واحدهای نهضت ملی مسکن، ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات می‌دهد. اما تسهیلات دیگر در قالب تخفیف ۳۰ درصد صدور پروانه، تخفیف ۵۰ درصد نظام مهندسی و همچنین تخصیص زمین با اجاره ۹۹ ساله، به متقاضیان ارائه می شود.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3106

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.