• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

وعده ساخت آرامگاه حمید سبزواری و یادمان ابوالفضل بیهقی در سبزوار

  • کد خبر : 3117
  • 09 فروردین 1402 - 20:15



👤 محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی:

🔹بنابر تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد، از اولین بناهایی که قرار است در شهرستان ها ساخته شود، آرامگاه استاد حمید سبزواری پدر شعر انقلاب، در سبزوار است. از ۱۷ عنوان فعالیت عمرانی و مرمتی این انجمن برای سال جدید، دست کم دو یا سه مورد آن مربوط به سبزوار است.

🔹همچنین ساخت یادمان و کتابخانه ابوالفضل بیهقی در سبزوار هم، در برنامه ها پیش‌بینی شده است. درباره ساخت یادمان یا مرکز فرهنگی حکیم حاج ملاهادی سبزواری هم، درخواست های مسئولان فرهنگی سبزوار را بررسی کرده و اقدامات لازم را، در دستور کار قرار خواهیم داد.

🔹ما امسال با جدیت، در پی ساخت بناهای یادبود مفاخر هستیم تا از این طریق، زمینه ترویج افکار و اندیشه‌های این بزرگان را، فراهم آوریم و نسل های جدید و عموم مردم را به این چهره‌ها، نزدیک تر نماییم.

🔹ساخت آرامگاه‌ها، یادمان ها و مراکز فرهنگی، برای آن است که نام، یاد و اندیشه بزرگان همواره در کشور، زنده بماند و ترویج اندیشه های آنها با زبان جدید و متعارف امروزی، صورت بگیرد.

🔹در حال حاضر باید کتب و مقالات علمی و فرهنگی و کلام بزرگان، با زبان جدید به خصوص با زبان هنر بیان شود تا ارتباط نسل‌های جدید با این معارف و اندیشه های رفیع، بهتر و بیشتر برقرار شود.

🔹اندیشه‌های بزرگانی چون حاج ملا هادی سبزواری و ابوالفضل بیهقی، نیازمند به بازگویی جدید است تا معارف عمیق و ژرف آنها، با زبانی همه فهم به خصوص برای دانشجویان و علاقمندان، ارائه شود و ما نیز در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، در این مسیر از هیچ کوششی، دریغ نخواهیم کرد.

🔹ظرفیت های فرهنگی و علمی بالقوه و بالفعل فراوانی، در سبزوار وجود دارد که باید این فرصت ها را، غنیمت شمرد و در جهت بالندگی و شکوفایی این ظرفیت ها و الگوسازی برای نسل جوان و فرهیخته امروز، بیش از هر زمان دیگر به معرفی، نشر و ترویج اندیشه های مفاخر پرداخت.

🔹امیدواریم با تلاش های دانشگاه حکیم سبزواری و مساعدت و همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، محتواهای علمی فراوانی با نگاه امروزی، برای مجموعه ۲۵ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل سبزوار، فراهم شود.

🔹در زمینه تأسیس موزه مشاهیر و مفاخر سبزوار در دانشگاه حکیم سبزواری و تولید آثار هنری و نمایشی در پاسداشت چهره های برجسته سبزوار، در سال جدید شمسی اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

🔹با توجه به پیشینه و قدمت سبزوار در سپهر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و علمی ایران، تاسیس دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در سبزوار، بررسی می شود تا شرایط گسترش فعالیت های فرهنگی و تجلیل مفاخر استان و سبزوار، بهتر و بیشتر فراهم گردد.

🔹حضور چهره هایی چون استاد حمید سبزواری، حاج ملاهادی سبزواری، ابوالفضل بیهقی و سابقه تاسیس حکومت شیعی سربداران در سبزوار، نشانگر جایگاه و اهمیت این دیار، در عرصه فرهنگ، ادب، علم، سیاست ایران زمین دارد.

🔹از این رو، شایسته است که اهتمام بیشتری از سوی دولت، حاکمیت و مجموعه دست اندرکاران فرهنگی کشور، به این خطه مفاخر خیز صورت بگیرد.

🔹در حال حاضر روز اول آبان، بنام روز ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، در تقویم کشور ثبت شده و ثبت روز ۲۲ خرداد، سالروز درگذشت استاد حمید سبزواری، به عنوان روز سرود یا سروده های انقلاب در تقویم ملی کشور و ورود روز ملی بزرگداشت حکیم سبزواری (۸ اسفند) از ضمیمه به متن تقویم، پیگیری می شود.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3117

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.