• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

تاملی بر مشکلات محیط بانان/ کاهش شدید آهو در مسیر سبزوار به بردسکن

  • کد خبر : 3218
  • 12 خرداد 1402 - 13:22

👤 عباس جهانی، محیط بان بازنشسته بردسکن:

🔹شاید کسانی که در بیرون نشسته‌اند فکر کنند ما محیط بانان شغل راحتی داریم، اما تا وقتی وارد این حرفه نشوی با مشکلات و سختی‌های آن، آشنا نخواهید شد.

🔹هرلحظه امکان رویارویی و درگیری با شکارچیان غیرمجاز وجود دارد و هر آن ممکن است اتفاقی برایت بیفتد؛ همان‌گونه که تاکنون تعداد بسیاری از محیط‏ بانان، در این راه به شهادت رسیده‌اند.

🔹در گذشته ارتباط بهتری بین محیط‏ بانان و دستگاه قضا بود به ‌طوری‌که مجوز بازرسی منزل، اشخاص و حتی مراکز خاص را داشتیم.

🔹آن زمان پاسگاه محیط بانی درونه بردسکن در حوزه استحفاظی سبزوار بود که پس از مدتی به‌عنوان سرپرست پاسگاه محیط‌بانی این منطقه معرفی شدم.

🔹یک لندرور مدل ۵۹، تنها خودروی آن زمان محیط زیست در بردسکن بود که با آن به گشت‌زنی منطقه حتی تا بیرجند و طبس می‌پرداختیم.

🔹بعضاً رفت ‌و برگشت‏مان ۱۰ تا ۱۵ روز به طول می‌انجامید. احداث ۸ آبشخور در کال سیستانی بردسکن که ۸۰ کیلومتر بی‌راهه دارد، از جمله اقدامات انجام شده آن زمان بود.

🔹طی سال‌های ۶۰ تا ۷۰ در منطقه درونه بردسکن حدود ۹۰ راس گورخر، بیش از ۳۰۰۰ راس آهو در دشت و کوه و ۱۶ قلاده یوزپلنگ زندگی می‌کردند.

🔹اما متأسفانه با توزیع اسلحه‌های شکاری، وضعیت حیات وحش بسیار اسف‌بار شده و از بسیاری حیوانات در منطقه بردسکن، خبری نیست.

🔹در قدیم شکارچیان اصولی برای شکار داشتند و مثلاً مادر را نمی‌زدند، اما نسل جدید و جوان با اسلحه قاچاق و تفنگ‌هایی که ۹ تا ۲۴ ساچمه می‌خورد، به جان گونه‌های حیوانی می‌افتند و آنها را از بین می‌برند.

🔹خشکسالی هم در کاهش گونه‌های حیوانی، بی‌تأثیر نیست. هرچند در گذشته برای حیوانات علوفه پخش می‌کردیم، ولی الان یونجه هم نیست که به آنها بدهیم.

🔹به گفته قدیمی‏‌ها، حیوانات قبل از هر اتفاقی، آن را تشخیص می‌دهند و می‌دانند که سال آینده خشکسالی است و به همین دلیل قبل از جفت‌گیری، مهاجرت می‌کنند.

🔹به همین دلیل، در زمستان از سبزوار آهوها به منطقه بردسکن می‌آمدند و تا دشت لاغری حضور داشتند، ولی الان کل آهوها در این شهرستان، به ۵ رأس هم نمی‌رسد.

🔹وقتی در یک درگیری مردم منطقه جلوی‌مان را گرفتند و ما را با چاقو زخمی‌کردند، به دلیل حمایت‌های جدی دستگاه قضا و نیروی انتظامی و دستگیری بیش از ۱۵ نفر در این رابطه، تا مدت‌ها کسی جرأت رفتن به کوه را نداشت.

🔹کمبود محیط‏ بان موجب شده در حفظ و حراست از تمامی مناطق با مشکلات جدی مواجه باشیم و در حال حاضر علاوه بر کمبود نیرو، قانون نیز برخورد جدی با متخلفان ندارد.

🔹هرچند محیط‏ بانان با خود اسلحه به همراه دارند، ولی جرأت استفاده از آن را ندارند؛ چون اگر شکارچی غیرمجازی کشته شود، باید منتظر صدور حکم اعدام باشد و در این خصوص، حمایتی از محیط‏ بانان نمی‌شود.

🔹حقوق بسیار پایین محیط‏ بانان، موجب شده در کنار این حرفه، در چند شغل دیگر هم مشغول به کار باشند. اگر انتظار داریم به‌خوبی از محیط‌زیست حفاظت شود، باید محیط‏ بان از نظر مالی تقویت شود.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3218

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.