• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

سرداران سربدار؛ باده‌نوشان جام ولایت رضوی و ستارگان آسمان کویر

  • کد خبر : 3220
  • 12 خرداد 1402 - 13:26

🔹منطقه غرب خراسان در آستانه برپایی کنگره ملی ۲ هزار شهید، حال و هوای دوران دفاع مقدس را به خود گرفته است، سرداران و شهدای شاخصی که با باده‌نوشی از چشمه‌سار عشق حضرت علی بن موسی الرضا (ع) پس از زیارت تربت مولای خود در مشهد، راهی جبهه‌های دفاع مقدس شده و به عنوان قهرمانانی جاودانه در نورانی‌ترین صفحه تاریخ این خاک، ماندگار شدند.

🔹شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب خراسان، در مجموع بیش از ۲ هزار شهید در راه پیروزی و اعتلای انقلاب اسلامی و دفاع از کیان این مرز و بوم، تقدیم کرده اند.

🔹این منطقه همچون دیگر نقاط کشور، سهمی بزرگ در دوران پرافتخار دفاع مقدس داشته است و نام شهیدان شاخص آن شامل سرداران، ۵ رزمنده سبزواری گروه اخلاص در زمره شهدای مظلوم کربلای هویزه و ۴۳ شهید جهادگرش در کنار دیگر لاله های گلگون این دیار، همچون ستارگان تابناک شب های کویر، در آسمان بلند این منطقه از کشور می درخشند.

🔹این خطه سرافراز در کنار شهدای اقشار مختلف، ۳۳ سردار شهید، ۷ شهید مدافع حرم، ۹ شهید بانو، ۲۶۱ شهید دانش آموز، ۵۷ شهید فرهنگی، ۴۹ شهید ورزشکار، ۲۸۲ شهید کارگر، ۷۶ شهید دانشجو، ۳۳ شهید روحانی، ۱۱ شهید منا و ۲ شهید امر به معروف، تقدیم کشور کرده است.

🔹آخرین این شهیدان، شهید غیرت، مهندس “حمیدرضا الداغی” بود که در راه حفظ نوامیس این منطقه از چنگ‌اندازی اشرار، در خون پاک خود غوطه‌ور شد.

🔹از میان سرداران پرافتخار دوران دفاع مقدس غرب خراسان که افتخار دارالشیعه سبزوار هستند، نام سرداران رشیدی همچون شهید محمد فرومندی قائم مقام لشکر ۵ نصر، شهید محمدرضا شمس آبادی فرمانده گردان مهندسی جوادالائمه (ع)، شهید غلامرضا پروانه فرمانده گردان رعد، شهید سید ابراهیم شجیعی فرمانده گردان عبدالله و شهید حسین محمدیانی فرماندهی گردان ولی الله و فرمانده تیپ محوری لشکر ۵ نصر، به مثابه نگینی از الماس خودنمایی می کند./ ایرنا

🔺شهید فرومندی، طراح موفق عملیات

🔹شهید عارف، محمد فرومندی یکی از سرداران پرافتخار دفاع مقدس است که در گلزار شهدای سبزوار آرمیده است و خاک پاکش قبله‌گاه دوستان، همرزمان و ارادتمندان این آسمانی‌مرد خاکی‌پوش است که از آن فرمانده شهید جز تواضع و فروتنی، شجاعت و ایثار به یاد ندارند.

🔹وی در ایام شکل گیری تا پیروزی انقلاب اسلامی در زادگاهش اسفراین مجاهدت های فراوان داشت که پس از عزیمت به سبزوار به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و در ردیف هسته اولیه بنیانگذاران نهاد مقدس سپاه در سبزوار بود و در برقراری امنیت این شهر، نقش مهمی ایفا کرد.

🔹این شهید والامقام با شروع جنگ تحمیلی راهی جبهه های نبرد شد و به سبب لیاقت و شایستگی های فراوان خود به فرماندهی تیپ ۲۱ امام صادق (ع) لشکر ۵ نصر منصوب شد.

🔹وی از سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۶۵ به طور مداوم در عملیات مختلف همچون مسلم‌بن عقیل، والفجر ۳ و ۸، کربلای ۱ و ۴ و خیبر به عنوان فرمانده حضور داشت و رشادت های فراوانی از خود به نمایش گذاشت.

🔹شهید فرومندی که در نزد مسئولان نظامی، به عنوان یک طراح موفق عملیات شناخته می شد، از جهت تدبیر و برنامه‌ریزی نظامی کم‌نظیر بود و بر همین اساس در ادامه خدمت، به سمت قائم مقام فرماندهی لشکر ۵ نصر خراسان، برگزیده شد.

🔹این سردار رشید اسلام سرانجام پس از سال‌ها مجاهدت در راه اعتلای ایران و حضور خستگی ناپذیر در میادین نبرد در سال ۱۳۶۵، در منطقه شلمچه در جریان عملیات کربلای ۵، به فیض عظیم شهادت نائل آمد./ ایرنا

🔺شهید شمس آبادی، مدیری جهادی و مروج فرهنگ سازندگی

🔹شهید محمدرضا شمس‌آبادی از دیگر سرداران شهید سبزوار است که همزمان با اوج‌گیری انقلاب اسلامی، در تظاهرات و راهپیمایی های مردمی علیه رژیم ستم‌شاهی حضوری فعال داشت و در به ثمر رسیدن انقلاب، از هیچ کوششی دریغ نکرد.

🔹شهید شمس آبادی پس از انقلاب، وارد جبهه خدمت در جهاد سازندگی شد و به عنوان مسئول شوراهای جهاد سازندگی و کمیته فرهنگی جهاد سازندگی سبزوار، به خدمت رسانی به مردم پرداخت و خدمات فراوانی برای رفع محرومیت در مناطق محروم بخش روداب سبزوار، انجام داد.

🔹این سردار شهید در سال ۱۳۶۰ به عنوان عضو شورای مرکزی جهاد تعیین شد و در سال ۱۳۶۱ به خوزستان عزیمت نمود و سپس به عنوان فرماندهی گردان مهندسی تیپ جوادالائمه (ع) منصوب شد و بعد از آن، بیشتر اوقات را در مناطق جنگی سومار، باختران و خوزستان می‌گذراند.

🔹شهید شمس آبادی در حالی که فرماندهی گردان مهندسی رزمی جوادالائمه(ع) را برعهده داشت، در اواخر سال ۱۳۶۵ و در جریان عملیات کربلای ۵ بر اثر اصابت ترکش به سرش، به فیض شهادت نائل آمد.

🔹کتاب “دلهره های آخرین خاکریز” روایتی از زندگی و فعالیت های این سردار شهید تدوین و رونمایی شده است./ ایرنا

🔺شهید پروانه، شکارچی تانک ها

🔹شهید غلامرضا پروانه، در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی، به صفوف انقلابیون پیوست و برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، تلاش بسیاری کرد و در کنار توزیع عکس و اعلامیه های امام، در تظاهرات و راهپیمایی ها علیه رژیم طاغوت، شرکت می کرد.

🔹این سردار شهید پس از پیروزی انقلاب، به کمیته انقلاب اسلامی پیوست و اندک مدتی بعد با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، به عضویت سپاه پاسداران درآمد.

🔹وی با تشدید فعالیت گروه های ضد انقلاب در کردستان، به مدت ۶ ماه راهی آن مناطق شد و در راه مبارزه با دشمنان میهن، به مجاهدت پرداخت. سردار شهید پروانه فرماندهی آموزش نیروهای بسیجی منطقه سبزوار را نیز، به عهده داشت و برای بسیجیان، آموزش های سخت نظامی و رزمی برگزار می کرد.

🔹این سردار شجاع در دوران دفاع مقدس، در عملیات مختلف رشادت های فراوان از خود نشان داد؛ چنانکه در عملیات والفجر ۳، به تنهایی ۲۰ تانک دشمن را منهدم کرد و به شکارچی تانک، مشهور شد.

🔹شهید پروانه به علت کاردانی و تدبیر در امور نظامی، به فرماندهی گردان رعد تیپ ۲۱ امام رضا (ع) انتخاب شد و در عملیات های فراوانی به عنوان خط شکن، حضور می یافت.

🔹این شهید بزرگوار سرانجام در نهم اسفندماه ۱۳۶۲، در عملیات خیبر در جزیره مجنون، به شهادت رسید و پیکرش پس از ۳۶ سال، در سال ۹۸ شناسایی و به زادگاهش بازگردانده شد./ ایرنا

🔺شهید شجیعی، سرداری شجاع با عشق شهادت

🔹شهید سیدابراهیم شجیعی با پیروزی انقلاب، ابتدا در کمیته انقلاب اسلامی اسفراین مشغول خدمت شد. پس از حدود یک سال خدمت در کمیته و با اطلاع از جذب نیرو توسط سپاه پاسداران در سبزوار، همراه سردار شهید فرومندی وارد این مجموعه تازه تاسیس شدند.

🔹این سردار رشید پس از مدتی، به کردستان اعزام شد و مدت سه ماه در آنجا خدمت نمود و سپس به جبهه سرپل ذهاب رفته و در زمانی که در سپاه خدمت می کرد، به همراه خانواده اش دو بار ترور شد که با عنایات الهی، آسیبی به وی نرسید.

🔹شهید شجیعی در اعزام دوباره به جبهه از ناحیه دندان، سر، سینه و دست مجروح شده و به درجه جانبازی نائل شد، ولی عشق به شهادت و قافله سالار شهیدان (ع) او را همچنان به سوی جبهه ها می کشاند و حتی جراحت های عمیق تاثیری در روحیه پولادین او نمی گذاشت.

🔹وی به دلیل توانمندی هایی که داشت، به سمت فرماندهی گردان عبدالله از لشکر ۵ نصر منصوب شد و این سردار پرافتخار اسلام پس از سالها مجاهدت و حضور در عملیات های مختلف، سرانجام در سال ۱۳۶۴ در منطقه فاو، در جریان عملیات والفجر ۸، مطابق خوابی که قبلاً دیده بود، بر اثر اصابت ترکش به سرش، به درجه رفیع شهادت نائل شد./ ایرنا

🔺شهید محمدیانی، حضوری خستگی‌ناپذیر در مناطق عملیاتی

🔹جانباز شهید حسین محمدیانی نیز با پیروزی انقلاب، در تمامی صحنه های سیاسی و اجتماعی انقلاب، حضوری فعال داشت. وی در سال ۱۳۵۹ همزمان با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، به عضویت بسیج درآمد و راهی منطقه سومار شد و در سال ۱۳۶۰ به عنوان پاسدار رسمی سپاه پاسداران سبزوار، به منطقه تنگه چزابه اعزام شد.

🔹این شهید والامقام در عملیات‌های مختلف شامل والفجر، رمضان، کربلای ۴، میمک، کربلای ۵، بیت المقدس، خیبر، مهران، والفجر ۳ و والفجر ۸، شرکت کرد و رشادت های فراوانی از خود نشان داد.

🔹وی در ادامه حضور خستگی‌ناپذیر خود در مناطق مختلف عملیاتی، به فرماندهی گردان ولی الله و سپس فرمانده تیپ محوری لشکر ۵ نصر، برگزیده شد.

🔹در عملیات‌های خیبر، کربلا و قلاویزان به شدت شیمیایی شد که پس از پایان جنگ، همواره با مجروحیت شیمیایی دست و پنجه نرم می‌کرد و در این مسیر، صبر و شکیبایی می ورزید و

🔹این سردار شهید سرانجام در سال ۱۳۷۰، بر اثر شدت آثار و عوارض شیمیایی جنگ، به فیض شهادت نائل آمده و به همرزمان شهیدش پیوست و پیکر پاک و مطهرش پس از تشییع باشکوه، در گلزار شهدای شهر سبزوار در جوار یارانش، آرام گرفت./ ایرنا

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3220

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.