👤 علی اصغر عنابستانی، نماینده غرب خراسان و عضو کمیسیون تدوین آییننامه داخلی مجلس:
🔹بحث تقسیمات کشوری بسیار مهم است. متاسفانه بودجه اعتبارات متناسب با مرزهای جغرافیایی تقسیمات کشوری توزیع میشود نه براساس آمایش سرزمین و مطالعات آمایش سرزمینی، نیازها و ضرورتها یا حتی پارامتر جمعیت. به همین دلیل تقاضای استان شدن در کشور افزایش پیدا میکند.
🔹به جای اینکه کشور را تکهتکه کنیم، بهتر است نظام بودجهریزی کشور را اصلاح کنیم. بودجهریزی کشور باید متناسب با ظرفیتهای هر منطقه و با توجه به نیازهای واقعی و شاخصهای عادلانه، ضریب محرومیت و… شکل بگیرد.
🔹در حال حاضر این رویه وجود ندارد و نتیجه رویه کنونی این است که در بودجه ۱۴۰۲ یک استان نسبت به یک شهرستان دو برابر بودجه گرفته و این است که شهرستانها مطالبه میکنند تا به استان تبدیل شوند.
🔹شاید دولت گریز و چارهای ندارد و نمایندگان به دلیل تعارض منافع، اجازه نمیدهند بودجهریزی درستی انجام شود و بهدنبال استان شدن هستند. جزیرهای فکر کردن و اینکه یکبار در کرمان و یکبار در تهران بگوییم استانهای بیشتری ایجاد کنیم، کار غلطی است.
🔹اگر دولت واقعاً چارهای ندارد، باید طرح جامع تقسیمات کشوری را تدوین و تهیه کند که براساس آن طرح، ممکن است ۱۰ استان به کشور اضافه شود. استانهای خراسان رضوی سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و اصفهان، مطالبه ایجاد استان جدید دارند و رئیس دولت نمیتواند به آنها، بیتوجهی کند.
🔹در مجلس اعلام کردیم که اجازه نمیدهیم در مجلس استانی بدون توجه به معذوریتهای کشور، شکل بگیرد. آقای رئیسی نمیتواند به فکر تهران باشد و به دیگر استانها بیتوجهی کند، در حالی که تهران به دلیل تراکم جمعیت، امکان خدمات رسانی بیشتری دارد.
🔹من قبول دارم که در اطراف تهران هم مناطقی وجود دارد که خدمات درستی به آنها ارائه نشده است، اما این مناطق نزدیک تهران است و میتوانند به راحتی این خدمات را به آنها، ارائه کنند. معتقدم که اگر لایحه ایجاد استان در اطراف تهران مجزا از نیازهای کشور به مجلس بیاید، حتماً با آن مخالفت میشود.
🔹کشور ترکیه با وسعتی کمتر و تقریباً جمعیتی برابر با ایران، ۸۱ استان دارد و نظام تقسیمات کشوری را آنطور تعریف کرده است؛ بنابراین دولت در ایران هم میتواند نظام تقسیمات کشوری را، بازنویسی کند و ناگزیر از تغییرات خواهیم بود.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان
@asrsabzevar