• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی

  • کد خبر : 3569
  • 20 آذر 1402 - 12:31

👤 هادی معماریان، پژوهشگر حفاظت خاک و توسعه پایدار:

🔹منابع آلاینده خاک می‌توانند از انسانی، صنعتی، کشاورزی و حتی طبیعی باشند و منابع انسانی آلاینده خاک می‌تواند شامل دفن غیرمجاز زباله، استفاده نادرست از کود و سموم کشاورزی، دفن زباله‌های صنعتی و تخریب بلندمدت اراضی باشند.

🔹منابع طبیعی مانند عناصر زمین زاد، زمین‌لرزه‌ها و طوفان‌ها نیز، می‌توانند به آلودگی خاک منجر شوند. برخی از آلاینده‌های شیمیایی معمول در خاک شامل فلزات سنگین مثل سرب و جیوه، ترکیبات آلی کربن، سموم کشاورزی و نفت و مشتقات آن هستند.

🔹ترافیک شهری هم می‌تواند منبع انتشار آلاینده‌های هیدروکربنی و فلزات سنگین برای خاک، تلقی شود. در کاشمر، لندفیل ها یا جایگاه‌های دفن زباله به‌عنوان یکی از مهمترین منابع آلاینده خاک و آب منطقه، به شمار می‌روند.

🔹لندفیل کاشمر در فاصله کمتر از ۹ کیلومتری شهر واقع شده و روزانه میزبان بالغ بر ۸۰ تن زباله شهری و عفونی است که دفن بهداشتی زباله‌ها توسط شهرداری به موقع انجام نمی‌شود.

🔹گاه زباله‌ها در زباله‌گاه به مدت یک هفته به صورت روباز باقی می‌ماند. دفن نکردن زباله‌ها به صورت روزانه در مواقع وزش باد و توفان منجر به پراکندگی آن‌ها در سطح زمین‌های اطراف زباله گاه شده و به مرور موجب آلودگی خاک می‌شود.

🔹متأسفانه دفع و جمع‌آوری شیرابه‌ها در لندفیل کاشمر انجام نشده و بخشی از آن به مرور وارد آبخوان می‌شود. نخاله‌های ساختمانی نیز، به دلیل داشتن آهک، سیمان و گچ اگر در یک زمین کشاورزی و یا خاک قابل استفاده باقی بمانند، به مرور زمان سبب بی‌کیفیتی و غیرقابل کشت کردن آن زمین، خواهند شد.

🔹فقط در ضلع شمال غرب کاشمر که کانون توسعه شهر محسوب می‌شود و در ۲۶ لکه بزرگ، بیش از نیم میلیون متر مکعب نخاله ساختمانی انباشت و رهاسازی شده و در ۶ نقطه شهر، نخاله‌های ساختمانی به ‌صورت غیرمجاز تخلیه می‌شود.

🔹فاضلاب‌های شهری و صنعتی نیز، منابع مهم آلاینده خاک کاشمر محسوب می‌شوند و هم‌اکنون روزانه بالغ‌بر ۱۵۰ مترمکعب فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر، بدون تصفیه رها شده و وارد سفره آب زیرزمینی می‌شود.

🔹این فاضلاب‌های آلوده به فلزات سنگین و مواد شیمیایی، به شدت موجب آلودگی خاک شده و حتی در یک بازه زمانی نیز، قنات روستای فرح آباد کاشمر به همین دلیل، آلوده و غیرقابل استفاده شد.

🔹به دلیل نبود تصفیه‌خانه فاضلاب در کاشمر، فاضلاب تمامی واحدهای خانگی و خدماتی شهر، از طریق چاه جذبی وارد آبخوان شده و به مرور زمان، موجب آلودگی نیتراته آب زیرزمینی خواهد شد.

🔹شهرک صنعتی کاشمر، بر روی ۶ رشته قنات فعال قرار گرفته که با رها شدن فاضلاب واحدهای صنعتی، هر لحظه بیم تخریب و آلودگی قنات‌ها وجود دارد. آلودگی‌های زمین زاد ناشی از واحدهای زمین‌شناسی کاشمر نیز، یکی از منابع مهم آلودگی خاک‌های منطقه به حساب می‌آیند.

🔹سه واحد اصلی زمین شناسی در منطقه ترشیز واقع در جنوب غرب خراسان شامل افیولیت‌ها، مافیک‌ها و گرانیت‌ها، منشأ آلودگی‌های زمین زاد منطقه‌اند که آزاد کننده عناصری مثل آرسنیک، سرب، آهن، مس، مولیبدن، کادمیوم و روی در خاک هستند.

🔹نقاط اصلی آلودگی آرسنیک خاک در کوهسرخ و اطراف گسل درونه و آلودگی کروم نیز بیشتر در شمال شهرستان کوهسرخ، قابل مشاهده است.

🔹معادن منطقه نیز، یکی دیگر از منابع آلاینده خاک‌ است و معادن مس و آهن در شمال کاشمر، خلیل آباد و بردسکن، معادن طلا و باریت در بردسکن، جزو این منابع هستند.

🔹در جنوب و جنوب غرب کاشمر (مناطق شوراب و جعفرآباد)، نشانه‌های آلودگی خاک به نیکل، کبالت، کروم، آرسنیک، آنتیموان، مولیبدن و سرب، مشاهده و گزارش شده است.

🔹کشاورزی در کل جنوب غرب خراسان، به دلیل استفاده بسیار زیاد از کودهای ازته و فسفاته و سموم کشاورزی (که سرشار از آرسنیک هستند)، منبع مهم آلاینده خاک منطقه بوده و نیازمند مدیریت تلفیقی است.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3569

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 7انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.