• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران

  • کد خبر : 3565
  • 20 آذر 1402 - 12:28


👤 حسین شمس آبادی، کارگردان هنری بخش آیینی دومین همایش ملی سربداران، در حاشیه برگزاری این برنامه ها:

🔹
سه نمایش آیینی شهرستان “داورزن” در غرب خراسان، شامل “اسب چوبی باشتین، نخل گردانی مزینان و سنگ زنی صدخرو”، شامگاه پنجشنبه در قالب بخش آیینی دومین همایش ملی سربداران، اجرا شد.

🔹بازآفرینی این رویدادها پیش چشم مخاطبان، فرصت خوبی برای تبلور و رونق دوباره روستاهای تاریخی منطقه و پاسداشتی برای هویت و اصالت شهرستان داورزن است. در جریان برگزاری دومین همایش ملی سربداران، نگاه ویژه ای به داورزن و ظرفیت های ارزشمند فرهنگی و آیینی این شهرستان، شده است.

🔹منطقه داورزن از خاستگاه های اصلی نمایش های آیینی و سنتی در غرب خراسان است که آیین “اسب چوبی” پس از جنبش سربداران، به عنوان نمادی از سپاه شکست خورده مغول در این خطه، در جشن های مردمی به اجرا درمی آمد.

🔹آیین سنگ‌زنی روستای “صدخرو” که نمادی از سنگ بر سر زدن عزاداران حضرت سیدالشهدا (ع) و آیین ۵۰۰ ساله نخل گردانی مزینان، از دیگر مراسم و آیین‌ های عاشورایی شهرستان داورزن است که در فهرست میراث معنوی کشور، ثبت شده است.

🔹مراحل اجرا و تلفیق آیین اسب چوبی که رویکرد شادی آفرین دارد با ۲ آیین محرمی دیگر که بر سوگواری و غم استوار هستند، کمی دشوار بود. در اجرای این آیین ها، در وهله نخست حماسه مبارزه و مقاومت نهضت شیعی سربداران در قالب آیین اسب چوبی، به اجرا درآمد.

🔹حتی چند خرده آیین را با تم داستانی به آن افزودیم که به خَلق یک قهرمان ذهنی پرداخته و آن را به مبارزه با مغول فرا می‌خوانیم، مبارزه ای که بدون ایثار و شهادت نمی‌توان به آن نگاه کرد.

🔹در ادامه ماجرا، ۲ آیین سنگ زنی و نخل گردانی در سوگ قهرمان به آیین اسب چوبی اضافه شده است تا این سه آیین در کنار هم و در یک روال منطقی اتفاق بیفتند و تماشاچیان آن را به صورت یک مجموعه، کامل ببینند. گروهی هنری به سرپرستی “ابوالفضل طبسی”، نقش آفرینی و اجرای این نمایش های آیینی را، بر عهده داشتند.

🔹در این مراسم، با حضور دست اندرکاران همایش ملی سربداران و مسئولان شهرستانهای سبزوار و داورزن، نشان عالی سربداران به خانواده شهید غیرت “حمیدرضا الداغی”، سردار شهید قاسم سلیمانی و نیز نماینده حماس در ایران، اهدا شد.

🔹دومین همایش ملی سربداران، در ۲ بخش اجلاسیه علمی و بخش آیینی برگزار شد که بخش اجلاسیه آن صبح امروز در دانشگاه حکیم سبزواری و بخش آیینی آن نیز شامگاه در روستای تاریخی “باشتین”، خاستگاه نهضت سربداران، در شهرستان “داورزن”، برگزار شد.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3565

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 4انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.