• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان

  • کد خبر : 3571
  • 20 آذر 1402 - 12:32

لاغری دانش آموزان سبزوار، بالاتر از میانگین کشوری!

 

👤 سید مجید غضنفری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار:

 

🔹حدود ۷۵ هزار دانش آموز در شهرستان های زیر پوشش این دانشگاه در غرب خراسان، تحصیل می کنند و طبق آخرین نتایج پایش رشد دانش آموزان این منطقه، از تعداد ۲۹ هزار و ۴۶۸ دانش آموز مراقبت شده توسط مراقبین سلامت و بهورزان، ۶۹ درصد دانش آموزان شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه، دارای وزن طبیعی و نرمال می باشند.

 

🔹در بررسی های صورت گرفته از دانش آموزان در شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد، ۳ دارای دارای مشکل کوتاه قدی، ۱۳/۸ درصد مشکل لاغری و ۱۶/۹:درصد دچار چاقی و اضافه وزن، تشخیص داده شده‌اند.

 

🔹در پایش های انجام شده در مرکز بهداشت سبزوار، از تعداد ۲۰۱۷۱ نفر دانش آموز مراقبت شده، ۲/۷ درصد دانش آموزان دارای کوتاهی قد هستند که با شاخص کشوری مطابقت دارد. همچنین ۱۴/۸ درصد دانش آموزان سبزواری، دچار لاغری بوده که نسبت به شاخص کشوری بالاتر و نیازمند مداخله جدی تر است و ۱۷ درصد نیز دارای چاقی و اضافه وزن هستند که از شاخص کشوری، پایین تر می باشد.

 

🔹در پایش های شبکه بهداشت و درمان جغتای نیز، از تعداد ۳۸۳۳ دانش آموز مراقبت شده، ۲/۸ درصد کوتاه قد، ۱۲/۹ درصد مشکل لاغری و ۱۲ درصد دانش آموزان نیز، دارای چاقی و اضافه وزن هستند که شاخص لاغری دانش آموزان جغتایی از شاخص کشوری، بالاتر و نیازمند مداخله و آموزش است.

 

🔹همچنین از ۳۶۲۲ نفر دانش آموز مراقبت شده توسط پرسنل شبکه بهداشت و درمان جوین، ۳/۶ درصد دانش آموزان مشکل کوتاه قدی دارند که نسبت به شاخص کشوری بالاترست، ۱۲/۴ درصد دچار لاغری بوده که از شاخص کشوری بالاتر و نیازمند مداخله و آموزش می باشد و ۱۳/۲ درصد دانش آموزان نیز دچار چاقی و اضافه وزن هستند که این رقم، از شاخص کشوری کمتر است.

 

🔹در شاخص های پایش رشد شبکه بهداشت و درمان خوشاب نیز، از ۲۰۵۰ نفر دانش آموز مراقبت شده، ۴ درصد دارای مشکل کوتاه قدی اند که نسبت به شاخص کشوری بالاتر است، ۱۰/۵ درصد دچار لاغری هستند که نسبت به شاخص کشوری بالاتر و نیازمند مداخله و آموزش می باشد و ۱۲/۱ نیز دچار چاقی و اضافه وزن هستند که کمتر از شاخص کشوری می باشد.

 

🔹در شاخص های پایش رشد شبکه های بهداشت و درمان داورزن و ششتمد نیز، از ۱۸۴۳ دانش آموز مراقبت شده در این دو شهرستان، ۴/۹ درصد دچار مشکل کوتاه قدی هستند که از شاخص کشوری بالاتر است، ۱۲ درصد دارای مشکل لاغری هستند که از شاخص کشوری بالاتر و نیازمند مداخله و آموزش است و ۱۴/۱ درصد نیز دچار چاقی و اضافه وزن هستند که این رقم نیز، از شاخص کشوری کمتر می باشد.

 

🔹نتایج شاخص های مراقبتی دانش آموزان غرب خراسان، نشان می دهد که چاقی و اضافه وزن در دانش آموزان منطقه، شکل نگران کننده ای به خود گرفته و با توجه به اینکه چاقی در این سنین، زمینه ساز چاقی در بزرگسالی و عوارض مربوط به آن است، باید برای داشتن دوران جوانی شاداب و سالم و گذراندن دوران سالمندی بدون دغدغه، از همین امروز شروع کرد.

 

🔹آموزش تغذیه صحیح و فعالیت فیزیکی کافی به والدین و دانش آموزان، تاکید بر ارجاع موارد نیازمند به کارشناس تغذیه و پزشک، پیگیری تا حصول نتیجه، تامین نیروی کارشناس تغذیه، طرح موضوع در کارگروه ساغ و نیز کمیته ارتقای سلامت نوجوانان و همکاری با آموزش و پرورش در ارجاع موارد به کارشناس تغذیه، از جمله اقداماتی است که در جهت کاهش چاقی و اضافه وزن دانش آموزان غرب خراسان، در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در حال اجراست.

 

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰

🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

 

@asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3571

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 8انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.