• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

مافیای واردات، مانع رشد شرکت‌های داخلی

  • کد خبر : 1171
  • 15 اردیبهشت 1401 - 21:19

 

👤 علی اصغر عنابستانی، نماینده غرب خراسان در مجلس:

🔹در اقتصاد واردات محور ما، شبکه های ارتباطی و مافیای قوی درست شده که آنها اجازه تولید داخلی و شکل گرفتن تولیدات داخلی را، نمی‌دهد. شبکه‌های واردات گسترده در کشور وجود دارد.

🔹بخشی از دلیل عدم اعتماد متقابل صنایع و شرکت‌های دانش بنیان، به این برمی‌گردد که نظام اقتصادی ما، یک نظام اقتصادی واردات محور بوده و براساس واردات، شکل گرفته است.

🔹منافع زیادی در شبکه‌های واردات وجود دارد. افرادی در واردات و در ساختار اقتصادی ما، نقش های مهمی دارند. صرف نظر از توجه به شرکت های دانش بنیان. نظام اقتصادی واردات محور یک نظام اقتصادی تحت تاثیر نوسانات است.

🔹به همین دلیل هم هست که اقتصاد ما وابسته به خارج است. اقتصاد ما تا ۱۵ درصد، وابسته به خارج است و به شدت از نوسانات ارز و تهدیدهای خارجی و تحریم‌ها، تاثیر پذیری دارد. جهت گیری اقتصاد ما، باید به سمت اقتصاد صادرات محور و اقتصاد داخلی، تغییر کند.

🔹مسئله ما، بیماری اقتصاد است که رهبری چندین سال آن را، دنبال کردند. در اقتصاد واردات محور، شبکه های ارتباطی و مافیای قوی درست شده که آنها به تولید داخلی و شکل گرفتن این تولیدات داخلی، اجازه نمی دهند.

🔹این افراد اجازه رشد دانش داخلی را نیز، در کشور نمی دهند. مثلا در فولاد جز ۷ تا ۸ کشور برتر دنیا هستیم. اما این صنعت، وابسته به قطعه‌ای به نام الکترود گرافیکی است که اصل مسئله تولید در فولاد را، این الکترود بر عهده دارد.

🔹اما سالهاست که بر خلاف اینکه شرکت‌های داخلی دانش فنی تولید این الکترود را دارند، به این مسئله ورود کرده اند و پول کافی برای ساخت آن در داخل نیز وجود دارد، شبکه مافیایی بسیار قوی هستند و سودهای کلانی از این مسئله می‌برند و جلوی رشد این مسئله را می گیرند.

🔹دولت، دست‌اندرکاران وزارتخانه صنعت و اقتصاد، باید در این موضوع وارد شوند و اگر نتوانیم دست مافیاهای منفعت طلب در حوزه واردات را قطع کنیم، تلاش جوانان و دانش آنها برای درنوردیدن مرزهای دانش، هدر می رود.

🔹جوانان ما دانش فنی حوزه‌های مختلف را، به دست می آورند و این دانش فنی را تبدیل به فناوری و تولید می‌کنند، ولی با این ساختار هیچ وقت نمی توانند موفق شوند؛ زیرا یک ساختار وارداتی در کشور وجود دارد که این ساختار، اقدام به واردات می‌کنند و بازار را اشباع می‌کنند.

🔹باید برای کالاهایی که امکان دستیابی به دانش فنی آن وجود دارد، یک بازه زمانی مشخص شود و جلوی واردات آن کالاها، گرفته شود تا شرکت‌های داخلی با جدیت تولید آن کالاها را، انجام دهند. حمایت از تولیدات دانش بنیان و توانمندی جوانان دانشمند در داخل، حمایت شعاری نباید باشد.

🔹باید در عمل، این اجازه را بدهیم. نباید اقتصاد و نظام تولید ما، با واردات گسترده و وابسته به خارج شود و دانش جوانان ما، در مرزها و روی کاغذها باقی بماند و به تولید انبوه نرسد.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰بزرگترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar
🔹ارتباط با ما:
@asrsabzevar_admin
🔹آدرس ما در اینستاگرام:
https://instagram.com/_u/asr.sabzevar1

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=1171

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.