• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

غرب خراسان، قطب تولید محصولات استراتژیک کشاورزی در کشور

  • کد خبر : 1628
  • 30 خرداد 1401 - 21:40

 

👤 امیرحسین الهامی راد، عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار:

🔹توسعه کشت باغات پسته، زعفران و مراکز بزرگ دامپروری صنعتی شامل گاوهای شیری و مرغ گوشتی و تخم‌گذار، غرب خراسان را به یکی از بزرگترین مراکز تولید و قطب جدید زعفران و پسته کشور، تبدیل کرده است.

🔹این منطقه در حوزه صنایع غذایی و ارزش افزوده‌ای که برای کشور ایجاد می‌کند، توانمندی بالایی دارد و از دیرباز، بعنوان قطب تولید محصولات استراتژیک کشاورزی شامل زیره، پنبه، گندم، چغندرقند، هندوانه، انار و گیاهان دارویی، مطرح بوده است.

🔹دشت وسیع و حاصلخیز جوین، باعث تأسیس یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین مراکز کشت و صنعت کشور در این ناحیه، از اواخر دهه ۴۰ شمسی شده است.

🔹شرکت کشت و صنعت جوین، یکی از بزرگترین کارخانه‌ها قند کشور را داراست که در کنار آن، مراکز عظیم دام‌پروری، باغات انگور، مزارع چغندر، گوجه‌فرنگی و هندوانه آبی و دیم، شکل گرفته است.

🔹همچنین قدیمی‌ترین کارخانجات پنبه پاک کنی و تولید دانه روغنی پنبه‌دانه و قدیمی‌ترین کارخانه‌های فرآوری زیره کشور، در سبزوار تأسیس شده است.

🔹دو مرکز عمده تولید فلفل قرمز کشور در داورزن و جغتای نیز، سبب شده که این شهرستانها به یکی از بزرگترین قطب‌های تولید ادویه و مواد اولیه طعم دهنده‌های فرآورده های گوشتی ایران، تبدیل شوند.

🔹سرمایه‌گذاری در زمینهٔ صنایع تبدیلی مرتبط با توانمندی‌های موجود غرب خراسان، نظیر فرآورده های لبنی، گیاهان دارویی، اسانس و عرقیات، صنایع فرآوری و بسته بندی خشکبار، آجیل، زعفران، به دلیل نزدیکی به منابع تولید و فاصله کم تا بازار هدف شرق و شمال شرق (آسیای میانه)، ارزش‌افزوده مناسبی را فراهم می‌کند.

🔹سرمایه‌گذاری در زمینهٔ محصولات دانش بنیان نیز، با استفاده از ضایعات و فرآورده‌های جنبی محصولات کشاورزی غرب خراسان، مانند تولید محصولات فراسودمند، عصاره های آنتی‌اکسیدانی، ترکیبات فیتوکمیکال و… از بزرگترین جنبه‌های سرمایه گذاری باارزش افزوده بالاست که می‌تواند مدنظر قرار گیرد.

🔹صنایع اینچنینی به دلیل مصرف کم‌آب، استفاده از تکنولوژیهای دانش بنیان و بازار جذاب جهانی، می‌تواند فرصت بسیار مناسبی فراهم کند که از مهمترین توانمندی‌های حوزه صنایع تبدیلی در غرب خراسان است.

🔹از دیدگاه مواد اولیه موردنیاز، این منطقه یکی از بزرگترین مراکز دسترسی به گیاهان دارویی، زیره، فلفل قرمز و نیز منابع ضایعاتی نظیر پوست هندوانه، پوست انار، گلبرگ زعفران، پوست و کاج پسته، در کشور است.

🔹دسترسی به باغات میوه نیشابور در شرق و نیز باغات وسیع انگور کاشمر در جنوب غرب خراسان نیز، از دیگر توانمندیهای منطقه برای سرمایه گذاری در حوزه صنایع جنبی و محصولات فراسودمند غذایی محسوب می‌شود.

🔹در حال حاضر، سرمایه‌گذاری‌های موجود در منطقه نظیر رب گوجه‌فرنگی، فرآورده‌های لبنی، عرقیات، کشتارگاه‌ها، کارخانجات آرد، قندسازی و…، غالباً در حد صنایع کوچک و کارگاهی بوده است.

🔹به غیر کارخانه بزرگ قند جوین و نیز کارخانه تولید اسید سیتریک جوین که از ملاس و ضایعات چغندرقند استفاده می‌کند، بهره‌برداری مناسبی در راستای استفاده از ظرفیت‌های بومی منطقه و ایجاد صنایع متکی بر فنّاوری بالا (High Tech) و دانش بنیان صورت نگرفته است.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰بزرگترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar
🔹ارتباط با ما:
@asrsabzevar_admin
🔹آدرس ما در اینستاگرام:
https://instagram.com/_u/asr.sabzevar1

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=1628

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.