• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

شورای شهرستان سبزوار چیست و چه می‌کند؟

  • کد خبر : 2420
  • 20 شهریور 1401 - 14:24

 

🖋عصرسبزوار
موسی‌الرضا وثوق

🔹در هفته جاری، یک سال از آغاز فعالیت شورای شهرستان سبزوار در دوره کنونی گذشت. مردم، حتی بسیاری از مخاطبان خاص و فعالان سیاسی – اجتماعی، این شورا را نمی‌شناسند و نمی‌دانند اساساً چیست و چه وظایفی دارد؟ احتمالاً اکثر خوانندگان این مطلب هم، چیزی درباره آن ندانند، و یحتمل بسیاری گمان می‌کنند این نهاد، همان شورای شهر است در حالی که چنین نیست. در مطلب پیش‌رو، با زبان ساده، شورای شهرستان و شورای شهر تعریف و تفاوت آن‌ها بیان شده است و سپس به پیشنهادی برای شورای شهرستان سبزوار پرداخته شده است.

🔸این شوراها هرکدام چیست؟

🔹«شورای شهرستان» کاملاً با «شورای شهر» متفاوت است. در فرهنگ عامه، نام این دو نهاد را اشتباهاً به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنند. برای آن‌که توضیح داده شود این شوراها دقیقاً چه هستند، سبزوار به‌عنوان نمونه در نظر گرفته می‌شود. سال گذشته در انتخابات، مردم «شهر» سبزوار، اعضای «شورای شهر» سبزوار را تعیین کردند و مردم «شهر» روداب، اعضای «شورای شهر» روداب را. مردم هر روستای شهرستان سبزوار هم، اعضای «شورای روستا»ی خود را.

🔹(شهرستان سبزوار از دو «بخش» تشکیل شده است: بخش مرکزی، و بخش روداب). اعضای شوراهای روستاهای بخش مرکزی با یکدیگر، «شورای بخش» مرکزی سبزوار را تشکیل می‌دهند. همین فرایند، در بخش روداب هم طی شده و «شورای بخش» روداب تشکیل می‌شود. منتخبان این دو «شورای بخش»، به همراه دو «شورای شهر» شهرستان، «شورای شهرستان» را تشکیل می‌دهند. در واقع، شورای شهرستان، متشکل است از منتخبان شوراهای بخش‌های شهرستان (مرکزی و روداب)، و شوراهای شهرهای آن (سبزوار و روداب).

🔸چرا این‌قدر بی‌سروصدا؟

🔹در سرتاسر کشور، رسانه‌ها به اخباری از «شورای شهرستان» عادت ندارند اما از شورای «شهر» چرا. یکی از علت‌های این امر، شاید تفاوت گستره فعالیت‌های این دو نهاد است. بطور مثال، شورای شهر، باید شهردار انتخاب کند، بر عملکرد شهرداری – که نهادی سرشار از تعاملات اقتصادی است – نظارت کند، برای شهرداری بودجه سالانه تعیین کند، در صورت نیاز شهردار را استیضاح کند و غیره. اما شورای شهرستان، وظایف بسیار محدودتری دارد که اساساً چندان در افکار عمومی پررنگ به نظر نمی‌رسند (در ادامه مطلب، این وظایف دقیقاً عنوان شده‌ است).

🔹به نظر می‌رسد با توجه به تفاوت ماهوی شورای شهر با شورای شهرستان، نباید انتظارات یکسانی از این دو نهاد داشت. مثلاً جلسات این دو شورا اساساً ماهیتی متفاوت با یکدیگر دارند و چندان ضروری به نظر نمی‌آید که به‌عنوان مثال، شورای شهرستان سبزوار هم مانند شورای شهر سبزوار، جلسات خود را به صورت زنده و آنلاین برای شهروندان پخش کند. اما در عین حال، این نهاد قانوناً وظایفی هم به عهده دارد. انتظار معقولی است که پس از یک سال فعالیت شورای شهرستان سبزوار در دوره جدید، این نهاد، گزارشی از عملکرد خود به مردم ارائه کند.

🔸شورای شهرستان سبزوار چه می‌کند؟

🔹وظایف و اختیارات قانونی شورای شهرستان عبارت است از: «۱- ارائه پیشنهادات لازم در زمینه توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی‌ شهرستان به دستگاه‌های اجرائی ذی‌ربط و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان و شورای استان. ۲- نظارت بر حسن اجرای تصمیمات شورای شهرستان ۳- تصویب، اصلاح، تتمیم و تفریغ بودجه دبیرخانه شورای شهرستان. ۴- هماهنگی و رسیدگی به مسائل و حل و فصل مشکلات فی‌مابین شوراهای‌شهر و بخش، در مواردی که قابل پیگیری قضایی نیست. ۵- نظارت بر عملکرد و فعالیتهای شوراهای بخش و شهر.» (ماده ۷۸ قانون شوراها).

🔹شورای شهرستان سبزوار می‌تواند با ارائه گزارشی از فعالیت خود در سال گذشته، بگوید برای اجرای هرکدام از وظایف قانونی‌اش چه کرده است؟ مثلاً (طبق بند یک) چه پیشنهادهایی برای توسعه شهرستان تنظیم و به دستگاه‌های مربوطه ارائه کرده است؟ در زمینه رسیدگی به مشکلات بین شوراهای شهر و بخش چه کرده است (بند ۴)؟ برای نظارت بر عملکرد شوراهای بخش و شهر چطور (بند ۵)؟ قطعاً این گزارش شامل جزئیات «تصویب، اصلاح، تتمیم و تفریغ بودجه دبیرخانه شورای شهرستان» (بند ۳) است. رسانه‌های شهرستان می‌توانند این گزارش را دریافت کرده و در اختیار مردم قرار دهند.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰بزرگترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar
🔹ارتباط با ما:
@asrsabzevar_admin
🔹آدرس ما در اینستاگرام:
https://instagram.com/_u/asr.sabzevar1

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=2420
  • نویسنده : موسی الرضا وثوق

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.