• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

نگاهی موشکافانه به مطالعات فضای سبز در منطقه ویژه اقتصادی سبزوار

  • کد خبر : 2598
  • 15 آبان 1401 - 10:18

🔹ایجاد فضای سبز در منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، یکی از زیرساخت های مهمی است که تأثیر مستقیمی، بر بهره برداری بهینه از این پروژه تحول آفرین اقتصادی در شمال شرق ایران، خواهد داشت.

🔹چرا که علاوه بر ایجاد زیبایی بصری و نشاط بخشی روانی به کارکنان و مرتبطین با این فضا، منجر به پدید آمدن اکوسیستمی پویا و زنده در چندین هکتار از اراضی بایر و کویری شمال روستای زعفرانیه خواهد شد و نیز به پالایش هوا و دفع آلودگی های احتمالی صنایعی که قرار است در این منطقه مستقر شوند، کمک شایانی خواهد کرد.

🔹به واسطه همین فواید ارزشمند، در طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی سبزوار ۱۷۳ هکتار فضای سبز پیش بینی شده که حدوداً بیش از ۱۵ درصد از کل مساحت این پروژه، خواهد بود. مطالعات میدانی ایجاد فضای سبز منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، از سال ۱۳۹۷ در ۵۰ هکتار از اراضی فاز ۱ و ۳۰ هکتار اراضی بیرونی پروژه، به صورت آزمایشی آغاز شده و تاکنون به مدت ۴ سال مورد پایش و بازبینی، قرار گرفته است.

🔹به گفته مدیر اجرایی فاز یک منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، اولین قدم برای مطالعات میدانی ایجاد فضای سبز این پروژه، برگزاری جلسات کارشناسی بود که در این جلسات به سرپرستی دکتر فیله کش از ظرفیت کارشناسان موجود در شهرداری سبزوار و نیز کارشناسان حوزه مرتع و جنگل سبزوار، بهره برداری شد.

🔹محمد صفایی بخش افزود: برای ایجاد فضای سبز در هر جایی، چهار عنصر آب، خاک، باد و دمای هوا باید مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرند که برای این منظور، از منابع آبی و خاک منطقه ویژه اقتصادی سبزوار تا عمق ۲ متر نمونه برداری شد و در آزمایشگاه های مربوطه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نیز بررسی های لازم روی گیاهانی که به طور طبیعی در این منطقه رشد کرده بودند، انجام شد.

🔹همچنین آمار تعداد روزهای آفتابی و دمای هوا و جهت و شدت وزش باد نیز، با کمک ایستگاه های هواشناسی موجود در منطقه، جمع آوری گردید. سپس در فاز بعدی مطالعات برای جانمایی نهایی، ایجاد شبکه آبرسانی قطره ای و پلان روشنایی و…، با مهتاب اشرف و حسین سلطانی از مهندسان منابع طبیعی و جنگل و مرتع استان، قرارداد همکاری بسته شد.

🔹در نهایت چند نوع درخت و درختچه به عنوان گونه های مناسب با اقلیم منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، پیشنهاد شد تا در فاز میدانی مطالعات فضای سبز، سازگاری گونه های پیشنهاد شده در عمل محک بخورد. در فاز نهایی مطالعات فضای سبز منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، نوبت به عملیات میدانی رسید‌.

🔹از آنجایی که قبلاً در مرحله آزمایش خاک، مشخص شده بود که به دلیل شوری زمین، نیاز به اصلاح خاک وجود دارد، عملیات اصلاح خاک در دستور کار قرار گرفت. برای این منظور بیش از ۱ هزار متر مکعب خاک غنی و کود حیوانی، به محدوده فاز مطالعاتی منتقل و در قسمت های مورد نیاز، ریخته شد.

🔹سپس ۳ خزانه دارای نهال های اصلاح شده و مرغوب در خواف، مشهد و سبزوار، شناسایی و چند هزار نهال از آنها خریداری گردید و طی سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، به طور مداوم عملیات درختکاری و حذف گونه های ناسازگار که خشک می شدند و جایگزینی گونه های جدید، انجام شد.

🔹سرانجام در پایان فاز مطالعات، سازگاری چند گونه گیاهی با این منطقه مورد تایید قرار گرفت که عبارتند از: عناب، ابریشم ایرانی، ارغوان، سنجد، توت، شاه توت، داغداغان، زیتون تلخ، سرو خمره ای، کاج طلایی، کاج تهران، کاج توپی، آسمان دار، یوکا، جور (خرزهره)، یاس زرد و طاووسی.

🔹تمام درختان کاشته شده در منطقه ویژه اقتصادی سبزوار پلاک گذاری شده و بر حسب نیازشان، آبیاری می شوند. عملیات ایجاد فضای سبز منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، در دو بخش داخلی و خارجی (بیرون از محدوده ۱۲۰۰ هکتاری) انجام می شود.

🔹فضای سبزی که در بیرون از این مجموعه ایجاد می شود، عمدتاً در ضلع جنوب منطقه و در حاشیه بزرگراه آسیایی مشهد – سبزوار – تهران، خواهد بود که همراه با امکانات رفاهی و اقامتی است.

🔹این موضوع، تاثیر بسزایی در زیبا سازی محیط و جذب مسافران و گردشگران به این منطقه خواهد داشت. در این مجموعه، ۲/۵ هکتار پارکینگ خودروهای سنگین، فضای سبز جنگلی، نمازخانه، کافه رستوران و پارک تفریحی به همراه آلاچیق هایی برای استراحت مسافران، در نظر گرفته شده است.

🔹پس از انجام مطالعات میدانی فضای سبز در ۵۰ هکتار از فاز ۱ و ۳۰ هکتار از اراضی جنوب منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، مجموعاً ۳ هکتار فضای درختکاری شده و ۱۰ کیلومتر شبکه آبیاری قطره ای در محدوده ۱۲۰۰ هکتاری ایجاد شده است.

🔹این کار باعث ایجاد طراوت و افزایش تعداد پرندگان و برخی گونه های جانوری شده که تا قبل از این، کمتر مشاهده می شدند. اولویت ایجاد فضای سبز، کاشت درختان مثمری نظیر توت، شاه توت، عناب و سنجد است که علاوه بر سازگاری با اقلیم این منطقه، می تواند توسط کارکنان و رهگذران مصرف شود.

🆔 @Asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=2598

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.