• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

ضرورت تقویت سیل بندهای شمال شهر سبزوار

  • کد خبر : 2767
  • 20 آذر 1401 - 9:29

👤 موسی رجب زاده، شهردار سبزوار:

🔹وقوع سیل یکی از تهدیدات جدی مدیریت شهری سبزوار است؛ زیرا هم اینک این شهر، از ایمنی کافی در برابر مخاطرات سیلاب، برخوردار نیست. استحکام بخشی سیل بندها در کنار ذخیره بخشی از آبهای جاری، می تواند تبعات ورود سیل به داخل شهر را، کاهش دهد.

🔹یکی از راه های موثر در مهار سیلاب های احتمالی در سبزوار، تقویت سیل بندهای شمال این شهر است. ایجاد سیل بند و بندهای خاکی در خارج از محدوده شهری، بر مبنای قانون توزیع عادلانه آب، در حوزه اختیارات وزارت نیرو و امور آب منطقه ای است.

🔹اما با توجه به اهمیت موضوع، شهرداری سبزوار همچون سال های گذشته، ماشین آلات و تجهیزات خود را، در اختیار نهادهای متولی اجرای این طرح ها، قرار می دهد. البته مدیریت سیلاب های شهری در داخل محدوده شهر، بر عهده شهرداری است.

🔹در هنگام وقوع سیلاب در بخش شرقی شهر سبزوار، به علت وجود طرح سیل بند کال “عیدگاه” و ایجاد دیوار ساحلی، نگرانی خاصی وجود ندارد، اما برای بخش شمالی شهر، وقوع سیل تهدیدی جدی است که راهکار آن، تقویت سیل بندهای این ناحیه است./ ایرنا

🔺اجرای طرح بند خاکی کنترل سیلاب در سبزوار، نیازمند اعتبار ۸ میلیارد تومانی

👤 علیرضا طاهری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان:

🔹خاستگاه سیلاب های سبزوار، ارتفاعات شمالی شهر، سیاه کوه و رازقند است و مسیل عیدگاه، به عنوان اصلی ترین مجرای تخلیه سیلاب تا انتهای جنوب شرق سبزوار عمل می کند.

🔹در شمال غرب و غرب سبزوار، قبلاً حوضه آبریزی از توحیدشهر و پردیس دانشگاه علوم پزشکی به وسیله مسیل کلوت، وارد بندسارها می شده و از کانال هزار متری، از کلوت غربی به کهنه آب سرازیر و در آنجا از شهر، خارج می شد.

🔹سازه‌های حفاظتی، لازمه مقابله با سیل است و ساماندهی و تکمیل طرح سیل‌بند شمال شهر سبزوار، ضروری و نیازمند اعتباری ۸ میلیارد تومانی است.

🔹یکی از مهمترین اقدامات برای کنترل سیلاب در بخش شمال غربی شهر سبزوار، ایجاد طرح بند خاکی کنترل سیلاب است که مقدمات اجرایی آن، از سالهای گذشته فراهم شده است.

🔹همچنین برای هدایت سیلاب های سبزوار، وضعیت کال عیدگاه این شهر بررسی شده که گام های موثری برای ساماندهی این مسیر، برداشته می شود./ ایرنا

🔺سازه‌های آبخیز ارتفاعات شمال سبزوار، کاهش دهنده مخاطرات سیلاب

👤 عباسعلی کیانی فرد، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار:

🔹بروز سیلاب هر چند سبب وارد آمدن خسارت به تاسیسات زیربنایی و بخش کشاورزی می شود، اما می توان با مدیریت آن و تقویت سازه های حفاظتی و اجرای طرح های آبخیز و آبخوانداری، از این منابع آب استفاده بهینه کرد.

🔹اجرای طرح ساماندهی، کنترل و مقابله با مخاطرات سیل، با اصلاح و مرمت بند خاکی “سدید” با ظرفیت ذخیره ۱۵۰ هزار مترمکعب رواناب، از اقدامات حفاظتی مقابله با سیلاب در سبزوار، بوده است.

🔹عمده مناطق مستعد سیل سبزوار، در ارتفاعات شمال شهر قرار دارد و عملیات اصلاح و مرمت بندخاکی روستای سدید، با هدف مهار سیلاب و تغذیه سفره های آب زیرزمینی، عملیاتی شده است.

🔹هدف از اجرای این طرح، جلوگیری از خسارت‌های احتمالی ناشی از سیلاب، کنترل سیلاب با هدف نفوذ دادن عمقی آب های سطحی، تقویت سفره های آب زیرزمینی و افزایش آبدهی قنوات است.

🔹یک طرح ذخیره سازی آب با حجم ۱۵۰ هزار متر مکعب، توسط بخش خصوصی برای مهار رواناب های ناشی از سیل در شمال غرب سبزوار، در حال پیگیری و اجراست./ ایرنا

🔺ضرورت توجه به اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارات ناشی از سیل

👤 حسین ابراهیمی کردیانی، معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار:

🔹با توجه به اینکه بروز بحران قابل پیش بینی نیست، اقدامات پیشگیرانه کاهش خسارات ناشی از بحران، باید مورد توجه دستگاههای اجرایی قرار گیرد.

🔹یکی از بحران های پیش روی سبزوار، مخاطرات سیلاب است که باید طرحهای پیشگیرانه آن، همچون اجرای طرح سیل بند شمال غرب و جمع آوری رواناب‌های سطح شهر، عملیاتی شود.

🔹جاری شدن رواناب‌ها در کمربند جنوبی شهر نیز، هنگام بروز سیلاب مشکلاتی را ایجاد می کند و هر چند برخی نقاط آن اصلاح شده است، اما رفع این مشکل نیاز به چاره اساسی دارد.

🔹سبزوار در مسیر ارتباطی تهران – مشهد قرار دارد و لازم است در صورت وقوع بحران هایی همچون سیلاب، پیش بینی های لازم برای اسکان مسافران و زائران در فضاهای خوابگاهی، مدارس، تکایا، مساجد و بقاع متبرکه، هتل‌ها، و مهمان‌پذیرها، صورت گیرد./ ایرنا

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=2767

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.