• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

گزارشی راجع به کشتارگاه صنعتی سبزوار

  • کد خبر : 2791
  • 28 آذر 1401 - 22:29

🔺کشتارگاه صنعتی سبزوار، انتظاری که ۲۰ ساله شد

🔹سبزوار که از قطب‌های تولید گوشت قرمز در استان و بارانداز دام منطقه غرب خراسان محسوب می‌شود، هنوز از داشتن کشتارگاه صنعتی محروم است و احداث این طرح که ۲ دهه پیش آغاز شده، همچنان ناتمام مانده است.

🔹کشتارگاههای صنعتی دام علاوه بر تامین گوشت سالم و باکیفیت، نقش مهمی در سلامت جامعه و تامین امنیت غذایی شهروندان دارند، اما سبزوار به عنوان سومین شهرستان پرجمعیت استان، به علت وجود برخی موانع و مشکلات، همچنان از داشتن کشتارگاه صنعتی مدرن، بی‌نصیب است.

🔹کشتارگاه کنونی دام سبزوار، سنتی و دارای برخی مشکلات بهداشتی و زیست محیطی است که به منظور رفع این مشکلات، مجوز ساخت کشتارگاه صنعتی سبزوار از ۲ دهه قبل، صادر شده اما این طرح تاکنون بلاتکلیف مانده است.

🔹با توجه به اهمیت کشتارگاه دام در حفظ سلامت عمومی جامعه و نقش موثر آن در جلوگیری از بروز برخی بیماری های مشترک میان انسان و دام از طریق مصرف فرآورده های دامی، ایجاد کشتارگاه صنعتی در سبزوار بسیار ضروری است./ ایرنا

🔺سبزوار، بارانداز دام غرب خراسان و خراسان شمالی

👤 مجتبی شهرآبادی، معاون اتحادیه فرآورده های گوشتی و مواد پروتئینی سبزوار:

🔹سبزوار با حدود ۲۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین، یکی از قطب های تولید دام است که روزانه بیش از ۲۰۰ راس دام سبک و سنگین، در کشتارگاه سنتی کنونی آن کشتار می شود.

🔹یکی از اولویت های این اتحادیه با توجه به اهمیت سلامت و امنیت غذایی جامعه، تهیه و توزیع گوشت سالم و بهداشتی است که در این مسیر، احداث کشتارگاه صنعتی برای سبزوار، ضروری است.

🔹سبزوار در واقع بارانداز دام سبک و سنگین غرب خراسان است و بخشی از نیاز دامی شهرستانهای جنوب غرب خراسان از جمله کاشمر، بردسکن و استان خراسان شمالی را نیز، تامین می کند.

🔹سبزوار با توجه به جمعیت بالای دام سنگین و نیمه سنگین خود، ظرفیت مناسبی برای سرمایه گذاری در حوزه کشتارگاه صنعتی دارد.

🔹ورود سرمایه گذاران در حوزه احداث کشتارگاه صنعتی و صنایع فرآوری دامی سبزوار، ضروری است و با احداث کشتارگاه صنعتی، مسائل بهداشتی، محیط زیست و کنترل سلامت دام، افزایش می یابد./ ایرنا

🔺تعلل سرمایه گذار، مانع ساخت کشتارگاه صنعتی سبزوار

👤 برات الله زیدآبادی، رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار:

🔹در سال ۸۲، ۲۰ هکتار از اراضی ملی سبزوار برای ساخت کشتارگاه صنعتی، به یک سرمایه گذار واگذار شد که در قالب شرکت کویر خراسان، پروانه تاسیس این واحد را دریافت کرد.

🔹اما وی با وجود دریافت تسهیلات و پیشرفت ۴۰ درصدی طرح، آنرا نیمه تمام رها کرد. مالکیت کشتارگاه کنونی سبزوار، با شهرداری است و با قدمت ۵۰ ساله، سنتی بوده و مشکلات فراوانی دارد.

🔹فضای محدود، از مشکلات کشتارگاه کنونی است و در مواقعی چون عید نوروز و ماه مبارک رمضان که حجم کشتار زیاد می شود، جوابگوی نیاز سبزوار نیست.

🔹تاسیسات و تجهیزات این مکان، فرسوده بوده و خرابی سقف، کف و دیوارهای آن، مشهود است که نیاز به بهسازی فوری دارد. کشتارگاه سبزوار مشکلات بهداشتی و زیست محیطی دارد و بارها تذکرهای لازم به متصدیان آن، داده شده است.

🔹پساب کشتارگاه پس از سرریز شدن از حوضچه فاضلاب در محیطی فاقد حصار و دیوارکشی، رها می شود. بوی بد، آلودگی زیست محیطی، تجمع حیوانات ولگرد و دفع غیربهداشتی ضایعات، از دیگر مشکلات کشتارگاه سبزوار است./ ایرنا

🔺رفع برخی مشکلات کشتارگاه سنتی دام سبزوار

👤 برات الله زیدآبادی، رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار:

🔹در سالهای اخیر، برخی اقدامات برای بهسازی و تجهیز ریل کشتار، تله نگهدارنده، شوک برقی، پوست کنی و اره لاشه در این کشتارگاه صورت گرفته، اما این اقدامات کافی نبوده است.

🔹در کنار مشکل کمبود فضای کشتار، ظرفیت سردخانه این واحد نیز  اندک است که این عوامل در فصول گرم سال، مشکلاتی را برای بهداشت گوشت ایجاد می کند.

🔹لاشه ها باید با فاصله معینی، در پیش‌سردکن طی ۲۴ ساعت نگهداری شوند و در صورتی که لاشه ها زیادتر از فضای سردخانه باشد، برودت هوا بین آنها به جریان نمی افتد و زمینه فساد پذیری لاشه ها، فراهم می شود.

🔹با وجود برخی مشکلات در کشتارگاه کنونی سبزوار، تمام تلاش ما بر این است که گوشت، به صورت بهداشتی و باکیفیت مناسب به دست شهروندان برسد.

🔹همواره موارد بهداشتی به مسئول فنی کشتارگاه سنتی دام سبزوار ارائه می شود تا نسبت به بازرسی لاشه های کشتاری و سالم سازی گوشت در مراحل بعدی، با دقت عمل کند تا گوشت عاری از هر آلودگی و با کیفیت مطلوب، سر سفره مردم قرار گیرد./ ایرنا

🔺سرمایه گذار جدید، پای کار ساخت کشتارگاه صنعتی سبزوار

👤 برات الله زیدآبادی، رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار:

🔹سرمایه گذاری که کار احداث کشتارگاه صنعتی سبزوار را، در زمین دریافتی دولت آغاز کرده و از تسهیلات دولتی نیز برخوردار شده بود، طرح را به کندی پیش برد؛ چنانکه پس از حدود ۲ دهه، این طرح بیش از ۴۰ درصد پیش نرفته است.

🔹به دلیل پایبند نبودن سرمایه گذار به تعهدات خود در ساخت کشتارگاه صنعتی سبزوار، در سال ۹۶ حکم خلع ید وی صادر شد. اما با این حال، موضوع دوباره در کمیته ساماندهی کشتارگاه های صنعتی استان، بررسی گردیده و فرصتی ۶ ماهه  به وی داده شد که البته اثربخش نبوده است.

🔹با توجه به خلع ید سرمایه گذار و بلاتکلیفی ۲۰ ساله، سرمایه گذاری جدید به طور جدی پیگیر ساخت و تکمیل کشتارگاه صنعتی سبزوار، شده و اقدامات اولیه و امور اداری طرح را، انجام داده است.

🔹طبق اظهارات سرمایه گذار جدید، موافقت های لازم شامل ماده قانونی واگذاری اراضی ملی و مصوبات کمیسیون زیربنایی کمیته کشتارگاهی استان نیز، دریافت شده و در مرحله نهایی انتقال زمین اجرای طرح قرار دارد./ ایرنا

🔺ذبح ۹۰ درصد دام مازاد سبزوار در کشتارگاه های سایر شهرها

👤 برات الله زیدآبادی، رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار:

🔹با توجه به جمعیت دامی سبزوار و وجود ۲ میدان دام سبک و سنگین و نیز خرید و فروش روزانه سه هزار راس دام در این شهر، ساخت کشتارگاه صنعتی سبزوار ضروری است و در ردیف اقدامات بهداشتی، قرار دارد.

🔹در شرایط فعلی، حدود ۹۰ درصد دام مازاد سبزوار برای کشتار به مقاصد کشتارگاهی سایر نقاط کشور، حمل می شود که یکی از تبعات آن، انتقال بیماری های دامی از طریق حمل دام زنده است.

🔹با راه اندازی کشتارگاه صنعتی علاوه بر افزایش و آسان سازی دسترسی مردم به پروتئین های گوشتی، گوشت کاملاً بهداشتی و کیفی در اختیار شهروندان، قرار می گیرد.

🔹ضایعات کشتارگاهی کشتارگاه های صنعتی نیز، صرفه اقتصادی زیادی دارد که معمولاً به پودر گوشت تبدیل می شود و پساپ و فاضلاب آن نیز پس از مرحله تصفیه، فاقد آلودگی زیست محیطی شده و در مصارف کشاورزی، مورد استفاده قرار می گیرد./ ایرنا

🔺برداشته شدن موانع پیش روی طرح احداث کشتارگاه صنعتی سبزوار

👤 بهروز محبی، نماینده غرب خراسان در مجلس:

🔹احداث کشتارگاه صنعتی، از مطالبات مهم مردم سبزوار است که موانع موجود بر سر راه اجرای این طرح، برداشته شده است.

🔹سبزوار، یکی از قطب های تولید گوشت قرمز در استان است که با راه اندازی کشتارگاه صنعتی، علاوه بر تامین نیاز گوشت مصرفی سبزوار، می تواند بخشی از نیازهای غرب استان در این حوزه را، پاسخ دهد.

🔹با احداث این کشتارگاه، زمینه کشتارهای مکانیزه و با استانداردهای لازم، فراهم شده و نیز بستر تکمیل صنایع جانبی همچون بسته بندی گوشت و پاسخگویی به نیاز شهروندان در تامین گوشت کاملاً بهداشتی، شکل می گیرد.

🔹سبزوار از قطب های تولید دام در غرب خراسان است که حدود ۳۵ درصد اشتغال موجود در آن، مرتبط با بخش پرورش دام و طیور است. سبزوار دارای ۲۵۰ هزار رأس دام سبک، ۱۳ هزار رأس دام سنگین و ۳ هزار نفر شتر است./ ایرنا

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=2791

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.