• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

وجود اسراف و فساد در تار و پود بروکراسی های کشور

  • کد خبر : 2889
  • 25 دی 1401 - 0:27

👤 علی اصغر عنابستانی، نماینده غرب خراسان در نطق میان دستور مجلس:

🔹این روزها ضرورت تغییر در حکمرانی و حرکت به سمت حکمرانی مطلوب، بیش از گذشته احساس می شود. پیش از هر چیز برای طراحی یک دوره درخشان دیگر در گام دوم انقلاب، باید به پرسش های مختلف و مهمی پاسخ داد.

🔹باید پرسید که چگونه می توان مردم را به جمهوریت و اسلامیت نظام، برخوردار کرد؛ به نحوی که نسبت به دولت حس مالکیت داشته و آن را از خود بدانند. چگونه می توان دولت را بیش از پیش پاسخگو کرد. چگونه می توان با هزینه کمتر، کار بیشتری انجام داد و بودجه را برای سرمایه گذاری مصرف کرد.

🔹چگونه می توان از بروز مشکل جلوگیری کرد و از درمان هایی که از خود درد بدتر است، برحذر بود. چگونه می توان نظارت را کنترل کرد بدون اینکه دست مدیران را برای کار بست. چگونه می توان انحصار دولت را شکست و آن را رقابتی کرد. چگونه می توان بودجه را به جای ورودی به خروجی داد و مدیران را برای دریافت اعتبار، مأمور به نتیجه کرد.

🔹چگونه سررشته کار را به دست مردم داده و عنان بودجه و منابع ملی را، در اختیار آنها قرار دهیم. چگونه می توان قدرت تصمیم گیری را از میدان پاستور به روستاها برد تا آنها که با مشکلات در تماس هستند، خودشان برای حل مشکل اقدام کنند.

🔹کار دولت سیاستگذاری و تصمیم گیری است و باید از پارو زدن دست کشید و برای هدایت کشور، دست از سکان برنداشت. امور حاکمیتی را باید از تصدی گری های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جدا کرد و اجرای آن را به مردم در بخش خصوصی واگذار کرد.

🔹باید کوچک سازی دولت را جدی گرفت. بر اساس کار کارشناسی می گویم، تمام وجود بسیاری از وزارتخانه ها و سازمان ها، زاید است و به راحتی می توان آنها را از بدنه بروکراسی کشور، حذف کرد و فقط باید نگاه را تغییر داد و شجاعت تصمیمات بزرگ را، به سیستم تزریق کنیم تا کشور نجات پیدا کند.

🔹نظام بودجه ریزی کشور، ردیف محور است و همه به دنبال دریافت بودجه بیشتر هستند و صرفه جویی، یعنی از دست آن ردیف بودجه در سال بعد. مسابقه ای برای مدیران وجود دارد که هرچقدر بودجه بیشتری در حوزه فرمانروایی خود داشته باشند و خرج کنند، مدیر موفق تری قلمداد می شوند.

🔹با این رویه، نمی توان هزینه ها را کاهش داد و باید در برنامه هفتم، این رویه را اصلاح و مدیران مأمور به نتیجه قابل سنجش با حداقل هزینه شود و نه مکلف به هزینه کردن. لایحه مدیریت دارایی های فیزیکی، باید در دولت تنظیم شود که سطح بهره وری از املاک و دارایی های دولت را، افزایش می دهد و نیاز به اعتبارات جاری، به قدر قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

🔹فساد در دولت، به شکل یک بسته مجزا نیست که بتوان به راحتی آن را، جدا کرد. اسراف و فساد، در تار و پود بروکراسی های ما جا خوش کرده و فساد در شیوه انجام کار پنهان شده و باید موقعیت های تعارض منافع را بسته، فرایندها را اصلاح کرده و همه را شفاف در معرض مردم قرار دهیم که آن وقت، فساد جایی برای ماندن ندارد.

🔹باید محل قدرت تصمیم گیری را، از مرکز به خط مقدم مشکلات برد و باید سرزمینی بسازیم که جاذبه زمین برعکس باشد. آب از پایین فوران کرده و از طریق تفویض اختیارات به توانمندسازی حکمرانی های محلی و کارکنان سازمان های مربوطه پرداخت.

🔹باید فرهنگ نوآوری و ابتکار، در دولت زنده شده و به جای پارو زدن به سکانداری متکی به خرد جمعی پرداخت و دولت خود را از کارهای اجرایی دور کند. اینها تنها بخشی از کارهایی است که در تغییر نوحکمرانی باید انجام شود تا مردمی که پایبند انقلاب هستند، مجدداً به حاکمیت ما نزدیک شوند.

🔹آقای وزیر اقتصاد! مردم در صف های نان معذب شده اند؛ چرا طرح مربوطه را کامل نمی کنید تا هم فساد از نان مردم جدا شود و هم مردم از صف نان. آقای وزیر صمت! قبلا بورس جدا خون مردم را در شیشه می کرد و خودروساز جدا اما اکنون هر دو دست به دست هم داده اند. آقای رئیس مجلس! استیضاح وزیر بهداشت باید به سرعت اعلام وصول شود. آقای وزیر کشاورزی! الگوی کشت باید اصلاح شود

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar
🔹ارتباط با ما:
@asrsabzevar_admin
🔹آدرس ما در اینستاگرام:
https://instagram.com/_u/asr.sabzevar1

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=2889

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.