• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

دستاورد چهار دهه جنجال‌های سیاسی و جناحی برای سبزوار چه بوده است؟

  • کد خبر : 2960
  • 13 بهمن 1401 - 23:56

✍ علی نورآبادی (قسمت اول)

🔹بسیاری از شهر‌ها و مناطق در کشور در چهار دهه اخیر درگیر اختلافات و دعوا‌های سیاسی و جناحی بوده است؛ سبزوار شاید کمی بیشتر. این دعوا‌ها و اختلافات سیاسی معمولا در ایام انتخابات بیشتر می‌شود. در هر دوره‌ای شاهد هیاهوی تبلیغاتی، شاخ و شانه کشیدن‌های مجازی، شعار‌های دلخوش کننده و مَن مَن کردن‌های انتخاباتی بودیم. هر چه به انتخابات نزدیکتر می‌شویم این هیاهو‌ها بیشتر و پر سر و صداتر هم می‌شود. در چهار دهه گذشته بسیاری از استعدادها، انرژی‌ها و فرصت‌های شهرستان‌ها صرف این اصطکاک‌ها و اختلاف‌ها شده است. بدون شک یکی از علل اصلی پیشرفت نکردن و یا کندی حرکت شهرها بویژه سبزوار همین اختلافات و اصطکاک‌های سیاسی و جناحی بوده است. اگر واکاوی کنیم هر شهر و منطقه‌ای تجربیات تلخی در این زمینه دارد.

🔹آیا چهار دهه کافی نیست؟ چرا باید باز هم این تجربه‌های تلخ را تکرار می‌کنیم؟ آیا زمان آن نرسیده است که این وضع را آسیب شناسی کنیم؟ واکاوی و آسیب شناسی وضع موجود قطعا برای ادامه مسیر و اصلاح نگاه‌ها و حرکت‌ها مفید خواهد بود. بررسی و واکاوی علل عقب افتادگی منطقه پر ظرفیت و با استعداد سبزوار برای ادامه مسیر بسیار به ما کمک خواهد کرد. این یادداشت قصد دارد فقط طرح موضوع و ایجاد سوال کند تا مقدمه‌ای برای بازاندیشی و تفکر دوباره در این زمینه فراهم شود.

🔹۱- جا دارد بعد از گذشت چهار دهه از بزرگان، دست اندرکاران، سران و به اصطلاح پدرخوانده‌های جناح‌ها و جریان‌های سیاسی سبزوار بپرسیم دستاورد ۴ دهه فعالیت شما در شهرستان و منطقه چه بوده است؟ حاصل این همه دعوا و اختلاف و اصطکاک برای سبزوار، چه بوده است؟ آیا چهار دهه سر و کله زدن‌های پوچ و بیهوده سیاسی و جناحی، نتیجه‌ای جز دامن زدن بیشتر به اختلافات و دعوا‌های بیشتر و بدتر بوده است؟ آیا چهار دهه “کار به اصطلاح سیاسی” و به عبارت بهتر “سیاسی کاری” دستاوردی جز سر ریز کردن اختلافات و دعوا‌های شما ابتدا به سطح مدیران و مدیریت شهری و سپس مردم بوده است؟ اگر این چنین نیست پس نگاه غلیظ سیاسی حاکم بر مدیران و حتی مردم در شهرستان از کجا آمده است؟

🔹۲- در چهار دهه اخیر حتی برخی از استادان دانشگاه، فرهنگیان و بزرگان چنان در فعالیت‌های سیاسی غرق شدند که دستاورد قابل توجهی در حوزه تخصصی و علمی خود نیز نداشته‌اند چه برسد به این که کاری برای شهرستان بکنند. سی یا چهل سال عضو هیئت عملی و استاد دانشگاه بوده است، اما چهار مقاله یا دو کتاب علمی در زمینه تخصصی خود ندارد، اما به روز‌های انتخابات که می‌رسیم در ستاد‌های انتخاباتی فلان نامزد، سخنرانی می‌کند. شاید تنها دستاورد چهار دهه کار سیاسی و جناحی آن‌ها تزریق همین نگاه سیاسی و جناحی معیوب و غرض‌آلود به شاگردان و دوستان‌شان باشد. نگاه سیاسی، چون از پشت عینک اغراض تنگ جناحی و گروهی می‌بیند معیوب و ناقص است. نگاه سیاسی، چون فقط از زاویه منافع فردی، گروهی و جناحی می‌بیند، همیشه منافع موقتی خود و گروهش را اولویت می‌دهد. از نگاه سیاسی، هر کس که از جناح و گروه ما نباشد دشمن است و تلاش می‌کنیم که او را از میدان بیرون کنیم و یا او را زمین بزنیم. بدون شک اگر این بزرگان و استادان حداقل در حوزه تخصصی و دانشگاهی خود کار می‌کردند هم خودشان دست پُرتری داشتند و هم دستاورد بیشتری برای منطقه و شهرستان به بار می‌آوردند. قطعا شان و جایگاه علمی و دانشگاهی بسیار بالاتر و ارزشمندتر از این گونه فعالیت‌ها و جنجال‌های پوچ و زودگذر سیاسی و جناحی است. آیا کسر شان نیست که یک عضو هیئت علمی یا استاد دانشگاه به جای کار علمی در ستاد‌های انتخاباتی این و آن سخنرانی کند و وقت ارزشمند خود را با درگیر شدن در این جنجال‌ها و هیاهو‌های سیاسی و جناحی تلف کند؟/ اسرارنامه

🔺ادامه دارد

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar

🔺دستاورد چهار دهه جنجال‌های سیاسی و جناحی برای سبزوار چه بوده است؟

✍ علی نورآبادی (قسمت دوم)

۳- جناح‌ها و گروه‌های سیاسی اگر فکر می‌کنند و مدعی هستند که در پیشرفت شهرستان نقشی داشته اند باید کارنامه مستدل و قانع کننده‌ای ارائه کنند. اختلافات و دعوا‌های سیاسی و جناحی اگر مانع پیشرفت در بسیاری از زمینه‌ها نشده باشد حداقل آن است که وقت و انرژی بسیاری از مدیران، جوانان و مردم را در این دعوا‌ها و اختلافات هدر دادند. این انرژی، توان و وقت به جای این که صرف پیشرفت منطقه شود صرف این اصطکاک‌ها و اختلاف‌ها شده است. جناح‌ها و گروه‌های سیاسی در چند دهه گذشته و بعد از انقلاب، مستقیم یا غیر مستقیم در انجام نشدن بسیاری از طرح‌ها و کار‌ها در سبزوار نقش داشته اند. چه طرح‌هایی که به خاطر همین اختلافات سیاسی و جناحی، انجام نشده است. چه کار‌های بزرگی که به خاطر همین سیاسی‌کاری‌ها به عقب افتاده است. چه کدورت‌ها، تنفر‌ها و اختلافاتی که به خاطر همین نگاه‌های جناحی و سیاسی در بین مسئولان، مدیران و مردم ایجاد نشده است؛ کدورت‌ها و تنفر‌هایی که از بین بردن آن‌ها دست کم دو سه دهه کار مداوم لازم دارد. تا یکی دو نسل عوض نشود رسوبات این نگاه‌های معیوب سیاسی و جناحی در بین مسئولان و مدیران و مردم وجود خواهد داشت.

۴- کسی با اصل فعالیت سیاسی مخالف نیست.‌ای کاش ما هم در کشور احزاب شناسنامه‌دار و حرفه‌ای داشتیم تا از طریق این احزاب رسمی هم نیروی سیاسی حرفه‌ای تربیت شود و هم هر کس می‌خواهد کار سیاسی کند عضو این احزاب می‌شد و با تابلو مشخصی فعالیت سیاسی می‌کرد. بدون شک، فعالیت سیاسی قبل از هر چیز «تربیت سیاسی» می‌خواهد. کار سیاسی بدون تربیت سیاسی می‌شود همین وضع بلبشویی که الان در کشور داریم. کار سیاسی بدون تربیت سیاسی می‌شود ایجاد خلق الساعه ده‌ها گروه، دسته و جناح سیاسی در روز‌های انتخابات. کار سیاسی بدون تربیت سیاسی می‌شود رشد قارچ‌گونه گروه‌ها و دسته‌های سیاسی که یک شبه در می‌آیند و بعد از انتخابات هم پوسیده و از بین می‌روند. کار سیاسی بدون تربیت سیاسی می‌شود همین افراد و گروه‌های سیاسی بی‌هویت و بی‌برنامه که فقط بدرد هیاهو و جار و جنجال در شب‌های انتخابات می‌خورند.
مشکل وقتی حادتر می‌شود که نگاه معیوب و غرض آلود سیاسی و جناحی را به همه چیز، همه جا و همه کس تسری می‌دهیم. مشکل آنجاست که بسیاری از انرژی‌های ما در همین اختلافات و دعوا‌های سیاسی و جناحی خنثی می‌شود و به هدر می‌رود. مشکل آنجاست که بسیاری از فرصت‌های منطقه به خاطر همین اصطکاک‌های بیجا و بیهوده از دست می‌رود. مشکل آنجاست که بسیاری از استعداد‌های جوانان شهرستان در پادوی کردن‌های مجانی و بیهوده برای گروه‌ها و افراد سیاسی هرز می‌رود. تازه اگر این دعوا‌های سیاسی و جناحی فایده و سودی هم داشته باشد به چند نفر معدود از این جناح‌ها می‌رسد و به این پادو‌ها و عمله‌های سیاسی چیزی نمی‌رسد. بعد از چهار دهه تجربه تلخ، اجازه دهیم توان و استعداد جوانان و دلسوزان شهرستان در مسیر‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی، کارآفرینی و دیگر حوزه‌ها به کار افتد؛ قطعا ضرر نخواهیم کرد.

🔹۵- وقتی که یک هفته بعد از انتخابات، هیاهو‌ها و سر و صدا‌ها می‌خوابد افراد و گروه‌های زیادی دچار دلسردی و سرخوردگی می‌شوند. افسردگی و سرخوردگی جوانان و تشکل‌ها بعد از هیاهوی سرگرم کننده دو سه ماهه انتخابات بسیار خسارت بار است. چون تازه می‌فهمند که این همه جار و جنجال چقدر بیهوده و پوچ بوده است. تازه می‌فهمند که در این چند ماه فقط پادوی بی جیره و مواجب برای فلان فرد و گروه بودند. تازه می‌فهمند که چگونه چند ماه از عمر عزیزشان تلف شده و چیزی گیرشان نیامده است. کاش لااقل برای این چند ماه مزدی می‌گرفتند، بیشتر آن‌ها همین مزد ناچیز را هم ندارند. واقعا جای حسرت و دریغ دارد که انرژی، استعداد، عمر و وقت عزیز بسیاری از فعالان، دانشجویان و جوانان شهرستان در این جنجال‌ها و اختلافات پوچ سیاسی و جناحی هدر می‌رود./ اسرارنامه

🔺ادامه دارد

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar

🔺دستاورد چهار دهه جنجال‌های سیاسی و جناحی برای سبزوار چه بوده است؟

✍ علی نورآبادی (قسمت سوم)

🔹۶- اساساً از قدیم، یکی از مشکلات و عوامل عقب ماندگی سبزوار مدیریت‌های از راه دور است. کم نیستند مدیرانی که علاوه بر سبزوار، کسب و کاری هم در شهر‌های دیگر دارند. کم نیستند مسئولانی که دغدغه اصلی شان فعالیت‌های شخصی یا گروهی شان در خارج از سبزوار است. کم نیستند افرادی که جسم شان در سبزوار بوده، اما فکر و ذکرشان به کار‌هایی که در مشهد و تهران و کیش دارند، مشغول است. کم نیستند مدیران و مسئولانی که به جای حل مشکلات و مسائل منطقه سبزوار، خرده کار‌های شخصی و گروهی‌شان را در شهر‌های دیگر پیگیری می‌کنند.در چهار دهه گذشته یکی از عوامل اصلی کوچ و به تعبیری فرار بسیاری از نخبگان، بزرگان، دلسوزان و سرمایه گذاران و فعالان شهرستان به شهر‌ها و استان‌های دیگر همین دعوا‌ها و اختلافات پوچ و بیهوده سیاسی و جناحی بوده است. پراکندگی و فرار این نخبگان و دلسوزان، شهرستان و منطقه را از سرمایه‌های فکری، مالی و انسانی خالی کرده است. نخبگان و فعالانی که با وجود کوچ اجباری، اما دلشان برای منطقه می‌تپد و بسیار علاقه مندند که برای پیشرفت و رونق شهرستان و منطقه کاری انجام دهند.

🔹۷- سبزوار، منطقه محرومی از نظر استعدادها، ظرفیت‌ها و فرصت‌ها نیست. منطقه بزرگ سبزوار، ظرفیت‌ها و فرصت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف دارد. اگر در چهار دهه گذشته توان و انرژی جوانان و مدیران در حوزه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی، تجاری و گردشگری به کار گرفته می‌شد حال و روز سبزوار بسیار بهتر از وضع کنونی بود. چنان که هر جا جوانان سبزواری مجالی پیدا کردند در سطح ملی و جهانی درخشیدند. چهار دهه جنجال‌ها و اختلافات سیاسی و جناحی بسیاری از جوانان و استعداد‌های شهرستان را منحرف و درگیر بیراهه‌ها و دعوا‌های پوچ کرد.آیا چهار دهه تجربه کافی نیست؟ اجازه دهیم مدتی نیز انرژی، استعداد و توان جوانان شهرستان در دیگر حوزه‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی فعال شوند که اگر این اتفاق بیفتد قطعا دستاورد‌های بیشتر و بزرگ تری برای مردم و منطقه خواهیم داشت. اگر انرژی و توان و خلاقیت‌های جوانان سبزواری در جهت رشد و پیشرفت منطقه هدایت شود منطقه در کمتر از ده سال به چنان پیشرفتی خواهد رسید که باورناپذیر باشد. بگذاریم انرژی جوانان آزاد شود. نگذاریم انرژی و خلاقیت جوانان شهرستان در کار‌های پوچ و زودگذر سیاسی و جناحی هدر رود. اگر دلسوز و خواهان پیشرفت شهرستان هستیم نگذاریم از توان و انرژی جوانان در جهت اهداف فردی و جناحی سو استفاده شود و با این استفاده‌ها و سوء استفاده‌ها توان و انرژی جوانان را هرز ندهیم.

🔹۸- تعامل و همکاری و هم فکری با دیگران نیاز به بلوغ روحی و فکری و رشد شخصیتی، فرهنگی و سیاسی دارد. سیاسی کاری ها، اختلافات و دعوا‌ها روشن‌ترین دلیل برای این است که افراد و گروه‌های سیاسی شهرستان هنوز به این بلوغ روحی و فکری و رشد شخصیتی، فرهنگی و سیاسی نرسیدند. چرا در بسیاری از مواقع مجبوریم مسئولان غیر بومی داشته باشیم؟ علت اصلی آن همین سیاسی کاری‌ها و اختلافات سیاسی و جناحی است. چون حضرات و گروه‌های سیاسی با هم نمی‌سازند و با خاطر همین اختلافات نمی‌توانند به فرد مناسبی برسند. هر وقت که بزرگان و گروه‌های سیاسی و تاثیرگذار شهرستان با همه اختلاف نظر‌ها و دیدگاه‌ها توانستند با هم کار کنند و تعامل و همکاری داشته باشند به بلوغ روحی و فکری و رشد شخصیتی و سیاسی رسیدند. هر وقت با همه اختلاف نظر‌ها و دیدگاه‌ها توانستند مسئولان بومی از بین خودشان انتخاب و همکاری کنند به بلوغ روحی و فکری و رشد شخصیتی و سیاسی رسیدند. هر وقت فعال کردن ظرفیت‌های مختلف منطقه و حل مشکلات مردم، اولویت بزرگان و گروه‌های سیاسی و فعال شهرستان شد به بلوغ روحی و فکری و رشد شخصیتی و سیاسی رسیدند؛ و مهم‌تر از همه هر وقت با وجود اختلاف نظر‌ها و دیدگاه‌ها منافع و مصالح شهرستان و منطقه را بر منافع چهار روزه شخصی و گروهی خود ترجیح دادیم به بلوغ روحی و فکری و رشد شخصیتی و سیاسی و فرهنگی رسیدند. ایثار کردن فقط در صدقه دادن خلاصه نمی‌شود بلکه بسیاری از مواقع برای دستیابی به مناقع بزرگتر و بالاتر شهرستان و حل مسائل و مشکلات مردم باید از مناقع شخصی یا گروهی خود گذشت. وقتی که ما نمی‌توانیم مناقع شخصی و گروهی و اختلافات و دعوا‌های سیاسی خود را به خاطر منافع و مصالح منطقه و مردم کنار بگذاریم، چطور انتظار داریم که شهرستان پیشرفت کند؟/ اسرارنامه

🔺ادامه دارد

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar

🔺دستاورد چهار دهه جنجال‌های سیاسی و جناحی برای سبزوار چه بوده است؟

✍ علی نورآبادی (قسمت چهارم و پایانی)

🔹۹- با همه این تجربیات تلخ در چهار دهه گذشته، اما خوشبختانه در سال‌های اخیر بسیاری از جوانان سبزواری به پوچ و بیهوده بودن اختلافات و جنجال‌های سیاسی و اغراض پشت پردۀ سیاسی‌کاری‌ها پی برده‌اند و دیگر کمتر در دام این گونه جنجال‌ها و هیاهو‌ها می‌افتند. نسل جدید به دنبال پیشرفت و فعال کردن ظرفیت‌های منطقه است و دیگر نمی‌خواهد پادو و عملۀ جناح‌ها و جریان‌های سیاسی باشد. جوانان نسل جدید نمی‌خواهند از آن‌ها تنها برای چند ماه انتخابات استفاده و بعد هم مانند دستمالی دور انداخته شوند. این نسل جدید را به تعبیری باید «جریان سوم» نامید؛ ​ جریانی که خوشبختانه چند سال اخیر، فارغ از گروه‌ها و جناح‌های سیاسی و بی اعتنا به سیاسی‌کاری‌ها و اختلافات افراد در حال شکل گرفتن است. «جریان سوم» که فارغ از همه سیاسی کاری‌ها و اختلافات پوچ و بیهوده جناحی فقط به رشد و پیشرفت منطقه سبزوار می‌اندیشد. این جریان، آرام آرام در بین جوانان، فرهیختگان، نخبگان و دلسوزان گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌شود و آینده روشنی را برای منطقه رقم خواهد زد. انشاءالله در یادداشت بعدی بیشتر درباره این جریان خواهیم گفت./ اسرارنامه

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=2960
  • نویسنده : علی نورآبادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.