• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

راه آهن سبزوار، پروژه ۱۳ ساله در ایستگاه بی پولی

  • کد خبر : 3013
  • 12 اسفند 1401 - 16:29

/ تلاش برای تزریق ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار طی ۲ سال

👤 علی اصغر عنابستانی، نماینده غرب خراسان در مجلس:

🔹پروژه راه آهن سبزوار، در حالی دومین سال تعطیلی خود را پشت سر می‎گذارد که برای تکمیل شدن، به ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

🔹برخورداری از شبکه ریلی، یکی از مهم‎ترین عوامل رشد و توسعه پایدار در شهرستان‎ها به شمار می‏رود که در این زمینه، پروژه راه آهن سبزوار به طول ۴۵ کیلومتر، بعنوان کوتاه ترین پروژه ریلی کشور و با عمری بیش از ۱۲ سال، همچنان لنگ می‎زند.

🔹این پروژه با توقف در روند پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی در زیرسازی و ۴۰ درصدی در ساختمان ایستگاه، در دو سال اخیر تعطیل شده است و پیمانکاران به دلیل پرداخت نشدن مطالبات، پروژه را به امان خدا رها کرده‎اند.

🔹سفر ابراهیم رئیسی به همراه اعضای هیئت دولت به استان در فروردین ماه ۱۴۰۱، فرصتی بود که با قرارگیری این پروژه در مصوبات سفر هیئت دولت، بخشی از اعتبار موردنیاز پروژه تامین شود.

🔹اما ناگهان این پروژه، از اولویت‎های دولت خارج شد و پس از انتقاد گسترده به این اقدام دولت، رئیسی به مرتضوی معاون اجرایی وقت خود و معاون سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور، دستور داد که مراتب مجدد بررسی و اصلاح شود.

🔹مدیرکل وقت ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور، شهریور سال گذشته از این پروژه بازدید کرد و گفت که این پروژه از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و از مجموع ۴۸ کیلومتر طول پروژه، ۴۲ کیلومتر آماده است تا عملیات روسازی پروژه وارد مرحله اجرایی شود.

🔹به گفته علی اکبر مردی، روسازی پروژه راه آهن سبزوار در مرحله انجام مناقصه بوده که یک‏بار مناقصه برگزار شد، ولی پیمانکار انتخاب نشده و با تغییراتی مجدد، در این مرحله قرار دارد که به زودی پیمانکار این بخش از پروژه، انتخاب می‌شود.

🔹به دلیل پرداخت نشدن منابع اعتباری، مجبور به تعطیلی پروژه شده‎ایم و طبق وعده‌ای که در گذشته داده شده بود، قرار بود که ۲۰ میلیارد تومان از مطالبات تا ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ پرداخت شود، اما تاکنون واریز نشده است. اکنون این پروژه تعطیل است و ماشین‎آلات در کارگاه قرار دارد و مجبور به تعدیل نیرو شده‎اند.

🔹هم‎اکنون مشکل پروژه راه آهن سبزوار، تامین اعتبار از محل ماده ۵۶ (اخذ تسهیلات از بانک) نیست، بلکه رفتار‌های ناشایست سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور، سبب تعطیلی پروژه شده است. در سفر هیئت دولت به استان، از طرف سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور، اعلام شد که پروژه راه آهن سبزوار، در اولویت قرار ندارد!

🔹سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور در مواجهه با این پروژه مهم، متناقض سخن می‎گوید؛ چرا که از طرفی اعلام می‌کند دستک راه آهن سبزوار در اولویت دولت نیست، اما از طرف دیگر در سفر هیئت دولت به استان چهارمحال و بختیاری، آقای رئیسی برای دستک راه آهن شهرکرد چند هزار میلیارد تومان اعتبار، درنظر می‎گیرد.

🔹تخصیص اعتبار به پروژه دستک راه آهن مرکز استان چهارمحال و بختیاری، در حالی صورت گرفته است که شهر شهرکرد ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، اما شهر سبزوار دارای ۲۶۰ هزار نفر جمعیت است.

🔹اگر قرار بر توجیه ساخت راه آهن در کشور است، قطعا سبزوار باید در اولویت قرار می‌گرفت و نه شهرکرد. دلایل سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور برای در اولویت قرار نگرفتن پروژه راه آهن سبزوار، پذیرفتنی نیست و متاسفانه کارشناسان سازمان مذکور، نمی‌خواهند پروژه راه آهن سبزوار به ثمر بنشیند.

🔹در این زمینه، با آقای رئیسی دیدار داشته ایم و اخیراً نیز، جلسه‎ای با جانشین رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور، برگزار و مقرر شد با امضای رئیس سازمان، استفاده از ماده ۵۶ (اخذ تسهیلات از بانک) اجرایی شود. اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه راه آهن سبزوار، بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان است.

🔹تکمیل این طرح، جزو پروژه‌های سفر هیئت دولت به استان نبود و با تلاش نمایندگان غرب خراسان در مجلس، استاندار و نهاد ریاست جمهوری، به عنوان مصوبات سفر هیئت دولت در نظر گرفته شد. اعتبار مورد نیاز برای تکمیل راه آهن سبزوار، با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور از محل ماده ۵۶ (اخذ تسهیلات از بانک) تامین می‎شود. خروجی تصمیم ‎گیری سازمان برنامه و بودجه کشور در این باره، تاکنون ابلاغ نشده است.

🔹ولی مقرر شد از مجموع اعتبار مورد نیاز، ۳۰۰ میلیارد تومان از محل منابع این سازمان، ۸۶ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱، ۱۱۰ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۲، ۳۰۰ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ (تسهیلات بانکی) و ۴۰۰ میلیارد تومان بصورت تهاتری از محل املاک وزارت راه و شهرسازی برای تهیه ریل در ذوب آهن اصفهان، به پروژه راه آهن سبزوار تخصیص یابد./ روزنامه خراسان

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3013

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.