• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

زیرساخت فرودگاهی استان بر مدار توسعه

  • کد خبر : 3021
  • 12 اسفند 1401 - 16:35

👤 محمود امانی بنی، مدیرکل فرودگاههای استان:

🔹فرودگاه بین‌المللی مشهد به عنوان دومین فرودگاه پرتردد کشور، در این دولت مسیر توسعه را پیموده و احداث شهر فرودگاهی نیز در این کلانشهر کلید خورده است و در کنار فعالیت ۱۸ ساله فرودگاه مُعین و پشتیبان سبزوار، ساخت فرودگاه گناباد نیز پس از ۲۹ سال شتاب گرفته و اکنون به مرحله بهره برداری رسیده است.

🔹طبق اعلام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، هم اینک ۹۰ فرودگاه و ۳۳۰ فروند هواپیما در کشور وجود دارد و متخصصان این حوزه برای روزآمد کردن صنعت هوانوردی، در حال تکاپو و تلاش هستند.

🔹فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، به عنوان دومین فرودگاه پرتردد کشور پس از فرودگاه مهرآباد، در مقاطع اوج سفرها تا ۲۵۰ پرواز را عملیاتی می کند. این فرودگاه در سال ۱۳۳۰ تاسیس شده است. تا پیش از ساخت این فرودگاه، تنها یک باند خاکی برای فرود هواپیماهای نظامی در مشهد، وجود داشت. این فرودگاه در زمینی به مساحت ۵۴۰ هکتار در جنوب شرقی مشهد واقع است.

🔹فرودگاه شهدای سبزوار، پس از مشهد دومین فرودگاه فعال در استان است که با مساحت ۳۲۸ هکتار در فاصله ۸ کیلومتری جنوب غربی این شهر قرار دارد و در سال ۱۳۸۳ عملیاتی شده. این فرودگاه هم اکنون به عنوان پشتیبان فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد شناخته می شود و برخی از پروازهای مشهد در صورت بروز شرایط نامساعد جوی در مرکز استان، در سبزوار فرود می آیند.

🔹ساخت فرودگاه شهدای گناباد نیز، از سال ۱۳۷۲ آغاز شده که تا سال ۱۳۸۳ تنها باند خاکی آن اجرا شد و از آن زمان تا ابتدای سال ۱۳۹۵، بتن ریزی و تکمیل پهنای باند فرودگاه به اتمام رسید. مرحله دوم ساخت این فرودگاه شامل پایانه آن، تیرماه ۱۳۹۴ از طریق مناقصه به پیمانکار واگذار شد و از شهریور همان سال گودبرداری و بتن ریزی سالن فرودگاه انجام شد و روند احداث آن در سالیان اخیر، سرعت یافت.

🔹از سال ۹۸، موضوع ساخت فرودگاه جدید مشهد در قالب” شهر فرودگاهی” مطرح شده بود، اما این امر در یک سال اخیر به صورت جدی‌تری در دستور قرار گرفته است. پروژه شهر فرودگاهی امام رضا (ع) مشهد، بسیار مهم و حیاتی است و این طرح با توجه به رشد سفرهای هوایی، ریلی و زمینی مشتاقان ثامن‌الحجج (ع) به مشهد، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

🔹بنا به تاکید استاندار، از تمام توان دستگاههای اجرایی استان برای اجرای این طرح، استفاده خواهد شد. مشاور برای جانمایی شهر فرودگاهی مشهد انتخاب شده و فرایند جانمایی، در حال انجام است. ۳ نقطه در حاشیه شهر مشهد، برای اجرای این پروژه مشخص شده و تقریبا توافق بر سر یکی از این مکانها، قطعی شده است. این پیشنهاد و توافق، در اختیار استانداری قرار گرفته و امیدواریم تا پایان امسال، جانمایی نهایی انجام شود.

🔺فرودگاه سبزوار، پشتیبان فرودگاه مرکز استان

👤 حسین شادمان، مدیر فرودگاه شهدای سبزوار:

🔹این فرودگاه که از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را آغاز کرده است، به عنوان پشتیبان فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد شناخته می شود و برخی از پروازهای مشهد در صورت بروز شرایط نامساعد جوی در مرکز استان، در سبزوار فرود می آیند.

🔹پروازهای فرودگاه شهدای سبزوار، به مقصد تهران و از مبدا تهران انجام می شد. تا قبل از شیوع کرونا، در هفته سه پرواز سبزوار – تهران توسط هواپیمایی ماهان انجام می شد، اما با شیوع کرونا این پروازها متوقف شد که همچنان این وضعیت، ادامه دارد.

🔹پس از آن، پروازهای سبزوار – تهران توسط شرکت آتا انجام می شد و آخرین پرواز هم ۱۳ دیماه امسال انجام شد، اما این شرکت نیز به دلیل فقدان هندلینگ زمینی در فرودگاه، پروازهای خود را در سبزوار متوقف کرد.

🔹هندلینگ زمینی، شماری از خدمات ضروری مورد نیاز شرکتهای هواپیمایی برای انجام پرواز ایمن است، که باید توسط شرکتهای هندلینگ کننده تامین شود و ارائه آن، از وظایف فرودگاه نیست که تحقق این موضوع نیز، از طریق نمایندگان غرب خراسان در مجلس در حال پیگیری است.

🔹فرودگاه شهدای سبزوار، هم اینک عملیاتی است و از ساعت ۷ تا ۲۴ به عنوان پشتیبان فرودگاه مشهد، در آمادگی کامل است. هم اینک طرح های توسعه ای در بخشهای مختلف این فرودگاه، در حال اجراست.

🔹طرح توسعه فضای پایانه مسافری این فرودگاه به مساحت ۱۱۰ متر مربع و با ۱ میلیارد تومان اعتبار، در حال اجرا است. توسعه سالن ترانزیت فرودگاه نیز به مساحت ۱۱۰ متر مربع و با تخصیص ۱ میلیارد تومان اعتبار، در دست ساخت است و طرح بهسازی نمازخانه فرودگاه نیز، به تازگی به بهره برداری رسیده است.

🔹اجرای آسفالت معابر داخلی فرودگاه با ۱ میلیارد تومان اعتبار، ارتقای کابل های برق با ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار، تکمیل دیوارهای حفاظتی و اصلاح سردر فرودگاه، از دیگر طرح های توسعه ای اجرا شده یا در حال اجرا، در فرودگاه شهدای سبزوار است.

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3021

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.