• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

آرامگاه های بی رونق و متروک مشاهیر سبزوار

  • کد خبر : 3054
  • 24 اسفند 1401 - 22:06

 

🔹انتشار کتاب های متعدد جدید درباره حکیم سبزواری بیانگر آن است که افکار و اندیشه های حکیم سبزواری هنوز زنده است و هنوز آثار او در دانشگاه ها، حوزه ها و مراکز علمی مطالعه می شود اما آرامگاه او در زادگاهش سبزوار بی رونق و سوت و کور است. آرامگاه این حکیم بزرگ در مرکز شهر با توجه به فضای مناسبی که دارد باید فعال ترین مکان فرهنگی و گردشگری سبزوار باشد اما متاسفانه غریب و متروک مانده است. چطور ممکن است وقتی یک سبزواری از کنار آرامگاه این حکیم بزرگ می گذرد از سوت و کور بودن آرامگاه او و متروک رها شدن باغ اسرار غصه اش نگیرد. باغ اسرار باید قلب تپنده فرهنگی و هنری شهر باشد.

🔹بزرگترین دانشگاه سبزوار و دومین دانشگاه شرق کشور، نامش را از حکیم سبزواری گرفته است اما آرامگاه او این گونه بی رونق و سوت و کور است. نامش را بر روی دانشگاه می گذاریم اما آرامگاهش را متروکه رها می کنیم. چند سال پیش قرار بود دانشگاه حکیم سبزواری موزه علم و فلسفه را در محل آرامگاه او راه اندازی کند. کمی هم پیگیری شد اما بعد از تغییرات در مدیریت دانشگاه، این طرح رها و فراموش شد. به هر حال ایجاد «مجموعه تاریخی و فرهنگی اسرار» حداقل کاری است که می توانیم در آرامگاه این حکیم درست کنیم.

🔹همیشه یکی از دریغ های سبزوار این بود که بسیاری از مشاهیرش در زادگاه شان دفن نشده اند؛ ابوالفضل بیهقی که محل آرامگاهش مشخص نیست؛ ملا حسین کاشفی که قبرش در هرات است، دکتر شریعتی که در کنار زینبیه دمشق آرمیده است و…

🔹اما متاسفانه آرامگاه مشاهیری هم که در سبزوار است، یا متروکند و بی رونق و یا در آستانه تخریب. از آرامگاه سوت و کور حکیم سبزواری فیلسوف بزرگ شرق گرفته تا یادمان نیمه رها شده ابوالفضل بیهقی در حارث آباد؛ از آرامگاه غریبانه استاد سبزواری در وسط پارک گرفته تا آرامگاه آسیب دیده ابوالحسن علی بن زید بیهقی در ششتمد؛ از یادمان قفل خورده ملاحسین کاشفی گرفته تا… چرا قدر داشته های مان را نمی دانیم؟ اگر قدر می دانستیم هر کدام از این آرامگاهها هم اکنون یک مرکز فرهنگی و گردشگری پررونق در سطح ملی بودند.

🔹چه کسی باید پاسخگوی چنین وضعی باشد؟ اداره میراث فرهنگی سبزوار یا شهرداری؟ شورای شهر یا اداره ارشاد که بعد چند سال هنوز نتوانسته اند گذر فرهنگ و هنر سبزوار راه اندازی کنند؟ یا نهادهای فرهنگی دیگر که گرفتار روزمرگی های شان هستند. کدام یک؟ این نهادها تک تک شاید کار زیادی نتوانند بکنند اما با همفکری و همکاری و همفکری نهادهای مختلف می شود کارهای بزرگی کرد. اگر کاری قرار است کاری بشود باید مجموعه مدیریت شهری سبزوار کار بکند.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3054
  • نویسنده : علی نورآبادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.