• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

پایان سال؛ ۴ پرونده باز سبزوار

  • کد خبر : 3062
  • 29 اسفند 1401 - 10:07

🖋عصرسبزوار

🔹سال ۱۴۰۱ در حالی به پایان می‌رسد که پرونده‌های مختلفی در حوزه‌های گوناگون مربوط به سبزوار، کماکان باز مانده‌اند و تعیین تکلیف نشده‌اند. این گزارش، به مرور ۴ مورد از این پرونده‌ها می‌پردازد، که به نظر می‌آید برای عامه مردم، دغدغه‌ای است آشنا.

۱⃣ راه‌آهن
🔸امسال هم در شرایطی به اتمام رسید که نه‌تنها مطالبه دیرینه مردم سبزوار برای تحقق آرزوی بهره‌برداری از راه‌آهن این شهر پیشرفت چشمگیری نداشت، بلکه تعطیلی این پروژه دوساله شد. کلنگ احداث ساختمان ایستگاه این پروژه در سال ۹۸ به زمین زده شد اما حالا عدم تخصیص اعتبارات لازم، پروژه را به تعطیلی کشانده است به گونه‌ای که طبق بعضی گزارش‌ها، پیمانکاران پروژه ترجیح داده‌اند درخواست فسخ قرارداد خود را روی میز بگذارند. گفته می‌شود بهره‌برداری از راه‌آهن، به ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تا کنون به رغم وعده‌های مختلف، چنین اعتباری تخصیص پیدا نکرده است. منبعی که ظاهراً نمایندگان به آن دل‌خوش‌اند، محل ماده ۵۶ (اخذ تسهیلات از بانک) است که تا کنون خبری از تحقق آن در میان نبوده است.

۲⃣ اراضی سجادشهر
🔸از تیرماه ۹۹، مالکان از تصرف در زمین‌های سجادشهر منع شده‌اند (نگین بیهق، اسفند ۱۴۰۱). این زمین‌ها در سال ۸۲ توسط دولت به مؤسسه «آبادانی دیار سربداران» فروخته شده است. اما حالا و با طرح بحث‌هایی درباره این مؤسسه، که به گشایش پرونده‌های قضایی منجر شده است، مباحثی درباره خرید و فروش این زمین‌ها در همان دهه ۸۰ مطرح شده است از جمله جابه‌جایی زمین‌ها یا فروش آن‌ها با قیمت غیرکارشناسی. مخالفان این رویه می‌گویند اتهامات مذکور در دادگاه رد شده است. مالکان اراضی سجاد شهر به جد بازگشت به شرایط عادی برای زمین‌هایشان را پیگیری می‌کنند. گفته می‌شود که رفع این شرایط، به تعیین تکلیف یک پرونده مربوط به مؤسسه آبادانی گره خورده است که ظاهراً در تهران بررسی می‌شود.

۳⃣ کوی گلستان
🔸مدت کمی نیست که معضل‌های درهم‌تنیده مربوط به بافت ساختمانی کوی گلستان، تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی شهر شده است. با این همه، تا کنون، هیچ طرح و پیشنهاد جدی مشخصی برای حل این معضلات، نه در سطح عمومی مطرح شده است و نه بالتبع به اجرا درآمده است. این در حالی است که به گفته شهردار، یک گسل از وسط شهر عبور می‌کند و از همین رو، سبزوار جزء مناطق پرخطر از نظر پیامدهای وقوع زلزله به شمار می‌آید. این خطر در کوی گلستان، قطعاً جدی و ویژه است. اگرچه مسئولان همگی بر لزوم توجه چندجانبه، یا حتی بعضاً «عزم ملی» برای رسیدگی به معضلات کوی گلستان اتفاق نظر دارند، اما هنوز این ایده‌ها ذره‌ای به عمل نزدیک نشده است. تعللی که شاید، حادثه‌آفرین شود و به قول معروف، زود دیر شود. اگرچه در این مورد خاص، به نظر نمی‌رسد برای هیچ کاری زود باشد بلکه شاید زیاد از حد، دیر هم شده باشد.

۴⃣ «متروپل‌های سبزوار»
🔸پس از بروز حادثه مرگ‌بار برج متروپل، بار دیگر افکار عمومی در کشور به سمت ایمنی ساختمان‌ها در برابر زمین‌لرزه سوق پیدا کرد. مسأله‌ای که در سبزوار هم در همان ایام، بحث‌هایی را در سطح رسانه‌ای در پی داشت از جمله این که درخواست شناسایی ساختمان‌های ناایمن و نامقاوم شهر که در صورت بروز زلزله می‌توانند حادثه بیافرینند، توسط رسانه‌ها و همچنین رئیس شورای شهر مطرح شد. همچنین رئیس دادگستری سبزوار گفت بیش از ۸۰۰ اخطار عدم استحکام لازم ساختمان‌ها به شهرداری ابلاغ شده اما به آن‌ها رسیدگی نشده است. با این حال، مشخصاً گزارش روشنی از شناسایی ساختمان‌های ناایمن، و تلاش برای حل این بحران، توسط نهادها یا رسانه‌ها منعکس نشد.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3062
  • نویسنده : موسی‌وثوق

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.