• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

به مناسبت سالروز ملی شدن نفت ایران

  • کد خبر : 3064
  • 29 اسفند 1401 - 10:09


نگاهی به جایگاه ویژه سبزوار در صنعت نفت کشور

🔹از هنگامی که نخستین چاه نفت ایران که توسط انگلیسی ها احداث شده بود، در مسجد سلیمان خوزستان فوران کرد تا به امروز ۱۱۳ سال می گذرد و از آن موقع تاکنون صنعت نفت ایران، فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. حوادثی همچون تمدید قرارداد دارسی در زمان‌ پهلوی اول، انعقاد قرارداد گَس – گلشائیان، ملی شدن صنعت نفت و…

🔹در این بین اما برخی از شهرهای کشورمان در تاریخ صنعت نفت ایران از گذشته تاکنون نقش مهمی را ایفا کرده اند که سبزوار با وجود مسافت صدها کیلومتری از منابع عمده نفتی ایران در جنوب و نیز عدم استخراج نفت در غرب خراسان، یکی از این شهرها میباشد که در ادامه به چرایی این نقش ویژه آن، خواهیم پرداخت.

🔺۱- مشارکت در ملی شدن صنعت نفت ایران؛

🔹بر اساس روایات تاریخی، ۷ نماینده مجلس شورای ملی در تصویب قانون ملّی شدن صنعت نفت با دکتر محمد مصدق همکاری کردند که عبدالکریم حائری زاده و عبدالقدیر آزاد، ۲ نماینده وقت سبزوار نیز، در بین این نمایندگان بودند. آزاد در ماجرای جلوگیری از انعقاد قرارداد نفتی ایران و انگلیس موسوم به گس – گلشائیان نیز، تلاش زیادی داشت.

🔺۲- استقرار منطقه (اداره کل) پخش فرآورده های نفتی؛

🔹سابقه توزیع فرآورده های نفتی در سبزوار به ۸۰ سال پیش و با احداث پمپ بنزین شرکت نفت ایران و انگلیس در سال ۱۳۱۸ برمی گردد. در سال ۱۳۷۷ نیز، ناحیه نفتی سبزوار به منطقه مستقل در قالب ۲ ناحیه مرکزی (سبزوار بزرگ) و بردسکن ارتقا یافته و هم‌اینک سبزوار، تربت حیدریه، شاهرود، چابهار، میاندوآب، چالوس و آبادان، ۷ شهر غیر مرکز استان دارای منطقه (اداره کل) پخش فرآورده های نفتی میباشند.

🔺۳- نقش مهم در انتقال و توزیع فرآورده های نفتی؛

🔹سبزوار در مسیر یکی از خطوط مهم انتقال نفت کشور (ری – مشهد) قرار گرفته و با دارا بودن ایستگاه پمپاژ و تاسیسات انتقال نفت، در تامین انرژی شمال شرق کشور، نقش زیادی دارد. همچنین سبزوار از سال ۱۳۵۵، یکی از ۴۰ شهر غیر مرکز استان دارای انبار نفت است و تامین ۳۰ درصد نیازهای سوختی استان خراسان شمالی را نیز، برعهده دارد. یکی از ۵۰ مرکز سوختگیری هواپیمایی کشور هم از سال ۱۳۸۳، در فرودگاه بین‌المللی شهدای سبزوار مستقر می باشد.

🔺۴- برخورداری از اولین موزه نفت ایران؛

🔹در سالهای دهه ۱۳۸۰ و با مشارکت وزارت نفت و تلاش پرسنل شرکت پخش فرآورده های نفتی غرب خراسان، اولین موزه نفت ایران در محل پمپ بنزین قدیمی شرکت نفت ایران و انگلیس در سبزوار، راه اندازی شد تا نسل جدید بهتر با تاریخ و فراز و نشیبهای این صنعت آشنایی یابند. در سالهای بعد نیز، چند موزه در آبادان، تهران و کرمان افتتاح گردید.

🔺۵- وجود دانشکده نفت و پتروشیمی؛

🔹در سال ۱۳۸۷ و با حضور وزیر نفت وقت، یکی از اولین دانشکده های نفت و پتروشیمی کشور در دانشگاه حکیم سبزواری فعلی (تربیت معلم سابق) افتتاح شد تا سبزوار زودتر از بسیاری شهرهای نفتخیز کشورمان، با برخورداری از این دانشکده، در تربیت آینده سازان این صنعت استراتژیک، نقش مهمی را ایفا کند.

🔺۶- میزبانی از بلندترین دکل مخابراتی نفت ایران؛

🔹بلندترين دکل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و یکی از بلندترین دکل های مخابراتی کشور، بطول ۱۱۷ متر و با قدمت بیش از ۵۰ سال در ارتفاعات روستای ریوند مابین شهرستانهای داورزن و سبزوار قرار دارد. علاوه بر این، ۳ مرکز مخابرات نفت در غرب خراسان در روستای سویز و شهرهای ریوند و سبزوار، وجود دارد.

📸 تصویر:👇
🔹نمایندگان حامی دکتر مصدق در جریان ملی شدن صنعت نفت ایران

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰بزرگترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar
🔹ارتباط با ما:
@asrsabzevar_admin
🔹آدرس ما در اینستاگرام:
https://instagram.com/_u/asr.sabzevar1

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3064

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.