• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

میل خسروگرد سبزوار، نشانه ای از زندگی در دل کویر

  • کد خبر : 3119
  • 09 فروردین 1402 - 20:16

🔹مناره تاریخی خسروگرد سبزوار در غرب خراسان که در کنار جاده قدیم ابریشم ساخته شده، نشانه‌ای از زندگی در کویر است.

🔹مناره خسروگرد با ۳۸ متر ارتفاع در حدود ۵ کیلومتری غرب سبزوار، بین دو باند شمالی و جنوبی بزرگراه تهران – مشهد قرار دارد که چند سال قبل نیز از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مرمت شده است.

🔹این میل به سال ۵۰۵ هجری قمری، به دستور تاج الدوله ابوالقاسم بن سعید مصادف با حکومت سلجوقیان، احداث شده است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

🔹سالانه بیش از ۲۵ میلیون مسافر و گردشگر از ۲۳ استان، از کنار این اثر تاریخی و دیدنی می‌گذرند که این امر، معرفی بیشتر، تغییر کاربری و بهره برداری بهینه مسافران و گردشگران از این بنای تاریخی و باستانی را می‌طلبد.

🔹میل خسروگرد، سازه‌ای آجری است و ارتفاع آن ۲۸ متر است و دارای سه جزء پایه، بدنه و راس است که پایه آن مستطیل شکل و محاط در یک سازه آجری نیم هشت بوده و در پخی‌های این هشت ضلعی، چهار حجره اتاق مانند تعبیه شده است.

🔹در بالای این مناره، دو رشته کتیبه کوفی و تزئینات لوزی شکل، دیده می‌شود. تاریخ کتیبه به سال ۵۰۵ هجری قمری است. قدمت این مناره، به حدود ۹۰۰ سال قبل بازمی‌گردد و یکی از قدیمی‌ترین مناره‌های تاریخی ایران و بلتدترین اثر تاریخی شرق کشور، محسوب می شود.

🔹بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسان، مناره خسروگرد میل تک و منفردی است که به منظور راهیابی کاروانیان بر سر راه جاده موسوم به ابریشم، احداث شده و مانند فانوس دریایی در کویر، نقش راهنمای کاروانیان را برعهده داشته‌ است.

🔹میل خسروگرد، نشانه‌ای از محبت و دوستی مردمان کویر است که عاشقانه و عالمانه به زندگی در سبزوار پرداخته اند. ساکنین این منطقه در زمان‌های گذشته، شب‌ها با روشن کردن مشعلی بر بلندای این میل، کاروانیان را به سوی خود فرا می‌خواندند تا میزبان مسافران خسته از راه باشند.

🔹علاوه بر روشن کردن مشعل بر بالای مناره، آب انبار و حوض انبار‌های کنار جاده نیز، کاروانیان را به سوی میل هدایت می‌کرده است. تنها بنای قدیمی سبزوار که مراحل سفت کاری و نازک کاری آن، بصورت همزمان اجرا شده، میل خسروگرد است که به شیوه استادانه و به سبک رازی در قرن ششم هجری قمری، انجام شده است.

🔹اجرای آجر‌های قالب زده با تکنیک سایه روشن و کم شدن از قطر میل تا راس، موجب شده در بنا ریتم و حرکت ایجاد شود که این حرکت در بنا و چرخش هارمونی، ناشی از تکرار و توالی نقش هندسی لوزی است تا چشم نوازی ویژه‌ای به رهگذران بدهد.

🔹اجرای سایه روشن آجر‌ها، موجب شده گزند آفتاب کمتر به بدنه بنا برخورد کند و در نتیجه بنا در شلاق سوزان آفتاب کویر، محو نشده و از فواصل دور، قابل رویت باشد. مناره تاریخی خسروگرد در غرب شهر سبزوار و در ورودی استان، به مسافران و زائران خوش آمد می‌گوید.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar


 

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3119

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.