• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

طلبه جغتایی با زکات، جوانان را شاغل کرد و مسجد روستا را ساخت

  • کد خبر : 3173
  • 19 اردیبهشت 1402 - 15:30

(قسمت اول)

🔹حجت‌الاسلام علی هادی‌زاده، امام روستای فراشیان در شهرستان جغتای در غرب خراسان، برای بازسازی و احیای روستای خود یک ابتکار جالب داشت که توانسته موجب استقبال روستائیان در پرداخت زکات شود. او که حدود ۵ سال است برای تبلیغ به این روستا رفته، در سال ۱۴۰۱، حدود ۲ میلیارد تومان زکات از اهالی روستا جمع و آن را خرج امور فرهنگی و خیریه همان روستا کرد.

🔹او می‌گوید: «اول که وارد روستا شدم، تصمیم گرفتم اتحاد و انسجام ایجاد کنم. روستا از طوایف مختلف تشکیل شده اکه در ارتباط با بزرگان آن‌ها، اعتمادسازی کردم و الحمدلله ارتباط خوبی هم با یکدیگر برقرار کردیم. در گام بعدی با توجه به اینکه شغل غالب مردم روستا کشاورزی بود، مرکز زکات راه‌ انداختیم و کیسه‌هایی هم برای جمع‌آوری زکات طراحی کردیم.

🔹این طلبه ادامه می دهد: روی کیسه‌ها نوشتیم: «مرکز زکات روستای فراشیان» این اتفاق موجب شد مردم بدانند اگر زکاتی پرداخت کنند، در همان روستای خودشان خرج می‌شود.» وی دفتر خود را محل ارتباط با مردم و پیگیری کارهای مرتبط با زکات، اختصاص داده است.

🔹حجت الاسلام هادی‌زاده، ۱۸ سالی هست که به تبلیغ دین و ترویج معارف اهل بیت (ع) می‌پردازد. او تلاش می‌کند برای تبلیغ و ترویج دین روش‌های نو متناسب با شرایط هر منطقه به کار گیرد.

🔹او می‌گوید: «برای جمع‌آوری زکات با طراحی این کیسه‌ها موجب جلب اعتماد مردم شدیم. وقتی آن‌ها دیدند روی کیسه‌ها نوشته «زکات فراشیان» ترغیب شدند. همین باعث می‌شد تا مردم بدانند زکاتی که پرداخت می‌کنند در محل خودشان خرج می‌شود و دست نیازمندان اهل روستا را می‌گیرد.

🔹به گفته امام روستای فراشیان جغتای، سال اول یک کیسه و سال بعد ۲ کیسه و الآن خود مردم داوطلبانه سهم زکاتشان را پرداخت می‌کنند. سال گذشته ۲ میلیارد تومان از طریق جمع‌آوری زکات صرف امور خیریه و فرهنگی شده و فراشیان به عنوان روستای الگو در صداوسیما مطرح شد.»

🔹حجت‌الاسلام هادی‌زاده در تریبون‌های رسمی درباره زکات به مردم، شفاف گزارش می‌دهد. یکی دیگر از روش‌های این طلبه برای جلب اعتماد مردم و همراهی آنان ارائه گزارش به‌روز و شفاف به آنان است.

🔹او در هر مناسبتی که تریبون عمومی در اختیار دارد (مانند نماز عید فطر، نماز عید قربان، تجمع جشن نیمه شعبان، ماه محرم و …)  از اقدامات صورت گرفته به مردم روستا در خصوص مصارف زکات جمع‌آوری شده گزارش می‌دهد.

🔹این طلبه معتقد است که این گزارش شفاف و مشاهده میدانی کارها از سوی مردم موجب شده تا تمایل بیش‌تری برای پرداخت زکات داشته باشند و حتی افرادی که زکات شاملشان نمی‌شود هم به صورت زکات مستحبی در این کارها مشارکت می‌کنند.

🔹وی می افزاید: البته ارتباط من با کشاورزان روستا تنها زمان پرداخت زکات نیست، بلکه برای حل مشکلات آن‌ها هم تلاش دارم. زمانی در روستا کشاورزان برای کود دچار مشکل بودند که در جلسات مختلف با مسئولان این مشکل را طرح کردم تا الحمدلله با حضور یک شرکت، این مشکل برطرف شد.»

🔹حجت‌الاسلام هادی‌زاده با کمک مردم و از محل پول‌های زکات توانست مرکز نیکوکاری روستا را فعال کند، اشتغال‌زایی برای ده‌ها نفر داشته باشد و از ۵۵۰ خانواده نیازمند حمایت کند. این‌ها بخشی از فعالیت‌های ایشان است.

🔹این امام محله می‌گوید: «در مرکز نیکوکاری افراد زیر پوشش را جدا کردیم و طبقه‌بندی شدند. نیازمندانی را که زیر پوشش کمیته و بهزیستی نبودند، مشخص کردیم؛ ایتام، سادات و غیرسادات و نیازمندی‌های هر کدام مشخص و دسته‌بندی شد.

🔹به گفته وی، بیش از ۵۵۰ خانواده نیازمند تحت حمایت مرکز نیکوکاری مسجد فراشیان جغتای هستند و با همدلی اهل روستا و کمک‌های مردمی و خیرین  تلاش می‌کنیم تا باری از مشکلاتشان برداشته شود و گره‌ای از گرفتاری‌های آن ها باز شده و دردی از آلام آنان، التیام بیابد.»/ فارس

🔺طلبه جغتایی با زکات، جوانان را شاغل کرد و مسجد روستا را ساخت

(قسمت دوم)

🔹امام روستای فراشیان جغتای در سال ۹۹ پس از رایزنی با یک شرکت، مکانی را که متعلق به هیأت این شرکت بود، برای راه‌اندازی خانه ورزش در اختیار گرفت و با خرید تشک و لوازم ورزشی و میز تنیس، محلی را برای ورزش و اوقات فراغت جوانان و نوجوانان فراهم کرد.

🔹حجت‌الاسلام هادی زاده می‌گوید: «در اقدام دیگری سوله‌ای در پی رایزنی با سپاه و کمک منابع زکات آماده شد و برای ورزش در اختیار جوانان قرار گرفت. راه اندازی گیم‌نت در ساختمان قدیمی بانک توسط جوانان با نظارت مسجد برای انجام بازی‌های رایانه‌ای اقدام دیگری بود که برای پُر کردن فراغت جوانان با برنامه‌های فرهنگی سالم محقق شد.»

🔹فراموش نکنید که در اثنای این فعالیت‌های فرهنگی، یک گروه جهادی با محوریت این طلبه و مسجد راه‌اندازی شده است که برنامه اصلی آن، ساخت و تعمیر خانه‌های نیازمندان است.

🔹هادی‌زاده می‌گوید: «بخشی از مصارف زکات را به سمت کارهای عمرانی بُرده‌ایم. ۳۰ تُن سیمان با رایزنی تهیه و توزیع شد. با همت بچه‌های جهادی این روستا در سال گذشته، ۲ خانه ساخته شد و ۱۰ خانه هم تعمیر شد. ساخت یک خانه هم در دست اقدام است که بعد از عید فطر عملیات اجرایی و ساخت آن آغاز شده است. فعالیت‌های عمرانی این گروه جهادی در روستاهای مجاور هم وجود دارد.»

🔹دفتر ارتباط امام روستا با مردم، یکی دیگر از ابتکاراتی است که حجت‌الاسلام هادی‌زاده دست به آن زده و دفتری را در مسجد برای تسهیل در ارتباطات رقم زده است. هفته‌ای ۳ پرونده حل اختلاف در این دفتر حل‌ و فصل می‌شود.

🔹ماه مبارک رمضان امسال جوان چوپانی که به دلیل بدهکاری دیه ۱۰۰ میلیون تومانی در آستانه رفتن به زندان قرار داشت، این بدهی با وساطت به ۲۵ میلیون تومان تقلیل یافت و با کمک‌های مردم و پرداخت مبلغ باقی مانده، مانع از زندانی شدن این جوان شد.

🔹امام روستای فراشیان جغتای از طریق دفترش، مطالبات مردم را می‌شنود و به گوش مسئولان می‌رساند و درخواست‌ها و مشکلات را در شورای اداری شهرستان، طرح می‌کند.

🔹اشتغال‌زایی برای ده‌ها نفر با کمک مسجد
کارآفرینی و اشتغال‌زایی از دیگر برنامه‌های این مسجد فراشیان جغتای است. در سال گذشته بیش از ۱۰ مورد اشتغال‌زایی در مشاغل دامپروری، بسته بندی، خیاطی و جوراب‌بافی و… صورت گرفته است.

🔹حجت‌الاسلام هادی زاده می‌گوید: «در جمع بچه‌های NA حضور پیدا کردم و از ۸۰ نفر از این افراد که موفق به ترک اعتیاد شده‌اند، حمایت کردیم تا بتوانند شاغل شوند. زمینه ترک اعتیاد ۱۰ معتاد دیگر هم فراهم شده است. یکی از معتادان که با کمک مسجد ترک کرد و موفق به نجات از بلای خانمانسوز شد، به واسطه مهارتی که در زمینه خیاطی داشت، در یکی از تولیدی‌ها مشغول به کار شد.

🔹به گفته ایشان، سال گذشته پنج نفر از اهالی روستا با وام‌هایی که از کمیته امداد گرفتند، توانستند تراکتور بخرند و پنج نفر نیز در عرصه دامپروری مشغول به کار شده‌اند. یک کارگاه تولید فلفل و یک کارگاه جوراب‌بافی و یک کارگاه خیاطی و ۲ مغازه سوپر مارکت هم در زمینه اشتغال‌زایی ایجاد شد.

🔹امام روستای فراشیان جغتای برای تأمین مخارج روستا، با بزرگان طوایف جلسه گذاشت و هرکدام را مسئول یک بخش از کار کرد. ساخت مسجد از برنامه‌های اصلی این طلبه در روستاست.

🔹او از محل پول‌های زکات در حال ساخت مسجد است، بدهی‌های گذشته مسجد را تسویه کرده است و در حال حاضر بهسازی اطراف مسجد و سقف آن را پایان داده است.

🔹حجت‌الاسلام هادی زاده می‌گوید: «برای ساخت مسجد علاوه بر زکات، از کمک‌های مردم هم بهره می‌بریم. آنها زمانی که کارها و خدمات را دیدند، خودشان مشتاق به حمایت و کمک شده‌اند. برای کمک‌های آنان هم برنامه‌ریزی کردیم؛ به طوری که هر طایفه را مأمور بخشی از نیازمندی‌های احداث مسجد کرده‌ایم.

🔹به گفته وی، تاکنون ۱/۵ میلیارد تومان با کمک اهالی روستای فراشیان، برای ساخت مسجد هزینه شده و با فراهم شدن منابع، این مسجد را تکمیل می شود. بعد از اتمام مسجد، قرار است کارهای عمرانی به سمت بهسازی لوله‌کشی روستا و ساخت خانه برای نیازمندان برود.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3173

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.