• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

پایه برنامه اقتصادی کاشمر، مبتنی بر تکمیل زنجیره ارزش تولیدات استراتژیک

  • کد خبر : 3208
  • 12 خرداد 1402 - 13:14

👤 امیر دایی صراف، فرماندار شهرستان کاشمر:

🔹گردشگری روستایی، کشت انگور، پنبه، زعفران، قارچ و گوشت، از زنجیره‌های ارزش این شهرستان غربی خراسان هستند و برنامه اقتصادی امسال کاشمر، بر تکمیل زنجیره ارزش تولیدات استراتژیک منطقه، پایه‌ریزی شده است.

🔹این شهرستان با سطح زیر کشت ۳۳۵۰ هکتار و ۶۳ هزار و ۳۸۰ تن، در رتبه سوم تولید انگور آبی استان قرار دارد که فرآورده های مختلفی از آن، استحصال می شود. ۹۰ درصد قالیبافان کاشمر به صورت خانگی و باقی به صورت کارگاهی فعالیت دارند.

🔹پراکندگی اجزای تشکیل‌دهنده زنجیره ارزش فرش دستباف، شامل طراحی و نقشه‌کشی، رفوگری، پشم‌شویی، ریسندگی، رنگرزی، پرداخت، مجتمع‌های متمرکز تولید و… می‌شود.

🔹در خصوص زنجیره ارزش گردشگری روستایی، ۵ واحد بوم‌گردی در کاشمر راه‌اندازی شده است. بین گیاهان صنعتی این شهرستان، پنبه از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است و کاشمر از دیرباز دارای رقم پنبه با نام خود، مرکز تحقیقات پنبه استان و کارخانه لینترگیری بذر پنبه است.

🔹کاشمر با ۹۰ واحد تولید قارچ و ایجاد زنجیره تولید این محصول می‌تواند در ایجاد اشتغال سهم بسزایی داشته باشد. زنجیره تولید قارچ، شامل نهاده اولیه، تأمین بذر، تولید قارچ و کمپوست، فرآوری، صنایع تبدیلی و بازار فروش می‌شود.

🔹زنجیره تولید گیاهان داروئی و زنجیره تولید گوشت، از دیگر زنجیره‌های این شهرستان است. قانون ایجاد منطقه ویژه اقتصادی کاشمر، در سال ۱۳۸۹ در مجلس به تصویب رسید که تاکنون با وجود اعلام آمادگی تعدادی از شرکت‌ها به عنوان سازمان مسئول، راه‌اندازی این منطقه به نتیجه نرسیده است.

🔹فاز یک شهرک صنعتی کاشمر با مساحت ۱۰۱ هکتار با ۱۱۱ قرارداد واگذاری تکمیل شده، اما صنایع جدید برای استقرار با مشکل مواجه هستند. با راه‌اندازی فاز ۲ شهرک صنعتی این شهرستان به مساحت ۹۵ هکتار، بیشتر مشکلات واحدهای جدید، مرتفع می‌شود.

🔹کارگروه اشتغال روستایی در ۱۰۰ درصد روستاهای بخشهای مرکزی و فرح‌دشت کاشمر، برگزار شده است. پارسال تعهد اشتغال این شهرستان، ۳۱۴۳ نفر بود که این هدف‌گذاری با ۳۴۴۹ نفر ثبت سامانه ملی رصد اشتغال کشور، ۱۰۹.۵ درصد تحقق یافته است.

🔹۳ واحد راکد دامداری و ۱ واحد راکد شن‌شوئی در کاشمر با پرداخت تسهیلات فعال شده و صدور ۳۴ فقره جواز تأسیس واحد صنعتی، ۱۸ واحد گلخانه‌ای، ۲۴ فقره مشاغل خانگی، ۱ واحد دانش بنیان و ۸۹۶ پروانه کسب، از دیگر اقدامات سال ۱۴۰۱ بوده است.

🔹تسهیلات پرداختی توسط بانک‌های این شهرستان در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۱، ۱۷۰۰ میلیارد تومان، تسهیلات ازدواج پرداختی ۳۰۰ میلیارد تومان و تسهیلات فرزندآوری ۹۶ میلیارد تومان، بود. تسهیلات تبصره ۱۶ سال ۱۴۰۱، جمعا ۱۷۵ میلیارد تومان بود که ۱۰۰ درصد آن توسط کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد برکت و سایر دستگاه‌ها به بانک‌ها معرفی و تاکنون ۷۵ درصد آن پرداخت شده است.

🔹‌۳۲۰۰ متر شبکه برای گازرسانی به صنایع، ۵۰۰۰ متر شبکه برای واحدهای مسکونی و…، ۱۳۴۰ متر شبکه گاز به محدوده محله حسین‌آباد کاشمر، اجرا شده و شبکه گازرسانی به محدوده منطقه حسین‌آباد برای ‌نصب علمک، در حال انجام است.

🔹شروع ‌۲۲۵۰ متر احداث راه روستایی گندم‌بر، احیای خطوط محورهای حوزه ‌استحفاظی به طول ۶۶ هزار و ۴۸۰ متر، اجرای عملیات ماسه آسفالت به مساحت ‌۱۵۵۰ متر مربع، مرمت و تسطیح راه‌های خاکی روستایی به طول ‌۱۲۷ کیلومتر و ‌۶۰۰۰ متر مکعب ترانشه‌برداری، از جمله اقدامات حوزه راهداری در کاشمر بوده است.

🔹تفاهم‌نامه قیر مشارکتی با شهرداری کاشمر در خصوص تخصیص ۳۵۳ تن قیر ‌برای انجام روکش آسفالت کمربندی این شهرستان، با اداره کل راه و شهرسازی استان امضاء شده است.

🔹چاه آب شرب قوژد حفاری شده و در صورت راه‌اندازی و وارد مدار شدن چاه، مشکل کمبود آب مجتمع بالاولایت، حل خواهد شد. اجرای طرح آبرسانی مجتمع زنده‌جان، تکمیل سیستم تله‌متری در ۲ مجتمع بالاولایت و پایین ولایت به منظور مدیریت هوشمند منابع و مخازن روستایی، از دیگر اقدامات بوده است.

🔹اصلاح و توسعه ۲۵ هزار متر از شبکه توزیع شهر و روستاهای زیر پوشش از محل اعتبار جاری و مشارکت مردمی نیز، در این شهرستان اجرا شده که در بخش شهری ۷۳۲۹ متر و در بخش روستایی ۱۷ هزار و ۶۷۴ ‌متر اصلاح و توسعه شبکه توزیع، انجام گرفته است.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3208

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.