• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

آن‌چه ظریف گفت؛ موضع نماینده غرب خراسان، واکنش‌ها به آن

  • کد خبر : 3239
  • 29 خرداد 1402 - 16:33

🔹۴ روز پیش (۱۳ خرداد) بود که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی، در صفحه اینستاگرام خود یادداشتی منتشر کرد، که به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد. ظریف در این یادداشت، درباره سخن چند سال پیش خود که گفته بود «ما خودمان انتخاب کرده‌ایم که طور دیگری زندگی کنیم»، توضیحاتی ارائه داده است. یادداشت او مبتنی بر این مفهوم است که مشکل سالیان دراز ایران، مبنا قرار دادن آرزومندی‌ها به جای «امکانات» کشور برای برنامه‌ریزی بوده است.

🔹وزیر خارجه سابق ایران در بخشی از یادداشتش می‌گوید کسانی که «در حد امکانات کوشیده‌اند تا از گستره خسارات ناشی از حرکات آرزومندانه بکاهند»، «سازش‌کار و حتی خائن» نامیده شده‌اند. وی همچنین می‌گوید برای «پیشگیری از ترکمنچای‌ها»، باید «انتخاب کنیم که آرزوهایمان را در چارچوب امکانات دنبال کنیم».

🔹ظریف در ادامه، به بار منفی واژه «سازش‌کار» و مثبت بودن واژه «سازش‌ناپذیر» اشاره کرده و می‌گوید: «مگر سازش جز به معنی دستیابی به نقطه اشتراک و توازن برای حرکت به سوی آرمان‌هاست؟ مگر می‌توان از روش دیگری به آرمان‌ها رسید؟»

🔹البته ظریف در بخشی از این یادداشت، تحلیل کوتاهی از قرارداد ترکمانچای هم ارائه می‌دهد که بحث‌های تاریخی‌ای را در پی داشت اما از آن‌جا که موضوع این گزارش مباحث سیاسی است، به آن بعد از مطلب پرداخته نمی‌شود.

🔹پس از انتشار این پست ظریف در اینستاگرام، اصول‌گرایان که از پیش با دولت روحانی و سیاست تنش‌زدایی او شدیداً مخالف بودند، به وزیر خارجه دولت روحانی تاختند. از جمله، روزنامه کیهان نوشت: «اگر ملت ایران می‌خواستند بر اساس توانایی‌هایشان انتخاب و حرکت کنند چگونه می‌توانستند انقلاب کنند؟ … اگر رهبران ما می‌خواستند بدون در نظر گرفتن نصرت الهی تصمیم بگیرند نه رژیم ستم‌شاهی سرنگون می‌شد و نه پیروزی بر صدام میسر بود.»

🔹در این میان، بهروز محبی، نماینده غرب خراسان در مجلس هم، از فرصت بهره جست و در رشته توییتی، کوشید به یادداشت ظریف واکنش نشان دهد اگرچه مطلب او بازتاب خاصی در رسانه‌های کشور نداشت.

🔹محبی در این رشته‌توییت، از ادبیات تندی استفاده کرده و در حالی ظریف را مخاطب قرار می‌دهد، که او را جزء «دست‌پروردگان غرب» خوانده و می‌گوید که این افراد، «از فهم و درک آرمان‌های ملت بزرگ ایران که متناسب با عظمت تمدنی او است، عاجزند».

🔹محبی همچنین دولت روحانی را «متوهم» و آن را به بهره‌گیری از آن‌چه خود «دیپلماسی التماسی» می‌خوانَد متهم کرده است. نماینده غرب خراسان همین‌طور لازم دیده است که وزیر خارجه سابق ایران را مبتلا به «بیماری توهم حماقت‌بار»، توصیف کند.

🔹بهروز محبی همچنین در این رشته‌توییت، دولت روحانی را متهم می‌کند که «۸ سال توقفی نابخشودنیدر تاریخ ایران» ثبت کرده است، «بدهکارترین دولت تاریخ ایران» بوده است، با «قطع ارتباط غیرمنطقی با ترکمنستان، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بدهی را به دولت “مظلوم” رئیسی تحمیل کرده است» و حتی «کشور را به پرتگاه برده است».

🔹این نماینده غرب خراسان همچنین با اشاره به فروش «حداقلی» نفت در پایان دولت قبل، «کم‌یابی» ارز ترجیحی، «تاراج ده‌ها میلیارد دلار ارزی»، «هزینه کردن تمام ۵۵ هزار میلیارد قرض از بانک در ۵ ماه پایانی دولت» و نابسامانی در بازارهای مسکن و خودرو، این شرایط را «مقدمه‌ای» می‌خوانَد که به گفته او، «با شعله‌ور ساختن آتش اغتشاشات می‌توانست نظام مقدس اسلامی را در بحرانی بی‌نظیر گرفتار کند».

🔹حالا اما به گفته بهروز محبی: «امروز جهان اسلام آغوش به روی ملت ایران گشوده است. عنقریب با رونق تولید و مراودات منطقه‌ای، ملت بزرگ ایران به سوی شادکامی و پیروزی خواهند رفت.» سخنانی که محبی و همفکرانش مدت‌ها است می‌گویند اما لزوماً با شاخص‌های اقتصادی همخوانی ندارد.

🔹به نظر می‌رسد اولین و تنها تحلیلی که در این باره در رسانه‌های غرب خراسان منتشر شده است، یادداشت سبزواریان است با این عنوان: «آقای محبی! در حد و اندازه‌های نقد ظریف نیستید!» در بخشی از این یادداشت آمده است: «محبی به عنوان نماینده‌ای با کم‌ترین دستاورد در حوزه انتخابیه، با عملکردی غیر قابل دفاع در حوزه تصویب قوانین مورد نیاز ملت و کسی که حتی در مدیریت حوزه خود موفق نیست، ناچار شده رو به چنین توئیت‌هایی بیاورد. وگرنه چه می‌تواند بگوید؟»

🔹نویسنده در ادامه می‌نویسد: «محبی و عنابستانی، از کدام عملکرد خود می‌توانند سخن بگویند؟ طبیعی است که ترجیح می‌دهند تریبون‌هایشان را با چنین سخنان شعارزده‌ای پر کنند، چرا که حرف دیگری برای گفتن ندارند!» سبزواریان می‌گوید در انتظار نشست خبری نمایندگان سبزوار در سال آخر نمایندگی‌شان است تا درباره شعارهای «عجیب و غریب» و «وعده‌های آسمانی» که به مردم داده بودند توضیح دهند اما «الآن در وعده‌های زمینی هم درمانده‌اند».

🆔 @AsrSabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3239

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.