• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

وقتی ترکیه حامی “قالیباف سبزواری” می‌شود/ بی مهری نمایندگان غرب خراسان به خانم “امیدواری”!

  • کد خبر : 3245
  • 29 خرداد 1402 - 16:37

🔹قالی‌بافی هنری قدیمی که از دیرباز در کشور ما رواج دارد؛ هنری که سنت‌های گذشته را یادآوری می‌کند و در هر رج آن گنجی از اسرار زندگی نهفته است. هنری که این روزها به فراوشی سپرده شده و از آن و هنرمندانش حمایتی نمی‌شود. این روزها بازار قالی بافی حل خوبی ندارد و کمتر کسی به سمت این هنر می‌رود و این هنر در بی توجهی مسئولین رو به زوال است.

🔹یک کارآفرین موفق سبزواری که موفق به دریافت گواهی نامه بین‌المللی ترکیه در حوزه فرش دستبافت شده است، گفت: از ۱۱ سالگی قالیبافی را شروع و از سال ۹۱ با دریافت ۱۵ میلیون تومان وام از کمیته امداد، کارگاه قالی بافی خود را دایر کردم و برای ۱۶ نفر کارآفرینی ایجاد کردم.

🔹خانم عزت امیدواری با بیان اینکه قالی ای که در دست بافت داشتیم، ۴۰ متر بود که یک شیف صبح و یک شیفت عصر کار می‌کردیم، افزود: توکل و امید باعث رشد من و مجموعه ام شد. مردم از این حرفه خیلی استقبال نمی‌کنند و معتقدند قالی بافی هنری قدیمی است، اما به نظرم این حرفه هنری است موروثی که از گذشته به ما رسیده است.

🔹وی ادامه داد: علت اینکه مردم به این حرفه روی خوش نشان نمی‌دهند، این است که بازار فروش خوبی ندارد اما ریسک بسیار بالایی دارد. گاهی مردم مرا سرزنش می‌کردند که چرا این شغل را ادامه می‌دهم، اما من کار خود را ادامه دادم. هر قالی ۲ تا ۶ سال زمان می‌برد. هدف من این بود که این سنت کهن را زنده نگه دارم و در کنار آن برای یک عده شغل ایجاد کنم تا سفره آنان خالی نباشد.

🔹این کارآفرین سبزواری اظهار داشت: به تنهایی ۴۰ متر قالی را تا نصفه بافتم؛ چرا که کسی قبول نمی‌کرد قالیبافی کند تا اینکه بعد از چند ماه، چند قالیباف همکاریشان را با من شروع کردند. در نمایشگاه بین المللی ترکیه حضور یافتم و رتبه سوم کشوری برای قالی خود را کسب کردم.

🔹طرح این قالی را یکی از اساتید دیده بود و آن را در ترکیه ارائه داده بود و علت حضور فرشم، بافت ترکی آن بود؛ چرا که ما ترکی باف هستیم؛ لذا عکس قالی خود را فرستادم ولی در آنجا باور نمی‌کردند که در ایران یک نفر قالی چهل متری ترکی باف را ببافد، تا اینکه راهی نمایشگاه شدم. هیچ وقت باورم نمی شد روزی کارم را در نمایشگاه ببینند.

🔹امیدواری تصریح کرد: در نمایشگاه ترکیه به من مدرک بین المللی فرش دستباف اهدا کردند، در حالیکه در کشور در حوزه فرش سنتی هیچ گاه از ما حمایت نشد، اما سپاه پاسداران و کمیته امداد سبزوار از من حمایت کردند و این حمایت انگیزه ای شد تا حرفه خود را، تقویت کنم. برای کمک به دیدار نماینده غرب خراسان در مجلس شورای اسلامی رفتم و گفتم می‌خواهم در نمایشگاه حضور پیدا کنم و به من کمک کنید اما نماینده منطقه به جای حمایت گفتند می‌توانید در نمایشگاه حضور پیدا نکنید!

🔹وی خاطرنشان کرد: هنرمندی که در نمایشگاه شرکت می‌کند، می‌تواند به ارزآوری کشور کمک کند و من در نمایشگاه ترکیه، سفارش تولید ۱ هزار متر فرش را گرفتم که می‌تواند کل استان را پوشش دهد و کلی از افراد را مشغول کار کند. اکنون منتظرم تا برای قرارداد به ایران بیایند و در نیمه دوم مرداد در سفر آنها به ایران، این قرار به امضا خواهد رسید.

🔹این کارآفرین سبزواری یادآور شد: در حال حاضر برای ۳۳ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده ام. مردم ترکیه به هنر خیلی احترام می‌گذارند، اما در کشور ما این طور نیست. ما می‌توانیم کارگاهی مخصوص بانوان راه‌اندازی کنیم تا علاوه بر آموزش حرفه قالی بافی، درآمد هم داشته باشند و در محیطی سالم کار کنند. از مسئولان می‌خواهم  که از کار آفرینان و بافنده ها حمایت  کنند؛ بانک‌ها در زمینه وام کارآفرینی بسیار سنگ‌اندازی می‌کنند./ تسنیم سبزوار

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3245

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها